Nästa artikel
Bilfrågan: Längre räckvidd önskas!
Bilfrågan

Bilfrågan: Längre räckvidd önskas!

Publicerad 24 mars 2020 (uppdaterad 2 november 2020)
"Laddhybridens princip och funktion tilltalar mig. Varför satsas det inte mer på detta alternativ?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga
Laddhybridens princip och funktion tilltalar mig. Det är en biltyp som skulle passa mig och troligen många andra i en snar framtid – om jag skulle kunna köra längre än bara 50 km på enbart el. Varför satsas det inte mer på detta alternativ så att det skulle vara möjligt att köra exempelvis 100–120 km på batteri och vid längre resor att bilen kunde ladda själv?
Roger Andersson

Svar:
Förmodligen brottas biltillverkare i detta avseende mot vikt och pris. Större batteri innebär mer vikt och dyrare bil. Till slut hamnar man nog i en prisklass där en ren elbil är möjlig. Laddhybriden lindrar troligen räckviddsångest och är därför ett alternativ många skulle föredra. Men det är främst en lösning för de som kör många kortare sträckor. Det finns en bil, Mercedes GLE laddhybrid, med en uppgiven räckvidd av 99 km på batteri, ovanligt nog med dieselmotor. Den har dragvikt på 3,5 ton. Men priset är som på en lyxig elbil. Frågan är om och när vi kommer att få se mellanklassens laddhybrider med 100 km räckvidd och mer överkomligt pris? Det glunkas om att de kan finnas i pipeline – okänt när.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Tycker du att laddhybrider borde ha längre räckvidd? 
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2020-03-24 20:08
samul

Carl: Sjutusans dyrt bara eftersom en hypotetisk billig vätgasbil får samma problem som en seriehybrid när batteriet är slut, generatorns/bränslecellens maxprestanda bestämmer bilens prestanda. Inte jättekul på långresa. Hyundai Nexo har lite av det problemet trots dyr drivlina (tappar 30% när batteriet är slut), nya Mirai har i stället en rejält påkostad bränslecell som kan leverera samma 150 hk som motorn maxar ut på.

#c • Uppdaterat: 2020-03-24 23:56
PREVIA

Men eftersom vätgasbilen bara behöver lite över 3 KWh per mil eller 30 KWh i timmen behöver inte bränslecellen vara så stor då batteriet kan laddas under färd från bränslecellen.
I Mirai har man valt att ha en kraftig bränslecell och ett mycket litet batteri medan Nissan i Sydamerika valt att ha en bränslecell på bara ca: 5 kW som drivs med etanol och ett större batteri som utjämnar effektuttaget.
Problemet med den mindre bränslecellen uppstår bara vid körning med stora höjdskillnader där lagrade energin i batteriet tar slut innan man når högsta punkten och då har man bara bränslecellens maxkapacitet kvar för drivning.

#d • Uppdaterat: 2020-03-25 08:15
esselius

BMW i3 rex, 2014-2019 -en fantastiskt rolig bil att köra dessutom!

#e • Uppdaterat: 2020-03-25 15:05
glimma-48

Hur många elhybrider finns med dieselmotor, det enda som duger vid tungt släp. Min förrförra bil med bensinmotor krävde ca 1.6 l/mil. Min nuvarande dieselbil 0.85-0.90 l/mil. Dessutom med miljöbränsle i tanken. Husvagnen väger ca 1300 kg d.v.s. helt normalt.

#f • Uppdaterat: 2020-03-25 19:34
Mr_hjalmar

Bra illustration. Man kan ju tro att det är kabelns räckvidd som avses innan man läser texten ;)

#g • Uppdaterat: 2023-06-09 12:31
Gäst (ej verifierad)

Richie. Med min laddhybrid kör jag 5 - 6 mil på el och resten tar räckviddsförlängaren (fossilmotorn) med en förbrukning på ca 7 dl bensin för resterande 2 mil. Det tycker jag att jag kan leva med! Däremot kunde bilen ha mer fokus på el och mindre på bensin, alltså större elmotor och mindre men ännu effektivare bensinmotor. Fossilmotorn behöver inte ha större effekt än vad man genomsnittligt förbrukar på långkörningar då bilen går i hybridläge! Alltså ca 30hk eller nåt ditåt. Jag förstår inte alls varför man behöver en bil med 400hk bensinmotor och kanske 30 hk el. Det är totalt feltänkt! För den riktiga motorentusiaster kanske men hur många är egentligen det? När bränslecellen kommer på allvar kan man byta ut fossilmotorn mot denne men även då räcker en effekt på ca 30hk. Vet jag att jag ska köra mycket längre än 5 mil så kan jag välja hybridläge från början så jag har tillräcklig effekt för omkörningar och uppförsbackar. ( Nu syftade jag återigen på kombinationen med starkare elmotor och svagare räckviddsförlängare!)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.