Nästa artikel
Osäker framtid för bilägarna: "Ta det lugnt och fortsätt hålla andan"
Krönika

Osäker framtid för bilägarna: "Ta det lugnt och fortsätt hålla andan"

Publicerad 12 april 2020
I coronakrisen gäller det att försöka hålla huvudet kallt, skriver Vi Bilägares chefredaktör Niklas Carle.

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


När det nya coronoaviruset sprids som en löpeld över världen innebär det en rejäl krokbensläggning för bilindustrin.

Under slutet av februari meddelade flera biltillverkare att man hade problem med underleverantörer som inte kunde skicka delar och ett par veckor senare stängdes många av de egna fabrikerna ner.

Informationschefer på många drabbade bolag talade initialt om minimal påverkan, men tämligen snart slöt alla upp bakom bolagens skrikande ekonomer. I dag är det ingen som tvivlar på att spridningen av det nya coronaviruset utgör en av de största prövningarna på länge. 

I slutet av mars är antalet stängda anläggningar över världen stort. Många tilllverkare har varslat och permitterat stora delar av personalstyrkan och i flertalet fabriker (bland annat hos Volkswagen, Toyota, Fiat, Volvo och Renault) står det i skrivande stund helt stilla.

Investeringar har frusits, utvecklingsprojekt har lagts på is och i styrelserummen arbetar man frenetiskt med att skapa någon form av uppfattning om vad som finns runt hörnet. ACEA:s (European Automobile Manufacturers’ Association) generaldirektör Eric-Mark Huitema kallar krisen för ”den värsta som någonsin drabbat bilindustrin”. 

Vad de närmaste månaderna har att bjuda på är naturligtvis omöjligt att säga något om. Med en hårt ansatt privatekonomi, hög arbetslöshet och mängder med småföretag under nedläggningshot vet ingen när återhämtningsarbetet kan starta. Bilhallarna gapar tomma och de som funderar på att lägga en order är lätträknade.

Vissa talar om kraftiga svängningar i prisbalansen mellan nytt och begagnat, men även om prisras rent generellt. Med skatter som gynnar nytt och rent och straffar gammalt och smutsigt, en bilindustri som står still och en drös med företag som drar i kostnadshandbromsen och därmed minskar flödet av miljöbilar till privatbilisterna, är förmodligen det bästa rådet att ta det lugnt och fortsätta hålla andan.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2020-04-12 17:33
A.L

Vargen: Ja det är så det har varit historiskt sett. Tyvärr har inte heller de miljömässigt bättre alternativen kunnat rubba på det förhållandet nämnvärt.

Men om vi utgår från ditt huvudmantra (det finns fler saker än koldioxid på planeten) så är en global politisk enighet om utsläppssänkningar det absolut största och mest effektiva sättet för att få till stånd en förändring. Kan världen komma överens? Ja, det är inte jag rätt person att uttala mig om. Men hittills har det ju inte gått så värst bra.

Kärnkraften tycker jag f.ö är en mycket spännande industri, där framförallt den senaste teknologin kan resultera i mycket små nivåer av restprodukter som "bara" behöver slutförvaras i 1000 år (istället för 100 000 år). Men det är givetvis inte något billigt sätt att få fram energi på.

Edit: Jag glömde länken....
https://www.nyteknik.se/energi/karnkraftsprofessorn-fjarde-generationens-reaktorer-ersatter-fossilt-6343559

MVH AL

#c • Uppdaterat: 2020-04-12 17:56
Peter E

"Intelli" Jag är mycket medveten om att detta är en kris med stora bokstäver.
Desto mer intressant att staten tydligen ska vara den enda garanten för att företag ska överleva.
Hur var det med den fria marknadsekonomin som ska vara överlägsen???
Eller är det så enkelt att så länge kurvorna pekar uppåt(alltså ekonomiskt) så funkar marknaden.
Men när det krisar till sig så ropas det på hjälp.
Från ickemarknaden.
Då ska det plockas fram hundratals miljarder från vår gemensamma "kassa".
Var finns de miljarderna när det dras in på både det ena o det andra i "marknadens" namn.
AB Volvo skulle ju dela ut drygt 10 miljarder till aktieägarna men fick ju kalla fötter när det blev lite hallå.
De kommer delas ut när allt lugnat sig, var så säkra.
Då kommer det stå en liten notis i Dagens industri om det, så det inte väcker nån uppmärksamhet samtidigt som företaget fått massor av stöd från oss andra.

#d • Uppdaterat: 2020-04-12 18:07
A.L

Peter E: Du blandar ihop en fri marknad med ägandeförhållanden.

MVH AL

#e • Uppdaterat: 2020-04-12 18:51
Peter E

Intelli: Jag är helt överens om att staten(vi) måste gå in o hjälpa/stötta. Mer än någonsin och förhoppningsvis mer än det behöver bli någon mer gång.
Vad gäller A-kassan så håller jag med.
Nu passar galoscherna.
Men när jag skrev om företagen förut så skrev jag faktiskt "välmående företag", inte alla företag. Det är en stor skillnad.
Är fullt medveten om att många, speciellt små företag har det för jävligt nu.
Men....inte för att jag är jätteinsatt i det hela, borde man inte som företagare se till så man har nåt på kistbotten?
Det sägs ju så om "vanligt" folk. Att man ska ha en buffert.
Om man hårdrar det hela så kanske en hel del mindre lyckade företag försvinner i samband med det här och frågan är kanske om inte det är bra...i all elände.
Lite provocerande kanske, men det är provocerande tider så.. :-)

#f • Uppdaterat: 2020-04-12 18:57
Peter E

Artikeln handlade ju främst om bilar egentligen.
Köpte ju en ny bil för tre veckor sedan, Finansministern tackade o tog emot.
Pengarna behövs :-)

#g • Uppdaterat: 2020-04-12 22:13
Grosser

Tycker du är rätt träffsäker i resonemanget Peter E... Privatisera vinsterna, men socialisera förlusterna.

#h • Uppdaterat: 2020-04-13 19:51
John2008

Raphael #4: Bra inlägg, då somliga inte förstår att saker och ting kan behöva göras på andra sätt och utan att det behöver innebära "halverad levnadsstandard" och annat. Problemfokuseringen kan vara total hos en del, så möjliga lösningar tappas bort gång på gång.

#i • Uppdaterat: 2020-04-13 20:54
A.L

Det är just genom att läsa in sig på den forskning och kunskap som finns inom området som man kan formulera ändamålsenliga lösningar och förståelse för de utmaningar som finns och de problem som kvarstår.

Att däremot blunda för obekväma samband inom ett område med utgångspunkt i att de inte passar in på den egna normativa världsbilden löser inga klimat- eller miljöproblem, lika lite som det botar sjukdomar eller får broarna att hålla ihop inom medicinsk eller ingenjörsbaserad forskning. Ideologisk bevisföring förvärrar bara problemen.

Utan korrekta hållfasthetsberäkningar rasar broar och vägar, och utan operationaliserbara lösningar får vi ingen ordning på miljön heller. Det är bara att acceptera.

MVH AL

#j • Uppdaterat: 2020-04-13 23:26
Axa

Håller med Raphael. Vill företag bli räddade så ska det vara genom lån eller så får de lämna ifrån sig aktier.

För övrigt gjorde storbankerna miljardvinster förra året...

#k • Uppdaterat: 2020-04-14 18:23
John2008

Intelligentes: Läs in dig på det som kallas hållbar utveckling, och återkom.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.