Nästa artikel
Volkswagen ser slutet för gasbilarna: "Förödande"
Nyheter

Volkswagen ser slutet för gasbilarna: "Förödande"

Publicerad 17 mars 2020 (uppdaterad 18 mars 2020)
Utvecklingen av nya modeller med klimatsmart gasdrift läggs ned – ett besked som får hård kritik från flera håll.

För bara några år sedan skickade Volkswagen ut ett pressmeddelande om att koncernen ”ökar satsningen på fordonsgas”, och så sent som i höstas kom nyheten att Volkswagen återigen började sälja gasversionen av Golf som kombi.

Men nu gör Volkswagen en helomvändning. Storsatsningen på eldrift innebär att utvecklingen av nya gasdrivna bilar stoppas av koncernchefen Herbert Diess, något tyska Handelsblatt var först att rapportera.

Volkswagen har tidigare gjort klart att även vätgasbilar offras i satsningen på batterielbilar, och nu är det officiellt att också utvecklingen av kommande gasdrivna modeller läggs ned. I Sverige körs de ofta på biogas och är enligt flera olika studier riktigt klimatsmarta med låga utsläpp ur ett livscykelperspektiv.

Bara tre märken kvar

Gasbilarna har aldrig sålt särskilt bra i Sverige men flera bilpooler, taxibolag, företag och kommuner har köpt in dem. Gasbilarna får ingen större bonus i det nya bonus/malus-systemet som infördes för några år sedan, trots att de alltså kan ha bra klimatprestanda, och när VW-koncernens gasbilar försvinner är antalet biltillverkare som säljer gasbilar i Sverige bara tre: Suzuki, Fiat och Ssangyong.

Sedan tidigare har bland andra Volvo och Mercedes lagt ned gasmodellerna på grund av bristande efterfrågan.

Det står dock klart att dagens generation av VW-koncernens gasbilar som säljs redan i dag, eller som är på väg att lanseras, kommer fortsätta säljas. Utvecklingen av nya modeller stoppas däremot nu. Tidigare rapporter om att gasbilarna skulle läggas ned här och nu har dementerats av Volkswagen i en tysk tidning.

"Att Volkswagenkoncernen på sikt kommer sluta utveckla förbränningsmotorn, som ju även ligger till grund för de gasdrivna bilarna, är egentligen inget nytt då vi sagt att vägen framåt för vår koncern är e-mobilitet. Men det betyder inte att vi kommer sluta med gasbilar här och nu. Tvärtom kommer vi lansera flera modeller, till exempel kommer ju nya Golf med gas. Det som är sagt är att vi inte kommer vidareutveckla befintlig plattform, men den kommer ju att kunna leva kvar ett bra tag till", skriver Volkswagens svenska informationschef Marcus Thomasfolk i en kommentar.

Hård kritik från miljöhåll

Beskedet om gasbilarna kritiseras hårt av organisationen Gröna Bilister.

– Med tanke på att Sverige delvis vill satsa på gasbilar är detta förödande. Omställningen går för sakta och alla drivmedel behövs. Ska gasen gå samma väg som etanolen?, säger Martin Prieto Beaulieu, talesperson för Gröna Bilister, till Vi Bilägare.

Även branschorganisationen Energigas Sverige beklagar beskedet.

– Det är tråkigt att VW i ett längre perspektiv inte kommer att erbjuda gasbilar, men de kommer inte att lägga ner produktionen i närtid. Koncernen har precis lanserat flera nya gasdrivna modeller, som kommer att kunna leva länge. Gasbilar, med sin fina klimatprestanda, kommer fortsatt att ha en viktigt roll att spela för att nå Sveriges och Europas miljö- och klimatmål, säger Fredrik Svensson, ansvarig för vägtransporter på branschorganisationen Energigas Sverige.

Vi Bilägare har i flera omgångar skrivit om att gastankarna hos flera bilmärken kan rosta och innebära allvarliga risker. Enligt tillverkarna har gastankarna blivit betydligt bättre i nyare modeller, men i äldre modeller har livslängden för bilen blivit alldeles för kort eftersom tankarna måste bytas till en mycket hög kostnad.

Centern vill ha avdrag för konvertering

Rickard Nordin som är klimat- och energipolitisk talesperson för Centerpartiet hyllar den svenska biogasen som bilbränsle.

