Nästa artikel
Toyota GR Yaris går att reservera – så mycket kostar den
Nyheter

Toyota GR Yaris går att reservera – så mycket kostar den

Publicerad 6 mars 2020 (uppdaterad 6 mars 2020)
Toyota har släppt de svenska priserna för "turboraketen" GR Yaris.

Toyota har lanserat en prestandaversion av nya Yaris med ett riktigt lockande recept för alla som gillar roliga småbilar: en trecylindrig turbomotor på 261 hästkrafter, fyrhjulsdrift – och manuell låda.

Modellen blir Toyotas officiella homologiseringsmodell för märkets nästa tävlingsbil i rally-VM. Den har tre olika körlägen som har inspirerats av racingförarna Tommi Mäkinen, Ott Tänak och Jari-Matti Latvala.

Nu har Toyota öppnat orderböckerna för den som vill slå till på en GR Yaris. Modellen går att förhandsboka och de första bilarna ska levereras i januari 2021.

Toyota GR Yaris kommer finnas tillgänglig i två versioner med pris från 394 900 kronor. Redan i instegsmodellen finns tak i kolfiber, sportstolar klädda i läder och Alcantara, eluppvärmd ratt, head up-display, ljudsystem från JBL, parkeringssensorer runt om och de aktiva säkerhetssystemen i Toyota Safety Sense-paketet.

Det finns också ett så kallat Circuit Pack med smidda 18-tumsfälgar, diffbroms fram och bak och unika racinganpassade stötdämpare. Merkostnaden är 22 000 kronor.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2020-03-06 13:20
Simon no1

Mattse, tror inte det blir så många osålda, trots att det fortfarande är mycket osäkerhet och preliminära uppgifter så reserverades hälften av de 70 bilarna som går till kund redan igår, men ovanlig, ja och det är ju halva tjusningen med en sån här bil

#c • Uppdaterat: 2020-03-06 13:27
Henrik M

Simon: Jo men vill man nu ha en bil som är snabb och går bra i lågt utförande är det ju bättre köpa en bil som är byggd så från början.....som sagt, där är verkligen tönt-stämplen enligt mig. Finns inte mycket fulare i mina ögon än de som köper tredjepartsfälgar som varken passar bil eller design och som enbart får bilen sämre. Ska man åka lågt och bekvämt då är det riktig adaptiv fjädring alt. luft/gasfjädring som gäller. Min första bil var en BMW 3-serie som var låg, stenhård, BBS-fälgar, styrutslagsdämpare för bredden, weber-förgasare m.m......tyckte man ju var häfigt då när man inte förstod bättre, nu när man är vuxen inser man ju inte en enda av de sakerna gjorde bilen bättre, enbart tvärtom....

#d • Uppdaterat: 2020-03-06 14:01
Andreas_3

Jag är 44 år och gillar små, lätta bilar med lite pulver i och med lite gocart känsla. Kör även Mc för lite omväxlings skull. Det ska vara kul att köra.
Nästa år är jag lite äldre, kanske byter inriktning och kör automat då ;)

#e • Uppdaterat: 2020-03-06 15:34
Maisch

Kommer inte bli några problem att sälja en hel trave, en specialtillverkad homologeringsmodell för rally till ett hanterbart pris,inget vi har sett på väldigt många år och kanske den sista sådana vi får se på mycket mycket länge. Bilen har i praktiken inga direkta konkurrenter heller.

#f • Uppdaterat: 2020-03-06 15:56
Simon no1

Henrik M, jo det är ju olika, för mig startade det med en bakhjulsdriven Toyota Starlet -79 på 80-talet, borrad och trimmad till max, 80mm sänkt, 15x7" fälgar med 215 och uretanbussningar i hjulupphängningen och riktigt bra väghållning, 0-100 på 6,3 sekunder och toppade 215 km på färddator

Inget av det här gjorde bilen sämre, mitt motto på den tiden var att man ska kunna väja för en igelkott i 140 :)

Idag kör jag inte på samma sätt, men det första jag gör vid varje bilbyte är att se till att ha fälg o däck som ger dig bra väghållning, en standardbil har fälg och däck för komfort i första hand och väghållning i andra, jag vill ha mer väghållning

#g • Uppdaterat: 2020-03-06 15:58
Simon no1

Kan säga att jag drömde om en sån här bil redan då, 4wd och turbo på en småbil var ju ett önsketänkande och det fanns funderingar att bygga en Starlet med GT4:ans drivlina men det kom aldrig till skott :)

Nu finns det!

#h • Uppdaterat: 2020-03-06 17:25
thulo

inget för fok med dålig rygg

#i • Uppdaterat: 2020-03-06 18:11
Carl Trefalt

Trivsam bil om man tycker om att gasa.

#j • Uppdaterat: 2020-03-06 21:38
Mikael Dahlbacka

Verkar som en för en gångs skull skoj bil från Toyota.
Manuell, riktig växellåda är helrätt!

#k • Uppdaterat: 2020-03-06 21:53
Hundter

Fortkörningsböterna kommer som ett brev på tidigare posten!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.