Nästa artikel
EU ska utmana Kina med miljardsatsning på vätgas
Nyheter

EU ska utmana Kina med miljardsatsning på vätgas

Publicerad 9 mars 2020 (uppdaterad 9 mars 2020)
Europa ska köra igång en storsatsning på vätgasteknik för att kunna utmana Kina, som har ett försprång när det gäller elbilsbatterier.

Den här veckan ska EU presentera ett nytt samarbete för att sätta ordentlig fart på utvecklingen av vätgasteknik för exempelvis bilar, enligt uppgifter till Financial Times.

Målet är dels att sänka utsläppen på sikt, och dels att på allvar utmana Kina som är betydligt större än Europa när det gäller tillverkning av elbilsbatterier.

Trots att flera europeiska batterifabriker nu är under uppbyggnad har Kina ett stort försprång som Europa ännu inte lyckats ta in, och bland andra Tysklands förbundskansler Angela Merkel har flera gånger uttryckt frustration över att Europa riskerar att bli frånkört.

Nu startas alltså en gemensam ”EU-allians” för att utveckla vätgasteknik för exempelvis flygplan, vägtransporter och tung industri. 

– Vätgas kommer bli strategiskt viktigt för energioberoendet och framtiden för Europa, säger Thierry Breton, kommissionär med ansvar för EU:s inre marknad, till Financial Times.

Vätgas kan användas i en mängd olika typer av fordon. När det gäller personbilar är det Toyota och Hyundai som ligger längst fram och de båda biljättarna har presenterat nya vätgasmodeller de senaste åren. De är dock dyra att köpa och det finns försvinnande få mackar att tanka vid, åtminstone i Sverige.

Det finns också ett stort frågetecken kring effektiviteten. I ett större perspektiv är det betydligt effektivare att ladda och köra en batterielbil än att tanka och köra en vätgasbil. Men vätgasbilen är effektivare än motsvarande bil med förbränningsmotor och elen som behövs för att framställa vätgas är oftast förnybar.

Till vätgasbilarnas fördelar hör att de går snabbt att tanka och att räckvidden blir lång. Räckvidden vid kallt klimat påverkas heller inte alls lika mycket som i en batterielbil.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-03-09 20:27
saabnisse

Vätgas i gasform är inte så trevligt, ungefär som att stänga in myggor i en bur av kycklingnät!
Det är avsevärt bättre med vätgas i flytande form, enklare transport och lagring, infrastrukturen finns redan och de flesta är vana vid hantering av flytande bränsle.
Bränsleceller för metanol finns sedan länge och det är här en vidareutveckling borde ske.

#2 • Uppdaterat: 2020-03-09 20:36
Axa

Saabnisse
Är vätgas i flytande form mer stabil till sin natur än i gas? Dvs lägre risk för tex explosion?

#3 • Uppdaterat: 2020-03-09 20:45
saabnisse

Ja, framför allt för att de flesta är mer vana vid att hantera vätskor än gas, metanol är jämförbart med etanol.
Men metanol är lite otäckt genom sin giftighet.

#4 • Uppdaterat: 2020-03-09 20:59
Axa

Saabnisse
Förlåt min okunnighet, det var en himla massa år sedan kemilektionerna men är metanol verkligen detsamma som flytande väte?

#5 • Uppdaterat: 2020-03-09 21:53
saabnisse

Japp, CH3OH , men kolatomen kommer förmodligen att bilda kolsyra om den inte kan bindas på annat sätt t.ex. genom tillsats av någon reagens.

#6 • Uppdaterat: 2020-03-09 21:55
Elbilisten

Vätgas i personbilar är lite som batteribytesstationer och släpvagnar med extra batterier. Det var en intressant vision för tio år sen innan det kom snabbladdare och elbilar med bra räckvidd.

#7 • Uppdaterat: 2020-03-10 00:12
Henrik M

Intelligentes verkar inte ha förstått att det går åt tre gånger så mycket el för att producera vätgas för en mils körning än vad det går åt om man matar bilen direkt med elen......

#8 • Uppdaterat: 2020-03-10 07:42
Tjalle

"effektivare att ladda och köra en batterielbil än att tanka och köra en vätgasbil" ??? Vem säger???

Kina har slutat ge subventioner till batterielbilar - ger till bränslecellsbilar istället.

Vätgas kan produceras med förnybar el. Tyskland har nyligen beslutat att de/EU skall bli dominerande på vätgas - för att "köra över" Kina.

Även en bränslecellsbil behöver batteri - men ett mindre som "stöd".

#9 • Uppdaterat: 2020-03-10 09:27
Elbilisten

Konstigt. Elbilar drivs enligt vissa med 100% kolkraft. Men om vi förbrukar tre gånger så mycket el på vätgasbilar är det helt plötsligt förnybart.

#a • Uppdaterat: 2020-03-10 09:46
Pi

+10 på den, Elbilisten !

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.