Nästa artikel
Volvos försäljning rasar – men suv-andelen fortsätter öka
Nyheter

Volvos försäljning rasar – men suv-andelen fortsätter öka

Publicerad 3 april 2020
Nästan 7 av 10 Volvobilar är numera suvar. Här är de populäraste modellerna.

Volvos försäljning rasade med hela 31 procent under mars jämfört med samma månad förra året, visar nya siffror. Allra störst var tappet i USA och Europa där försäljningen backade med 43 respektive 35 procent.

Hittills i år har Volvos försäljning totalt backat med 18 procent och på grund av coronakrisen står Kina för den största minskningen, med 31 procent.

”Vår globala försäljning påverkades av coronaviruspandemin”, skriver Volvo i ett pressmeddelande.

Men när det gäller suv-andelen har det inte hänt så mycket med siffrorna sedan sist. Volvo är fortfarande en av de biltillverkare som har världens högsta andel suvar. Hittills i år är 68 procent av alla nya Volvobilar suvar, upp från 60 procent samma period förra året.

Volvos höga suv-andel kan på sikt kan innebära problem att nå utsläppskraven, särskilt eftersom ingen av dem hittills är eldriven (även om laddhybriderna blir allt mer populära och nu står för 15 procent av alla sålda Volvobilar).

Volvo XC60 är fortfarande märkets populäraste modell och den följs av XC40 och XC90. 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#115 • Uppdaterat: 2020-04-06 08:40
Axa

Shogun
De flesta faktorer du nämner gäller ju för fler märken, även den modell jag kör.
Ja, SUV erbjuder en annan form av utrymmen än en kombi, behöver dock inte betyda att det är mer utrymmen. Gillar man SUV som design eller ”utrymmena”, kör på det. Men så fort SUV diskuteras så lyfts insteg som främsta anledning. Som sagt, se mitt tidigare inlägg om nu insteget avgör bilval.

#116 • Uppdaterat: 2020-04-06 11:33
Styggavargen

Många här verkar tro att det är just SUV jag är emot...helt fel! Jag är emot när bilar köps (oavsett form) där utsläppen ökar, och när det negativt går ut på övriga trafikmiljön. SUV är inte kompatibelt med nuvarande bilpark, inte med miljön och absolut inte ur säkerhetssynpunkt. Låt oss säga att dragbilar varit det "normala"...då hade jag varit lika mycket emot "sportbilar".. ty de platsar inte in i miljön. Jag tycker det är en aningen egoistiskt att köpa en SUV, då folk borde förstå att utsläppen ökar, och sikten för oss andra försämras... och även ur säkerhetssynpunkt blir det sämre både för SUV ägaren (som får svårare att hantera den egna bilen)...men även om de kolliderar med oskyddade trafikanter eller med andra lägre bilar och orsakar stora skador. Jag gillar tex inte sportbilar, jag hatar Ford Mustang och andra "monster" som släpper ut massor med avgaser. Jag gillar inte V8 motorer av samma anledning. My synvinkel är att alla skall ha samma jämlikhet i trafiken, att kunna vistas där på samma villkor. Varför skall vissa åka runt med bilar som väger dubbelt så mycket, men lastar minimalt extra? Vad är vitsen med det? Klarar miljön och klimatet av att alla går över till SUV? Jag hatar V90... låg och ful, och drar massor med bränsle (tung är den också)....V60 är snyggare och vettigare..men visst är det säker så att många tycker tvärtom. Tyvärr klarar nutiden inte av fria val, att vi kan gå och köpa vilken bil som helst. Säljs det SUV så kommer folk att köpa dem ...i massor utan att bry sig om klimatet i första hand. Varför var man tvungen att stänga Åre mm... jo för att "marknaden"...(läs du och jag) klarar inte av att hantera det, det gäller andra med inte mig tänker de och åker iväg till fjällen fast de vet innerst inne att de borde stanna hemma pga krisen. Idag funkar inte tillsägningar och rekommendationer som det gjorde förr i tiden, det ignoreras av de flesta som tycker att de vet bäst och därför gör precis som de själva vill. Enda sättet att stoppa vansinnet med SUV är att helt förbjuda tillverkningen... något annat kommer inte att funka!

#117 • Uppdaterat: 2020-04-06 15:20
Skodaägare

Vargen, bara en nyfiken fråga: Vilka bilar gillar du då? Eller hatar du allt förutom Skoda Octavia? Sen undrar jag också varför du lägger ned en massa energi på att hata merparten av alla bilar runt dig? Tror du att de kommer försvinna över en natt för att du är förbannad på dem? Hatar du kinesiska, japanska och amerikanska kolkraftverk också som står för en betydligt större del av världens utsläpp än alla Sveriges SUV:ar? Visst om man köper alarmismen med klimatkrisen rakt av så kan man tycka det är hål i huvet att folk köper annat än den snålaste bilen de kan hitta. Men tyvärr är forskningen allt annat än enhällig om hur mycket CO2-halten påverkar temperaturen. Liksom den inte är enhällig om vilka människor som får allvarliga symptom av Coronaviruset. Därför fortsätter folk att gå ut och trängas i solen i Coronatider och köper SUV:ar.

#118 • Uppdaterat: 2020-04-06 16:39
Styggavargen

Shogun, visst kan jag köpa en RAV4...men genom detta köp minskar jag sikten för lägre bilar. En RAV4 bländar dessutom lägre bilar vintertid då det är mörkt. Sedan vill jag inte ha en bil som är för tung och klumpig att hantera när man måste göra en undanmanöver. En 100% eldriven Honda Jazz (MPV style) är något jag kunnat tänka mig ha. Men något högre än 155 cm blir det inte tal om...sedan får du kalla vad det vill (MPV/SUV/Crossover you name it!).

