Nästa artikel
Nytt solid state-batteri ska ge elbilar längre räckvidd
Nyheter

Nytt solid state-batteri ska ge elbilar längre räckvidd

Publicerad 11 mars 2020
Samsung har tagit fram en ny typ av elbilsbatteri som förlänger räckvidden och halverar batteristorleken.

När det gäller elbilar har batterierna blivit betydligt bättre de senaste åren. Dagens litiumjonbatterier har i många fall visat sig behålla sin kapacitet riktigt bra över tid, även om det finns stora skillnader mellan olika bilmärken beroende på hur de sköter energihanteringen i batteriet.

Men det hindrar inte biltillverkare och underleverantörer från att forska om framtidens elbilsbatterier. 

Många är överens om att så kallade solid state-batterier är nästa stora trend och även om tekniken inte är klar att rullas ut i serietillverkade personbilar ännu ligger lanseringen kanske inte så långt bort som vissa tror.

Samsung har nu visat upp ett nytt prototypbatteri med solid state-teknik där den största fördelen blir att batteriet kan innehålla mer energi än ett vanligt litiumjonbatteri som är lika stort. 

På så sätt kan kapaciteten i batterierna ökas utan att de blir större eller tyngre – Samsung siktar på ett batteri som är 50 procent mindre än ett vanligt litiumjonbatteri med samma kapacitet.

Solid state-batterier använder fast elektrolyt och ska vara säkrare än dagens litiumjonbatterier men de material som används i andra solid state-batterier hävdar Samsung kan påverka batteriets livslängd. Därför tas nu ett solid state-batteri med ett annat anodmaterial fram som ska ge högre kapacitet, längre livslängd och lägre risk för batteribränder.

Det nya batteriet är inte klart för serieproduktion men Samsung ska fortsätta utveckla och testa det.

– Framöver kommer vi fortsätta utveckla och förfina materialen i solid state-batterier och tillverkningstekniken för att ta elbilsbatterierna till nästa nivå, säger Dongmin Im på Samsungs institut för avancerad teknologi.

Fotnot: Bilden på Kia e-Soul används enbart i illustrativt syfte.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2020-03-11 13:31
Klarsynt

@Mattse Du missar totalt en sak och det är att vad gäller tjock och platt TV så var det en övergång som var helt konsumtionsdriven. Det krävdes alltså inte att staten gick ut och kastade våra skattepengar på det nya, folk köpte det som tokar ändå. Vad gäller elbilar med batterier så kastar staten oerhörda mängder pengar (samt har vevat igång alla spin doctors de har samt har total uppbackning av media) och ändå är det inte fler än ett försvinnande fåtal som vill ha produkten.

.

#c • Uppdaterat: 2020-03-11 13:32
Klarsynt

@Axa Personligen ger jag mycket mer för ett uttalande av en Nobelpristagare, dessutom inom området batterier, än vad jag gör från andra helt oinitierade källor, dig till exempel.

.

#d • Uppdaterat: 2020-03-11 13:59
samul

Det Klarsynt missar är att en bil med förbränningsmotor är ett rent straff att köra om man vant sig vid helelektrisk drivlina. Det är ungefär lika roligt att gå från en elbil till en dieselbil som att gå från en laptop med 16 GB minne och SSD till en med 4 GB minne och 4200 varvs mekanisk hårddisk. Bägge klarar jobbet i båda exemplen, men allting laggar.

#e • Uppdaterat: 2020-03-11 14:11
Optimus

Tror inte man skall vara så snabb och störtsäker på ett uttalande från Stanley, med all respekt för vad han har åstadkommit. Men om det nu pågår forskning på alternativa batterier typ solid state och bl.a Samsung har funnit en lösning som ger helt nya rön i frågan, kan det gå snabbt.
Researchers at the Samsung Advanced Institute of Technology have presented the prototype of a solid-state battery cell, which will help electric cars achieve a range of 800 kilometres and survive 1,000 charging cycles. The institute’s researchers have also found a solution to the problem of dendrite formation in the lithium metal anodes often used in solid-state batteries.

#f • Uppdaterat: 2020-03-11 16:00
Axa

Klarsynt
Det finns många exempel på forskare som har haft fel i sina antaganden om framtiden.
Jag säger inte att jag har rätt, jag säger att det är väldigt svårt när det gäller teknik. Sker vissa genombrott i utvecklingen så kan det gå väldigt fort. Det kan handla både om genombrott när det gäller egenskaper men även ifråga om tillverkning.

#g • Uppdaterat: 2020-03-11 17:09
Optimus

Intelligentes, vad är det du reagerar på som är fel i tråden?

#h • Uppdaterat: 2020-03-11 17:23
steppenwolf

Klarsynt, vad jag kommer ihåg var det staten eller möjligen SVT som bestämde att gå över till digital utsändning. Då fungerade inte de gamla analoga tjock tv:na därav rusningen efter digitala platt tv. Nu kommer Jesusbatterierna som jag tidigare trott, men det tar säkert några år till. Om de kommer blir du glad då Klarsynt?

#i • Uppdaterat: 2020-03-11 17:45
John2008

"Även om platt-tv slog ut tjock-tv kommer samma stora utveckling aldrig hända med batterier till elbilar."

#j • Uppdaterat: 2020-03-11 18:18
steppenwolf

Varför, ska vi fortsätta gyna den miljövidriga oljeindustrin?

#k • Uppdaterat: 2020-03-11 19:29
Pi

Vi skall nog inte underskatta en Nobelpristagare som dessutom fick Nobelpriset för sin forskning inom just detta område. Det är en sak att lansera en ny teknologi i labbet - en helt annan att implementera denna i en så krävande applikation som i en bil. Som redan nämnts så är det enklare, kommersiella applikationer som man testar det nya i först. Sen - om allt går bra - så kanske det är aktuellt för fordonsindustrin men då har det säkert gått minst 5--10 är ifrån den första, kommersiella applikationen med dessa nya batterier.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.