Nästa artikel
Porsche gör klart: "Tesla är ingen direkt konkurrent"
Nyheter

Porsche gör klart: "Tesla är ingen direkt konkurrent"

Publicerad 15 april 2020
Porsches utvecklingschef erkänner att märket inte siktar på att vara ledande när det gäller räckvidd.

Porsches nya elbil Taycan har väckt mycket uppmärksamhet för sin prestanda, men också på grund av den höga prislappen och korta räckvidden jämfört med bilen många anser vara Taycans tuffaste konkurrent: Tesla Model S.

Porsche Taycan kommer mellan 33 och 46 mil på en laddning i WLTP-körcykeln. Tesla Model S klarar 59–61 mil i samma körcykel.

Men Porsches utvecklingschef Michael Steiner tycker inte alls Tesla är någon konkurrent eftersom Porsche ska sälja betydligt exklusivare bilar i mindre upplaga med högre priser. Det uppger han i en intervju med Automotive News.

– Även om folk gillar att spela ut oss mot varandra anser inte vi Tesla vara någon direkt konkurrent. Med Model 3 är det tydligt att de fokuserar mer aggressivt på volymsegmentet, säger Michael Steiner.

Han tycker också att den teknik som Tesla valt när det gäller batterikemi och kylning av batteriet ”inte är idealisk när det gäller hållbarhet”. 

– Vi tror på mindre, lättare och därför också billigare batterier som kan laddas upp snabbare. Vi siktar inte på att vara ledande när det gäller elräckvidd.

Efter Taycan är det suv-modellen Macan som ska elektrifieras i Porsches modellprogram. Det handlar om en helt eldriven version av Macan som ska skiljas ut ordentligt designmässigt jämfört med versionen som har förbränningsmotor.

– Vi tror att under övergången till elbilar kommer kunderna vilja att det syns att de kör eldrivet.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-04-15 14:36
Jarl Karlsson

Visa mig Porsches batterifabrik...

#2 • Uppdaterat: 2020-04-15 20:15
saabnisse

Ja vad skulle han säga?
De ligger ju långt efter både när det gäller erfarenhet och teknik!
Det de ligger före med är ju tillverkning, kvalite' och renommé!

#3 • Uppdaterat: 2020-04-16 15:04
Panopticon

Ja det var ju intressant sätt att se det.
"Porsche ska sälja betydligt exklusivare bilar i mindre upplaga med högre priser." så därför gör det inget om dom är sämre.
Nu menar han ju att Porsche ska konkurrera på andra sätt men vad gäller just detta så är det ju så han säger...

#4 • Uppdaterat: 2020-04-26 09:00
Raywave

Det är ju inte Porsche som bestämmer vilka som är konkurrenterna. Det är kunderna! Taycan 4S hade ju definitivt kunnat vara ett alternativ för den som tänkt sig köpa en Model S. För många faller det nog på att Porschen inte är så användbar som familjebil då den i princip saknar bagageutrymme ens för att frakta hem matkassarna från affären... Plus att den saknar vettigt snabbladdnätverk. Går ju i praktiken inte ta den till fjällen på sportlovet etc. Dyr leksak...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.