#119 • Uppdaterat: 2020-04-07 09:46
Styggavargen

Skodaägare, jag vet att det är mer än SUV som påverkar negativt. Folk flyger, köper och konsumerar i rasande fart. Alla små saker bidrar till väldigt mycket utsläpp. Varje människa kan göra skillnad, dvs minska sina utsläpp eller öka dem. Jag hade kanske en romantisk tanke för 10 år sedan att nu händer det, nu köper vi bilar som drar mindre. Jag var tex jätteglad när jag bytte bort min Toyota som drog 0,85 liter/mil mot min Octavia för 6 år sedan och den drar hela 0,2 liter/mindre (2000 mil = 400 liter mindre bränsle per år). Men snart upptäckte jag att mina medmänniskor inte alls tänker på samma saker, de köpte tyvärr bilar som drog mer än den gamla de hade. Sedan blev det som det blev, fler köpte fyrhjulsdrift och löjliga "mulle" bilar och sedan var det SUV all-in som gällde. Inte minskade utsläppen....nej de ökade, men hur är det möjligt att med nyare teknik och bilar öka sina utsläpp? Helgalet, sedan kom Greta.. och då tänkte jag...kanske hon kan öppna ögonen på folk. Men nejdå... det är samma gamla hjulspår. Det verkar vara en rättighet att få köra SUV... insteget i bilen och att sitta högre är mycket viktigare än att sänka sina egna utsläpp. Jag har nog tappat hoppet för mänskligheten.. vi förtjänar inte att leva på denna planet med nuvarande inställning. Går alla omkring och tror att någon annan fixar problemet med utsläppen, så skall du nog se en dag att inget gjorde ett skit..snarare tvärtom, man ökar utsläppen ytterligare. Flyg/Trafik och elförsörjning måste vi på allvar nu börja se över för att minska utsläppen, ALLA måste dra sitt strå till stacken. Det funkar inte att en liten klick människor kör mindre bilar med små utsläpp när i princip alla andra far omkring i en 2 ton tung SUV och släpper ut dubbelt upp i utsläpp.

#11a • Uppdaterat: 2020-04-07 16:01
A.L

Grattis Vargen till att du sparar in 400 liter bränsle varje år genom att byta bil.

400 liter bränsle gånger 15 kr/litern (dagens prisnivå kommer snart vara ett minne blott) ger oss 6000 kr som du kan spendera på något annat - som i sin tur ger upphov till nya utsläpp.

Fenomenet som jag just beskrev för dig finns genomgånget i litteraturen och undersökt både i Sverige som på internationell nivå. Det kallas för rekyleffekt. Läs mer om det här: https://www.naturvardsverket.se/Om-Naturvardsverket/Publikationer/ISBN/5600/91-620-5623-9/

Den senare kan vara olika stor beroende på vad man mäter. I vissa fall har den visat sig öka utsläppen mer än vad man sparar in, och i en del andra fall är utsläppsminskningen större än konsumtionsökningen (som alltid blir resultatet).

Så hur konsumerar du de där 6000 kr som du sparar på din lägre bränslekostnad? Fler flygresor i BC? Nya mobiltelefon? Sparande till barnen? Oavsett vad du gör kommer din vinst att återinvesteras i en alternativ verksamhet som i sin tur ger nya utsläpp.

Det enda sättet som Vargen kan kringgå detta är att han köper utsläppsrätter för pengarna. Gör du det eller väljer du att hyckla lika mycket i den frågan som i fallet med dina flygresor i första klass till Kina?

MVH AL

#11b • Uppdaterat: 2020-04-07 16:57
Styggavargen

De 6000 har jag lagt på solceller... om du nu undrar, sedan skall jag nog köpa en mindre elbil. Men tackar som frågar.

#11c • Uppdaterat: 2020-04-07 17:00
Styggavargen

A.L, du är rolig... trodde du räknade rätt? men icke... 6 år... och 6000 kr/år.. 36000 kr. Som du ser, om alla skulle köpa bilar med mindre utsläpp så blir det i slutändan stora besparingar överallt, både i plånboken och för miljön osv. Man behöver inte spendera pengar bara för att man sparar in på något. Så funkar inte jag i alla fall... inte har jag ökat mina kostnader med 6000 kr/år (500 kr/mån) bara för att jag bytte till en bil som drog mindre bränsle.

#11d • Uppdaterat: 2020-04-07 17:38
A.L

Vargen: Ja jag räknade per år. Du valde 6 år. Resultatet blir detsamma (fast om man skall vara petig blir det högre på 6 år eftersom man kan diskontera summan, men det blir lite överkurs så jag skippar det).

Och just solceller är ett typexempel på rekyleffekt. De är nämligen subventionerade av staten.

Subventioner har nämligen visat sig öka rekylen.

Så grattis för att du har lagt in solceller. De har inte bara inneburit lägre energikostnader. De har dessutom ökat värdet på din bostad.

Behöver jag gå igenom vad det betyder för utsläppen - eller har poletten trillat ned?

Öppna annars länken som jag gav dig. Där finns det lite att läsa. Och vill du ha mer är det bara att höra v dig så skall få lite forskning inom området.

Fram tills dess en lite rolig film som illustrerar varför subventioner är kontraproduktiva: Hoppas du orkar bemöda dig med att se den. https://twitter.com/mickek69/status/1065365056534269958

MVH AL

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.