Nästa artikel
Alfa Romeo Giulietta läggs ned – ersätts av ny suv
Nyheter

Alfa Romeo Giulietta läggs ned – ersätts av ny suv

Publicerad 2 april 2020 (uppdaterad 2 april 2020)
Italienarna skrotar Golfutmanaren och lanserar en ny konkurrent till Volvo XC40.

Efter småbilen Mito är det nu Alfa Romeos utmanare till Volkswagen Golf som hänger löst och snart ska läggas ned. Det handlar om Alfa Romeo Giulietta som lanserades redan 2010 och därmed fyller tio år i år.

Italienarna är bra på att hålla liv i bilmodeller länge – titta bara på Fiat 500 som föddes på nytt för 13 år sedan, eller Lancia Ypsilon som är lika gammal.

Men efter tio års tjänst verkar det alltså vara dags för långköraren Alfa Romeo Giulietta att somna in – och som med många andra modeller i bilvärlden ska den ersättas med en suv, nämligen Alfa Romeo Tonale. Den har ännu inte visats upp officiellt i produktionsfärdigt utförande, men den har visats upp som koncept.

Alfa Romeo Tonale blir en mindre suv än Stelvio i samma storleksklass som Volvo XC40. Den kommer även med laddhybridteknik från koncernsyskonet Jeep Compass och en elräckvidd på fem mil.

Suvarna är betydligt mer lönsamma än kompaktbilarna för Alfa Romeo, och därför är det inte så konstigt att Giulietta ersätts av Tonale, skriver Autocar.

– Giulietta förväntas läggas ned mot slutet av året. Trenden är att ha suvar i C-segmentet så Tonale kommer bli ersättare till Giulietta, säger Fabio Migliavacca, chef för produktmarknadsföring på Alfa Romeo, till sajten.

Trots att Tonale alltså befinner sig ”en trappa upp” jämfört med Giulietta lovar han att köregenskaperna blir desamma.

– Vi förväntar oss inte att kördynamiken blir någon svag punkt för Tonale.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-04-02 13:03
Styggavargen

Köra runt med extra kilon och klumpig utsida..och trång insida... galet!?

#2 • Uppdaterat: 2020-04-02 15:36
Elbilisten

#1 Vikten av avgasmotor och växellåda borde självklart ersättas med större batteripack. Var hittade du utvändiga och invändiga mått för bilen i produktionsfärdigt utförande? Eller kan vara så att du bara är emot ett visst reklamuttryck som beskriver karossformen?

#3 • Uppdaterat: 2020-04-02 18:54
Styggavargen

Jag får inte säga det ordet..men alla vet nog vad jag menar ändå...

#4 • Uppdaterat: 2020-04-03 08:39
Maisch

Synd att den inte får en ersättare, snygg och kul bil helt klart, men började bli rejält gammal. Men segmentet är ju hårt pressat, så det kan man förstå. Deppigt med ännu fler SUVar dock istället :(

#5 • Uppdaterat: 2020-04-03 09:33
Henrik M

2013 skaffade vi andrabil och kikade på denna, utan tvekan den snyggaste och charmigaste i klassen då! Men den föll tyvärr på ljudnivån som var i högsta laget, blev en A-klass då istället. Men helt klart har man alltid blivit glad när man sett en då de som vanligt med Alfa har nåt som inte alltid går att sätta fingret på, det bara är där! Det som gör att t.ex. Toyota hur bra de än kanske är fortsätter vara totalt intetsägande, för de saknar "det". Personer helt utan bilintresse eller känsla för bilintresse kan vara totalnöjda utan detta, men för oss entusiaster, går det bara inte ha en bil som inte samtidigt som den ska uppfylla behovet, ger den där lilla extra känslan när man går ut till den.....

#6 • Uppdaterat: 2020-04-03 11:45
N-iklas

Artiklar i ämnet borde tänka på att Peugeot snart är den som bestämmer här och erfarenheter visar att då kan modeller ändras totalt från ena dagen till den andra.
Osäkerheten inför vad som händer timme för timme när PSA tar över är 100 %.

Nu ska ingen låta lura sig av officiella uttalanden att det bara är ett försiktigt samarbete och inte alls ett övertagande, men tror man på att det blir så i den praktiska verkligheten då tror man på tomtar och troll.
Snygga högtravande deklarationer från talarstolen kostar inget och har lika mycket värde.

#7 • Uppdaterat: 2020-04-03 13:15
Henrik M

Shogun: Du visar igen att du inte förstår det du läser......jag skrev inget om att Toyota inte haft några bilar som vart snabba eller snygga, men precis som en supervacker tjej utan personlighet kan vara totaltrist medans en lite mindre vacker tjej med en karisma i sin personlighet kan vara sjufaldigt mer charmerande, så är det samma sak med bilar. Jag pratade om "det", och det är inget som självklart kommer med en stor motor, perfekt väghållning, eller den största prislappen. Jag gick från Corvette till Porsche t.ex. Porschen dessutom 6 årsmodeller nyare, självklart en bättre bil på de flesta sätt än Vetten, men totalt känslokall och steril i jämförelse....Vetten var långt ifrån perfekt, men känslan den gav mig varje gång jag satte mig i den och körde.....den kunde inte Porschen uppbringa trots på pappret bättre på allt mer eller mindre.....så förstår du nu vad jag menar? Ja, jag håller med om att Toyota haft intressanta bilar förr, Celica gen 1 är en av mina klassikerfavoriter t.ex. Mitt inlägg var ingen kritik mot Toyotas bilar som bil sett, utan att de saknar "det".....och där tror jag nog du kan hålla med om att en Camry t.ex. saknar mycket karisma mot en Guilia om vi tar deras sedaner som exempel.

#8 • Uppdaterat: 2020-04-03 16:51
Carl Trefalt

Italienska bilar brukar rosta.

#9 • Uppdaterat: 2020-04-05 09:26
saabnisse

Shogun, du är nog en av väldigt få som tycker att Alfas bilar är fula, de har ju ofta fått beröm just för sitt utseende, sedan att de haft andra egenskaper som inte varit så lyckade är en annan sak.
Men som Henrik skriver lämnar inte en Alfa någon oberörd, det är roliga bilar att köra.
Jag har kört Alfa som varit femtio år och hårt körda och de ger fortfarande körglädje och det har jag aldrig upplevt i en Toyota.

#a • Uppdaterat: 2020-04-05 12:03
saabnisse

Shogun, det är ju du som inte kan ta åt dig vad någon annan skriver. Jag skrev att jag inte kört någon Toyota som har gett mig körglädje, jag skrev inget om att det inte finns och det är helt riktigt jag har inte kört många av Toyotas modeller, kanske bara 9-10 st.
Sedan var det Giulietta artikeln handlade om inte Mito som du skriver, den tycker inte jag heller är snygg.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.