Nästa artikel
BMW gör klart: Jättegrillen blir kvar – även på elbilar
Nyheter

BMW gör klart: Jättegrillen blir kvar – även på elbilar

Publicerad 6 april 2020
De kontroversiella "jättenjurarna" kommer inte försvinna. "Alla som älskar BMW kommer vänja sig", säger designchefen.

De klassiska ”njurarna” som suttit i fronten på BMW:s bilar sedan urminnes tider har vuxit sig enormt stora de senaste åren. Det framkommer inte minst i den här komiska jämförelsen.

Vissa hade kanske hoppats att den stora grillen på exempelvis BMW i4 Concept eller nya BMW 7-serie skulle tonas ned en aning när märket i allt större utsträckning går över till elbilar. Även om elbilar fortfarande behöver kylning är behovet mindre än i motsvarande bensin- eller dieselbil.

Men så blir det inte. Det gör BMW:s designchef Domagoj Dukec klart i en intervju med Autoblog. Enligt honom är jättegrillen ett sätt för BMW att sticka ut mot konkurrenterna och ”etablerar bilens identitet”.

Han beskriver hur grillen på BMW 328 från 1930-talet till exempel inte hade den mest praktiska designen på grillen, men njurarna gav ett distinkt designspråk som gav märket en identitet.

– Alla som älskar BMW kommer vänja sig. Folk som klagar är oftast inte våra kunder, säger han.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#l • Uppdaterat: 2020-04-07 09:30
Kanske

Mina granne köpte en ny bil förra året. En Volvo. Jag blev förvånad och undrade varför, eftersom han "alltid" haft BMW? Han sade att han tyckte de var för dyra samt blivit för fula.

#m • Uppdaterat: 2020-04-07 10:14
johnkommentar

kanske man riktar in sig mot Kina, Ryssland och andra marknader med annan smak...

#n • Uppdaterat: 2020-04-07 10:52
Svenne60

Jag tror att BMW har en poäng med detta, visserligen skrämmer monstergrillarna många men å andra sidan får märkesfanatikerna ännu mer att försvara och blir ännu mer märkestrogna. Det blir till en religion, och det är just sådana kunder alla vill ha. En parallell finns i veteranbil-, och veteranmc-kretsar, ju sämre produkt desto mer fanatiska anhängare. De lär sig att leva med bristerna och försvarar dem med att det ger bilen/motorcykeln en "själ". Ett exempel, motorcykeln Harley Davidson ska vibrera, så att man känner att den lever. Just det kan jag hålla med om.

#o • Uppdaterat: 2020-04-07 12:05
Panopticon

Jag tycker ju detta låter som ett ypperligt sätt att döda sitt varumärke. Att skita i vad folk tycker har sällan lönat sig..
Men sen kan det som sagt vara så att i Kina/Ryssland/USA(?) så funkar dollargrinen och då får vi vettiga människor lida för det.

Svenne: Fast för att man ska överleva så gäller det ju att locka nya köpare också. I religioner har man inget val, dom föds man in i, men ett bilmärke måste ju locka nya köpare också.

#p • Uppdaterat: 2020-04-07 17:18
Carl Trefalt

Det är grillen som gör det.

#q • Uppdaterat: 2020-04-07 23:45
John2008

Från artikeln ovan: "Folk som klagar är oftast inte våra kunder, säger han." Nej, men tänk om de skulle vilja bli, men avskräcks av jättegrillar (vilket jag gör).

#r • Uppdaterat: 2020-04-06 18:53
milkylainen

Jag hade en gång en BMW.
Med manuell låda, hydraulisk servostyrning och rak sugmotorsexa.
Men det var så länge sen, så länge sen.
Svara mig du.
Var är den nu?
Jag bara undrar... var är den nu?

Ärligt talat. Vilket jävla skräp. Hur kan man var så uppkäftig med det arvet man har?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.