Nästa artikel
EU ska utmana Kina med miljardsatsning på vätgas
Nyheter

EU ska utmana Kina med miljardsatsning på vätgas

Publicerad 9 mars 2020 (uppdaterad 9 mars 2020)
Europa ska köra igång en storsatsning på vätgasteknik för att kunna utmana Kina, som har ett försprång när det gäller elbilsbatterier.

Den här veckan ska EU presentera ett nytt samarbete för att sätta ordentlig fart på utvecklingen av vätgasteknik för exempelvis bilar, enligt uppgifter till Financial Times.

Målet är dels att sänka utsläppen på sikt, och dels att på allvar utmana Kina som är betydligt större än Europa när det gäller tillverkning av elbilsbatterier.

Trots att flera europeiska batterifabriker nu är under uppbyggnad har Kina ett stort försprång som Europa ännu inte lyckats ta in, och bland andra Tysklands förbundskansler Angela Merkel har flera gånger uttryckt frustration över att Europa riskerar att bli frånkört.

Nu startas alltså en gemensam ”EU-allians” för att utveckla vätgasteknik för exempelvis flygplan, vägtransporter och tung industri. 

– Vätgas kommer bli strategiskt viktigt för energioberoendet och framtiden för Europa, säger Thierry Breton, kommissionär med ansvar för EU:s inre marknad, till Financial Times.

Vätgas kan användas i en mängd olika typer av fordon. När det gäller personbilar är det Toyota och Hyundai som ligger längst fram och de båda biljättarna har presenterat nya vätgasmodeller de senaste åren. De är dock dyra att köpa och det finns försvinnande få mackar att tanka vid, åtminstone i Sverige.

Det finns också ett stort frågetecken kring effektiviteten. I ett större perspektiv är det betydligt effektivare att ladda och köra en batterielbil än att tanka och köra en vätgasbil. Men vätgasbilen är effektivare än motsvarande bil med förbränningsmotor och elen som behövs för att framställa vätgas är oftast förnybar.

Till vätgasbilarnas fördelar hör att de går snabbt att tanka och att räckvidden blir lång. Räckvidden vid kallt klimat påverkas heller inte alls lika mycket som i en batterielbil.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2020-03-10 10:52
ELvis

Exakt så är det Elbilisten (tyvärr).
Problemet är att vissa har helt tappat logiken.

Edit: plus att all elkraft som går åt till att raffinera är naturligtvis helt grön.
Eller motor och kupévärmare till sin fossila bil...
Inga problem alls.
Men om mindre mängd används till en elbil.
Då har elen absolut kommit från ett kolkraftverk...
Allt enligt logiken som finns att läsa bland kommentarerna på Vib.

#c • Uppdaterat: 2020-03-10 11:15
PREVIA

Att det går åt mer el för att producera vätgas har ingen betydelse när vi redan har ett överskott av el från förnyelsebar elproduktion och som kommer fördubblas inom fyra år då vi kommer ha ett jättestort elöverskott i Sverige enligt energimyndigheten. När elöverskottet är så stort att elpriset blir negativt så får elproducenterna betala för var kwh man matar in på elnätet vilket gör att vätgasproduktionen blir riktigt billig och går att lagra i större kvantiteter till skillnad från el som vi inte har möjlighet att lagra i stora mängder.
All vätgas i EU för fordon kommer till med hjälp av förnyelsebar el i dag en överenskommelse inom EU.
När Finlands försenade kärnkraftverk blir klart får Sverige inte längre avsättning av el från våra stora vindkraftsparker då stamnätet genom Sverige redan i dag har problem med dagens elproduktion att transporteras genom landet söderut.
I vätgasbilen är batteriet inte större eller tyngre än i en Prius och i elbilen har man 400-500 kg batterier att släpa på när man sätter sig i bilen.
Flyget kan köras på vätgas, bussar långtradare.
https://youtu.be/yTdGh9dLv-w

#d • Uppdaterat: 2020-03-10 12:26
Elbilisten

#11 "effektivare att ladda och köra en batterielbil än att tanka och köra en vätgasbil" ??? Vem säger???"

Det säger de som vet hur mycket energi som förloras i omvandling av el till vätgas i elektrolys och sedan tillbaka till el i bränslecellen. Förutom energi för komprimering/nedkylning och eventuell transport. Plus det som pyser ut.

Har du en länk som stödjer ditt påstående om subventioner för vätgasbilar i Kina?

https://www.chinadaily.com.cn/a/201910/14/WS5da406a7a310cf3e355705d5.html

#e • Uppdaterat: 2020-03-10 19:15
saabnisse

Javisst Shogun, visst kommer det att finnas fler alternativ, men jag hoppas och tror på bränsleceller för sprit. Jag skulle hellre åka omkring med flytande sprit än trycksatt vätgas som ju kontinuerligt läcker ut ur sin flaska.
Det är dessutom lättare att framställa sprit, det är ju en månghundraårig teknik som många behärskar.
Bränsleceller för metanol finns ju redan, men man har inte fått fram tillräcklig livslängd jämfört med de för väte.

#f • Uppdaterat: 2020-03-11 14:59
Carl Trefalt

Vätgas är framtiden! Inte en massa tunga batterier och räckvidds ångest Tyvärr är de bilar som finns för dyra.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.