Nästa artikel
Klart: Tesla Model Y får dragkrok – får dra 1 600 kilo
Nyheter

Klart: Tesla Model Y får dragkrok – får dra 1 600 kilo

Publicerad 14 april 2020 (uppdaterad 15 april 2020)
Teslas nya elsuv kommer med dragkrok och får dra 1 600 kilo.

Det finns inte alltför många elbilar med dragkrok, men de blir trots allt fler och fler. Senast i raden är Teslas nya ”crossover” Model Y, en upphöjd suv-version av Model 3.

Vid lanseringen fanns det vissa frågetecken om Tesla Model Y skulle komma med dragkrok eller inte – en uppskattad detalj bland svenska köpare som gärna använder dragkroken till att lasta cyklar, koppla på släp, dra båtar eller åka på husvagnssemester.

Nu står det klart att Tesla Model Y kommer med dragkrok och att den högsta tillåtna dragvikten blir betydligt högre än för Model 3, nämligen 1 600 kilo. Model 3-versionen med högst dragvikt får bara dra mellan 910 och 1 000 kilo beroende på version.

Att välja till dragkrok till Model Y kostar 11 700 kronor. Men den som redan lagt en beställning på bilen och vill välja till dragkrok i efterhand går bet – det är nämligen inte möjligt. Enda alternativet att lägga till dragkrok blir då att avbeställa bilen och beställa en ny. Problemet är att Tesla nyligen prishöjt Model Y och i praktiken kostar därmed dragkroken nästan 60 000 kronor att välja till för befintliga Model Y-köpare.

Läs också: Så klarar elbilen att dra släpvagn


Uppdatering 21.00: Norska sajten Motor rapporterar att Tesla har en ny lösning för Model Y-köpare som beställt ett exemplar utan dragkrok och som nu vill komplettera sin bil med dragkrok i efterhand. De kommer slippa undan ”prisbomben” på 60 000 kronor eftersom dragkroken i dessa fall kommer eftermonteras, uppger Teslas norska informationschef Even Sandvold Roland. Kroken kan köpas när bilen levererats och monteras hos en återförsäljare.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2020-04-14 21:57
saabnisse

Men jag måste hålla med ett par av de tidigare inläggen.
Oavsett vad man har för åsikt om dragkroken är det en fånig rubrik till artikeln och det är inte första gången.
Det är just det här att rubrikerna ofta närmar sig skvallerpressens effektsökeri.

#c • Uppdaterat: 2020-04-14 22:20
Henrik M

Hade varit intressant att få Intelligentes att lägga ut en saklig och rationell förklaring om varför och hur han anser Tesla vara ett cyniskt företag. Alla har såklart rätt till sina åsikter, men om man inte på ett vettigt sätt med underbyggd information kan försvara sin åsikt är den inte mycket värd utan ses lättast som ytterligare ett negativt trollinlägg för den negativa sakens skull.

#d • Uppdaterat: 2020-04-14 22:25
Henrik M

Kan tillägga att det finns fler företag som haft/har samma upplägg att du inte kan ändra en lagd beställning hur som helst utan att makulera och lägga om ordern till annat pris. Jag ville göra en ändring på beställningen av min V90, men det gick inte utan att bokat om bilen och då hade jag både tappat min plats i kön samt blivit av med ett paketerbjudande. Samma sak med ena Passaten jag beställde, där fick jag behålla platsen i kön men blev av med ett erbjudande så den extrautrustningen jag la till i efterhand, (panoramatak) blev nästan dubbelt så dyrt än det skulle varit.

#e • Uppdaterat: 2020-04-14 23:07
Elbilisten

"Världens mest cyniska företag". Huh? Tesla tillverkar inte Zyklon B. Tvärtom vill de påskynda omställningen till renare energi och transporter så att vi alla får renare luft i lungorna. För vissa enstaka troll spelar det ingen roll vad Tesla gör eller inte gör.

https://cleantechnica.com/2020/04/09/fed-pays-gm-498-million-for-ventilators-while-tesla-gets-slammed-for-donating-them/