– Att EU-regler gör att bilar som går på biogas fortfarande räknas som om de körde på fossil gas är ett stort problem. Det gör att biltillverkare riskerar att tveka inför fortsatt produktion. I Sverige består fordonsgasen av 94% biogas och är bland det bästa drivmedel du kan köra på, speciellt som det finns begagnade gasbilar av utmärkt kvalitet för överkomliga priser.

Han vill införa en rabatt för alla som konverterar sin bensinbil till gasdrift.

– Jag ser gärna fler biogasbilar på marknaden och dessutom gärna att fler bensinbilar efterkonverteras. Det skulle vi vilja se ett särskilt avdrag för. För oss i Centerpartiet är det viktigt att stötta alla fossilfria alternativ, de kommer behövas i omställningen, därför ser vi med oro på om modeller skulle försvinna från marknaden. Det verkar dock som att VW uttalande har övertolkats och de har också gått ut med uppgifter om att det kommer satsa på nya modeller ett bra tag framöver.

Populäraste gasbilarna i Sverige

Siffrorna visar mest registrerade gasbilarna 2019.

Volkswagen Golf 1 971
Skoda Octavia 930
VW Caddy 577
Seat Leon 545
Ford Kuga 375
Ford Mondeo 202
Seat Ibiza 159
Suzuki Vitara 102
Audi A4 84
Seat Arona 83
Suzuki S-Cross 68
Volkswagen Polo 50
Audi A3 41
Fiat Ducato 40
Audi A5 23

Källa: Bil Sweden

Svenska märkestoppen

Siffrorna visar antal registrerade gasbilar 2019.

Volkswagen 2 620
Skoda 930
Seat 787
Ford 577
Suzuki 184
Audi 148
Fiat 60
Volvo 7
Opel 1

Källa: Bil Sweden

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-03-17 20:50
Per_K

Trist. Gasbilar är utan tvekan det bästa alternativet ur miljösynpunkt för oss som saknar möjlighet att ladda elbilar. Hade en Volvo S60 BiFuel i 15 år.

#2 • Uppdaterat: 2020-03-17 22:52
John2008

Tragiskt att VW stoppar utvecklingen av det mest klimat- och miljösmarta som finns, vad gäller bilar. Tyvärr verkar kunderna korttänkta de också.

#3 • Uppdaterat: 2020-03-17 23:16
Styggavargen

Satsar inte Ford på gasbilar igen?? Har för mig att jag sett artiklar och reklam... eller har jag bara drömt?

#4 • Uppdaterat: 2020-03-18 10:32
Mythbuster

Med tanke på år ut och år in av statliga subventioner till gasbilar och ändå låg marknadsandel. Dessutom exporteras stor del av gasbilarna till Tyskland. Tyskland behöver inte statligt subventionerade begagnade bilar från Sverige. Nästan alla gasbilar som får klimatbonusen är från VW koncernen. Att minska denna kostnad för svenska staten är nog rätt bra i alla fall.

#5 • Uppdaterat: 2020-03-18 13:27
PHME

@Mythbuster
Det Du skriver är statsfinansiellt helt rimligt, men om våra politiker menar något med miljöengagemang (vilket jag iofs mer och mer tvivlar på) hade man kunnat jobba med det problemet utan att ta bort incitamenten för biogasbilar, som väl är det enda som är i närheten av miljövänligt, totalt sett. Eller måste alla miljöengagerade hålla liv i de sista evighetsmaskinerna Volvo 740, som i vart fall redan är tillverkade?
Eftersom det ena regeringspartiet hatar bilar över allt blir trafikpolitiken konstig för oss som inte har tunnelbana.

#6 • Uppdaterat: 2020-03-18 13:27
PHME

@Mythbuster
Det Du skriver är statsfinansiellt helt rimligt, men om våra politiker menar något med miljöengagemang (vilket jag iofs mer och mer tvivlar på) hade man kunnat jobba med det problemet utan att ta bort incitamenten för biogasbilar, som väl är det enda som är i närheten av miljövänligt, totalt sett. Eller måste alla miljöengagerade hålla liv i de sista evighetsmaskinerna Volvo 740, som i vart fall redan är tillverkade?
Eftersom det ena regeringspartiet hatar bilar över allt blir trafikpolitiken konstig för oss som inte har tunnelbana.

#7 • Uppdaterat: 2020-03-21 18:16
Carl Trefalt

Det var tråkigt! Det behövs mer gasbilar!!!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.