Nästa artikel
Lexus ger efter: Första laddhybriden på ingång?
Nyheter

Lexus ger efter: Första laddhybriden på ingång?

Publicerad 15 april 2020
Nya uppgifter tyder på att en av Lexus suv-modeller snart kan komma med laddkontakt.

Som en av få biltillverkare har Lexus i flera år aktivt stretat emot när det gäller laddbara bilar. Det har varit tydligt att märket valt att satsa på hybridmodeller utan laddsladd istället, en teknik där Lexus tillsammans med koncernsyskonet Toyota legat i framkant sedan 1990-talet.

Men förra året visades den första helt eldrivna modellen upp, kompaktsuven UX. Den dröjer ända till nästa år och får en räckvidd på 40 mil enligt den gamla och optimistiska körcykeln NEDC.

Nu kommer också uppgifter om vad som kan bli Lexus första laddhybrid – ett tydligt tecken på att även märket nu börjar ta laddbara bilar på allvar.

Lexus ”mellansuv” NX finns i dag med hybriddrift och en effekt på 197 hästkrafter, en modell som kallas NX300h. Men en användare på forumet för Fords nya elbil Mach-E har grävt fram att Lexus även ansökt om patentskydd för modellnamnet ”NX350h” vilket skulle kunna innebära att en ansiktslyft version är på ingång med mer effekt.

Vid sidan av det har Lexus även sökt patentskydd för namnet ”NX450h+”. Just plustecknet är det intressanta och skulle eventuellt kunna tyda på att bilen får laddkontakt och därmed blir en laddhybrid. I så fall skulle hybridtekniken kunna hämtas från Toyota RAV4 Plug-in Hybrid som nyligen visats upp.

Toyota RAV4 Plug-in Hybrid har totalt 306 hästkrafter och får en elräckvidd på ungefär sex mil i WLTP-körcykeln.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#v • Uppdaterat: 2020-04-17 09:29
A.L

Axa: Just vården var nog en ganska dålig jämförelse, även utifrån ett ironiskt perspektiv. I vården är kravet på evidens uttalat och av precis samma skäl skulle aldrig behandling som inte är vetenskapligt väl prövad tillåtas. Då kallas det för kvacksalveri. Så om Axa vill framhäva vård eller medicin som ett ideal är det helt ok med mig eftersom Spritmonitor aldrig skulle förekomma där.

MVH AL

#w • Uppdaterat: 2020-04-17 12:02
Axa

AL
Poängen är väl snarare att det finns ett visst värde i information, oavsett om det kommer från en patient eller från Spritmonitor.

#x • Uppdaterat: 2020-04-17 12:28
A.L

Axa: I vården är som sagt kvacksalveri förbjudet. Annars skulle den där knäskadan behandlats med allt från örter, homeopati till solljus.

Patientens information tas däremot på fullaste allvar ("ont i knät") men behöver kompletteras med medicinska data för att kunna diagnosticeras. Och när diagnosen är färdig sätter man in åtgärder, givetvis beprövade sådana.

Axa, jag kanske skall upplysa dig om att min fru just är inom vården (specialist inom endokrinologi ) så lite har jag fått lära mig hemma vid köksbordet - även om jag inte på något sätt behärskar området annat än på hobbynivå.;-)

MVH AL

#y • Uppdaterat: 2020-04-17 13:35
A.L

En bättre parallell är Covid. Om vi skulle inrätta en hemsida där varje person själv skulle gå in och fylla i att de varit sjuka, att de är sjuka och att de kommer att bli sjuka. Tror Axa att informationen därifrån skulle ha något som helst värde för att bekämpa smittan då?

Svaret är i princip nej. För att ta reda på hur smittan har rört sig och vilka som haft och inte haft den behöver man samla in data i enlighet med statistisk teori. Och detta gör man nu också i och med de planerade antikroppstesterna. De samlar man inte in genom att varje person som upplevt sig sjuk kan anmäla sig på en hemsida för att sedan få göra ett test. Tvärtom, de tas in slumpmässigt. Annars får vi inte ett urval som kan användas för att skatta andelen antikroppar i hela populationen.

Och precis som att ingen kan uttala sig om bensinförbrukningen i populationen genom att låta några utvalda själv skicka in sina svar, lika lite kan man skatta andelen som har varit sjuka utan att använda ett slumpmässigt urval.

MVH AL

#z • Uppdaterat: 2020-04-17 13:42
Axa

AL
Jag tror du fortfarande missar poängen. Jag har inte påstått något om kvacksalveri.
Värdet i en del information kan fortfarande ha ett visst värde och göra viss nytta även om inte datan är statistiskt säkerställd.
En läkare kan föreslå behandling även utan en mer fördjupad undersökning och utan att det ska behöva kallas kvacksalveri. Informationen som patienten lämnar kan vara tillräcklig.
På samma sätt går det att förhålla sig till Spritmonitor. Informationen har ett visst värde.

#110 • Uppdaterat: 2020-04-17 14:11
A.L

Ja informationen kan ha ett visst värde på individnivå (beroende på hur man värderar information). Jag stor aldrig jag har påstått något annat.

Vad jag skrivit och som det föreföll som vi var överens om tidigare är att den "information" som man får via Spritmonitor eller för den delen ett forum inte duger för att uttala sig om (skatta) förbrukningen ute i den totala populationen. Data kan inte användas för ett sådant ändamål.

Om man sedan sätter ett värde i allehanda påståenden om både körprestanda eller förbrukning redovisade på nätet är förstås sedan upp till var och en.

MVH AL

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.