#f • Uppdaterat: 2020-04-15 00:23
Henrik M

Jag hoppas verkligen innerligt att de flesta som läser här har intelligensen nog att själva kolla upp saker och inte svälja trollens skriverier med hull och hår. Tesla har inte nekat någon annan verkstad att köpa reservdelar. Däremot så har de sagt att det är listpris som gäller för verkstäder som privatpersoner som vill köpa reservdelar, lite deras grej att ingen ska få fördelar, ( gick en skröna om att Elons mamma fick betala fullpris och stå i kö för sin Model 3 som alla andra, vet ej sanningshalten). Samt att då de inte kör modellår utan uppdaterar efter hand under åren så säljer de reservdelar inte för lagerhållning utan efter VIN-nummer på aktuell bil, och det är detta en del andra verkstäder retat sig på och anmälde dem för, vilket de inte kom någonstans med.
De övriga två fallen är jag inte insatt i så ska inte uttala mig men anar det inte är helt svart eller vitt där heller beroende på vilken media man läser.

#g • Uppdaterat: 2020-04-15 07:02
Tomas Björnerbäck

Ni har fel i artikeln! Man kan kontakta Tesla och be dem lägga till dragkrok på den befintliga ordern. Då tillkommer endast dragkrokens kostnad på ursprungsordern.
Men visst, om man gör "fel" och lägger en ny order med dragkrok, så får man dagens pris. Inte så konstigt. Betänk i stället hur trevligt det är att de håller det pris de lovade vid ordertillfället, även om valutakurser ändrats till deras nackdel osv.

#h • Uppdaterat: 2020-04-15 09:05
Elbilisten

Teslaköpare har i vissa fall haft funktioner som är kopplade till ägaren, inte till bilen. Dvs att om man säljer bilen får inte den nya ägaren denna funktion. Folk som inte har koll har känt sig lurade när det har blivit missuppfatningar. Ungefär som ifall jag skulle sälja min telefon. Jag visar för den potentiella köparen hur den fungerar med en app för att ladda en elbil helt utan att ta fram plånboken. Sen blir köparen sur för att hen inte kan ladda elbilen ändå, funktionen var kopplat till mig, inte telefonen. Kan man skylla detta på tillverkaren av telefonen? Det är mycket som Tesla gör på andra sätt än hur de gamla drakarna gjorde i hundra år. Vill man inte sätta sig in i hur det fungerar får man hålla sig till veteranbilar. Köper man en bil bör man självklart precis som Henrik M skriver kolla upp saker. Vid en fastighetsaffär har köparen undersökningsplikt. Kanske dags att införa detta även för bilaffärer? Trollen kommer fortsätta sprida FUD om Tesla och idiotförklara alla köpare av Elons rymdteknik, buffertbatterier, solcellstak, laddtjänster, respiratorer och eldrivna fordon. Inget att lyssna på.

#i • Uppdaterat: 2020-04-15 10:20
Henrik M

Intelligentes skriver även att Tesla försöker kringgå konsumenträtt och gör allt för att mjölka sina köpare....konstigt då att de har bland marknadens förmånligaste regler kring avbeställning samt återlämnande av bil, du kan inom en vecka från den du plockat ut bilen lämna tillbaks den utan nämnvärd anledning och få full betalning tillbaks. En tjejkompis till mig beställde en Nissan Leaf och ångrade sig, 3 veckor innan leverans ville hon avbryta affären, då ville Nissan ha skadeståndspeng, att hon skulle betala för kostnader de hade haft. Helt galet, medans du kan hos Tesla, och säkert hos många fler, avboka ända fram tills leverans utan nån som helst kostnad. Men som vanligt, Intelligentes har fått för sig att Tesla är djävulens påfund och att Elon troligtvis är hin håle i egen hög person.....

#j • Uppdaterat: 2020-04-15 12:54
2TT2

Intelligentes det skulle vara intressant och höra vad du tycker om Huawei som företag och dess ledning.

#k • Uppdaterat: 2020-04-15 15:55
Styggavargen

Intelligentes, men nämn några företag som inte utnyttjar sina kunder eller anställda för att bli rik själva? Bill Gates säljer dyra operativsystem tex...mycket dyrare än vad som är önskvärt. ICA handlare blir stenrika på överpriser osv. Hela kapitalismen går ut på att skinna kunderna, och roffa så mycket det går. Idag är det extra tydligt... företagen skämms inte ens längre.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.