Nästa artikel
Volvos besked: Snart smygstartas fabrikerna
Nyheter

Volvos besked: Snart smygstartas fabrikerna

Publicerad 16 april 2020
Volvo ska börja bygga bilar i Torslanda, Skövde och Olofström i liten skala.

Volvo var en av biltillverkarna som höll fabrikerna öppna längst när coronakrisen trappades upp. Men i slutet av mars kom beskedet att de svenska anläggningarna skulle hållas stängda i ett antal veckor.

Totalt berördes 25 000 anställda i Sverige.

På måndag den 20 april är tanken att tillverkningsbandet återigen ska börja rulla i Volvo Cars fabriker i Torslanda, Skövde och Olofström, men återstarten görs i mycket försiktig skala, skriver Göteborgs-Posten.

Volvo kan inte svara på när produktionen kan komma igång i full skala igen. Många av de anställda har avtal om korttidsarbete och det fortsätter gälla tills vidare. De tre faktorer Volvo tittar på i beslutet om fabrikerna ska öppnas är tillgång på komponenter och material, vad myndigheterna tillåter och efterfrågan på nya bilar.

– I Kina har man kommit igenom krisen och där är efterfrågan på väg upp till normala nivåer. Vi producerar bilar bland annat för den kinesiska marknaden i Sverige. I Europa befinner sig exempelvis norra och södra delarna i väldigt olika stadier, så där är bilden av efterfrågan ganska blandad, säger Stefan Elfström, presstalesperson på Volvo Cars, till GP.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-04-16 12:39
A.L

Intelligentes. Ja det är ju utmärkt. Kläder är ju förutom bilar stora utsläppsbovar. Lika bra vi förbjuder kläder också. Kör dem i konkurs bara så kan kineserna köpa upp rubbet för en spottstyver sedan (och fortsätta som vanligt sedan)

Det är rea på många bolag nu. Så den som har kapital över kan göra en fin affär. Samma sak ser vi på råvarumarknaden där jag själv köpt.

https://www.google.com/amp/s/amp.svt.se/nyheter/lokalt/ost/luftfartsverket-lagger-storvarsel

MVH AL

#2 • Uppdaterat: 2020-04-16 13:23
hultarn

På atl om miljöbelastning är orsakar faktiskt skor nästan lika stora utsläpp som flyget.
och var görs de flesta skor numera? Asien.
Och var släpps det ut mest plast i floderna? Asien
Och var ligger de 2 mest befolkade länderna? Asien

Tur då att vi ska betala 7 för en plastkasse här...

Åter till ämnet: OM det inte är för tidigt, så låter det bra att de ska smyga igång tillverkningen igen. Kanske ett ljus i Corona-tunneln?
Men, inte byggs det väl bilar i Olofström? De gör ju karosserna.

#3 • Uppdaterat: 2020-04-16 14:05
Optimus

Angående MQ, så var de illa ute redan före Corona så där kan vi nog inte "skylla" på viruset, utan mer deras egen oförmåga att få ut kläderna på marknaden. Jag är den förste att beklaga MQ, är själv kund hos dem sedan många år, men vad hjälper det när de inte säljer tillräckligt mycket för att klara livhanken.

#4 • Uppdaterat: 2020-04-16 17:31
Axa

Problemet är inte kläder och skor. Problemet är mängden. Folk följer trender allt för lättvindigt och köper skitkvalitet som inte håller. Ja, då går det åt X antal skor och plagg per år.

De klädkedjor som nu går i konkurs är de som har legat ekonomiskt risigt till tidigare. Konkurser har hängt i luften långt tidigare. Coronakrisen har inte varit den grundläggande orsaken till att kedjorna nu lägger ner, det har varit övergången till e-handel.

#5 • Uppdaterat: 2020-04-17 00:14
John2008

Med tanke på att man i Sverige per person köper 14 kilo kläder varje år och använder ett klädesplagg i genomsnitt sju till åtta gånger, betyder detta att det sker en väldig överkonsumtion och slöseri med resurser i detta land. Dessutom utnyttjas miljoner människor i textilbranschen i utlandet och får löner som knappast går att leva på, trots att de kan arbeta tolv timmar per dag, sex dagar i veckan nästan utan raster. Och allt tack vare att välbeställda folk ska kunna köpa så billiga kläder som möjligt och samtidigt leverera högsta möjliga vinst till ägarna. Om några av dessa klädföretag försvinner kommer jag inte ligga sömnlös.

#6 • Uppdaterat: 2020-04-17 00:47
John2008

Intelligentes: Jag menar att det går att tillverka kläder med hög kvalité och med miljöhänsyn samtidigt som arbetarna får lön att kunna leva av och att de får arbetsrättsliga möjligheter som t ex att få vara med i fackförbund. Detta innebär antagligen högre priser för oss konsumenter, men med tanke på nuvarande trend med "slit och släng", så är detta inget problem. Gör om, gör rätt och tänk istället långsiktigt hållbart på flera plan.

#7 • Uppdaterat: 2020-04-17 08:46
Axa

En del verkar inte förstå att det finns jobbtillfällen även inom produktion av kvalitativa hållbara produkter.

#8 • Uppdaterat: 2020-04-17 17:05
Styggavargen

Allt skit görs i Asien... till billiga priser och kvaliteten blir därefter. Nä, dags att tänka om... förbättra och samtidigt rå om sitt eget hus, med arbetstillfällen här hemma istället för att vi avlönar folket i Asien...de stora vinsterna hamnar ändå här i västvärlden hos ett fåtal ägare.

#9 • Uppdaterat: 2020-04-17 20:59
Axa

Fullständigt korkad kommentar från Inte särskilt i ljuset av hans hyllningar av Volvo och den inhemska bilproduktionen. En XC60 kostar alltså flera miljoner enligt Intellis skeva verklighetsuppfattning.

Det finns svenska företag som tillverkar svenska produkter utan att det kostar skjortan. Likaså blandar Inte ihop inhemsk produktion och produkter med kvalitet.

#a • Uppdaterat: 2020-04-17 23:47
John2008

Intelligentes: minst 10 ggr dyrare skjorta för att den tillverkas i Sverige?! Haha, dagens roligaste.

Att det ofta sker ett förtäckt slaveri inom klädbranschen verkar Intelligentes lyckligt omedveten om.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.