Nästa artikel
Radikala planen: ”Alla landsvägar borde enkelriktas”
Backspegeln

Radikala planen: ”Alla landsvägar borde enkelriktas”

Publicerad 18 april 2020 (uppdaterad 21 september 2023)
Kontroversiell debattör slog larm om bilolyckorna och delade ut en känga till ”dumma bilköpare”.

Tore Zetterholm – frifräsig författare, debattör och pappa till trubaduren Finn Zetterholm – hade inte mycket till övers för 60-talets bilfabrikanter. Tvärtom, han betraktade dem som ”busar som håvade in miljoner på att ösa ut mordredskap med ett tilltalande yttre”.  

Och bilkonsumenterna var inte så mycket bättre, menade Zetterholm. ”De är dumma och saknar förmåga att reflektera. Att 1 300 människor dödas i trafiken varje år och 10 000 blir lemlästade uppfattas numera som naturligt”, slog han fast i en spektakulär intervju med Vi Bilägares Arne A Jansson.

Artikeln publicerades under det politiska orosåret 1968 då Tore Zetterholm, som själv råkat ut för en svår trafikolycka, med stort patos tog upp kampen för en bättre bil- och trafiksäkerhet. Framför allt riktade han hård kritik mot biltillverkarna som, enligt Zetterholm, inte alls tog krocksäkerheten på allvar.

– De borde samarbeta mycket mer med läkarexpertisen. Om fabrikanterna följde upp alla olyckor och skador skulle de enkelt kunna angripa konstruktionsmissar och få fram säkrare bilar. De som tillverkar bilarna måste på allvar börja intressera sig för säkerheten, känna ett ansvar för sina köpare och rätta till direkt farliga detaljer, sa han bland annat i intervjun.

Han menade, kort sagt, att bilarna måste byggas med säkerhetskrav som väger upp de mänskliga missgrepp som görs i trafiken och i många fall leder till svåra olyckor.  

Politikerna fick sig en känga

Enligt statistik som Zetterholm samlat på sig inför intervjun, inträffade de flesta dödsolyckorna i mycket låga hastigheter, vilket fick honom att göra följande reflektion:

– Det måste ju vara något allvarligt fel när våra bilar strängt taget är farligare än radiobilarna på ett tivoli. Dessa kan krocka ganska kraftigt utan att det blir några personskador och dödsfall är nästan okända på radiobilbanorna. 

Men säkerhetsbristerna berodde enligt den stridbare författaren inte bara på bilproducenterna. Även politikerna fick en känga:

– Den kommunikationsminister som inte lyckats skära ned olycksstatistiken med 20 procent på ett år måste omedelbart avgå, slog han fast.

Radikal plan

Tore Zetterholm hade dock inte bara kritik att komma med. Han hade även tagit fram ett förslag till femårsplan som enligt hans egen uppfattning skulle minska olyckstalen med 50 procent.

En åtgärd var att enkelrikta alla landsvägar.

– Trafiken bör gå åt ett enda håll, menade han. Då skulle vi slippa frontalkrockarna. Lägg ned gamla järnvägslinjer som bara går med förlust och bygg ordentliga enkelriktade landsvägar istället!

En annan viktig punkt i den Zetterholmska säkerhetsplanen var att se till att folk använde bilbältet.

– Nu är det lag på att alla nya bilar ska vara utrustade med bilbälte. Men varför finns ingen lag som föreskriver att bältena används? 500 kronor i böter vore rimligt för den som ertappas med att köra eller åka bil utan bälte, ansåg Tore Zetterholm. 

Han tyckte också att körkorten delades ut lite för lättvindigt. 

– Läkarundersökningen innebär exempelvis inte någon koll av mörkerseendet och det finns heller ingen uppföljande kunskapskontroll när man väl fått körkortet, menade han.  

Tore Zetterholm tog som slutkläm sin egen far som exempel på bristerna i körkortssystemet:

– Pappa tog körkort redan 1918. Han körde dock inte bil förrän 25 år senare, men då satte han sig vid ratten och hade formell rätt att köra. Det måste vara fel!

Ämnen i artikeln

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.