Nästa artikel
Bilfrågan: Varför så dyrt att besiktiga dragkrok?
Bilfrågan

Bilfrågan: Varför så dyrt att besiktiga dragkrok?

Publicerad 23 april 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
"Min nya dragkrok tog tre minuter att besiktiga. Kostnad 380 kronor. Varför?" Vi Bilägare svarar.
När BMW i3 kom 2013 var det BMW:s första serieproducerade helelektriska bil. Den följs ett år senare av sportiga laddhybriden i8.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-04-23 12:16
Manta (ej verifierad)

Det är väl inte dyrt med 380:-
Är du så jävla snål så kolla in detta för lite inspiration
http://www.youtube.com/watch?v=rID1nWUvUjU

#2 • Uppdaterat: 2010-04-23 12:59
Jägaren (ej verifierad)

Vilken j-vla förklaring. Hur kommer det då sig att en "vanlig" besiktning - i vilken också priserna är anpassade efter ett tidsmässigt och geografiskt genomsnittsvärde och där även konstnader för bokning, olika stödsystem, utveckling med mera tillkommer - kostar futtiga 300 kronor? Och då minsann får ju killen kolla hela klabbet från belsyning, bälten, triangel, bromsar, avgaser, mätare, underrede, stag, rost och annat, vilket brukar ta ca 20 minuter!!! Det är för mig ofattbart att besiktningsmannen inte anslöt en dosa för att se om elen fungerade!
Morsning, Cecilia.

#3 • Uppdaterat: 2010-04-23 19:34
Kjell-Åke (ej verifierad)

Priset kommer sannolikt att höjas till det dubbla vid monopolets avskaffande. "Härliga" tider stundar.

#4 • Uppdaterat: 2010-04-25 11:03
Hanzzon (ej verifierad)

Bilprovningen är väldigt billiga i förhållande vad man överlag kontrollerar, sen att det går snabbt beror oftast på duktig och utbildad personal med bra effiktivitet som vet vad man ska kolla extra på på div. bilmodeller.
Sen finns det som alltid undantag, men jag lovar att det varken kommer att bli bättre eller billigare efter att nu Bilprovningens monopol försvinner och andra vinstdrivande aktörer nu får börja besiktiga bilar, vilket är synd att inte beslutsfattarna förstår i detta fall, skillnad om det inte alls hade fungerat bra med Bilprovningen eller om dom hade varit väldigt dyra.

#5 • Uppdaterat: 2010-04-25 22:30
Pettersson (ej verifierad)

Det är väl omtypningen som kostar, fick betala 380:- för att jag tog bort en dragkrok.

#6 • Uppdaterat: 2010-04-26 15:21
Stonie Melonie (ej verifierad)

Varför får inte acrediterade verstäder som "får släcka 2or" göra besiktiningen av ett monterat drag...?

#7 • Uppdaterat: 2010-05-03 15:02
maltdryck (ej verifierad)

@ STONIE MELONIE
Ackrediterade verkstäder...? Jaha, du menar de som inte kollar lufttryck och ljusinställning vid service.
Nej tack, jag tror jag avstår.

#8 • Uppdaterat: 2010-07-02 14:08
Henke (ej verifierad)

Dyrt eller inte så är det i vart fall irriterande att behöva köra till Bilprovningen för regbes av dragkrok. Jag var inne med min splitt nya bil och det enda personalen på Bilprovningen kan göra är att gå bakom bilen och konstatera att - Jo, där sticker ut en dragkrok nu genom stötfångaren bak. Infästningen av dragbalk mm är helt inkapslat av stötfångare och plastkåpa under bilen så dom ser inte ens bultarna. Sen knappar dom in regnumret i datorn och klickar i en kryssruta att bilen nu har dragkrok. Men jag tror att det ändras snart för det är ju löjligt att dom ska kolla något som inte går att kolla. Då kan ju likaväl den som monterat kroken skicka in till Transportstyrelsen att bilen försetts med drag. Vår bil var så ny att COC uppgifterna för dragkrok ändrats så dom kunde inte ens sätta kryss i rutan utan dom bad oss bara backa ut igen så skulle dom ordna det och skicka hem protokoll och räkning på dom 380 kronorna. Vi körde alltså bara in och besiktningsmannen kikade runt hörnan baktill på bilen och såg dragkroken sticka ut och sen bad han oss backa ut igen!!! Känns som jag likagärna kunde ringt ner eller mailat att nu har jag monterat en dragkrok.
/Henke

#9 • Uppdaterat: 2020-03-23 19:50
PNI

Nej besiktiga en bil kostar 500kr och tar 6-7 min.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.