Nästa artikel
Toyota GR Yaris går att reservera – så mycket kostar den
Nyheter

Toyota GR Yaris går att reservera – så mycket kostar den

Publicerad 6 mars 2020 (uppdaterad 6 mars 2020)
Toyota har släppt de svenska priserna för "turboraketen" GR Yaris.

Toyota har lanserat en prestandaversion av nya Yaris med ett riktigt lockande recept för alla som gillar roliga småbilar: en trecylindrig turbomotor på 261 hästkrafter, fyrhjulsdrift – och manuell låda.

Modellen blir Toyotas officiella homologiseringsmodell för märkets nästa tävlingsbil i rally-VM. Den har tre olika körlägen som har inspirerats av racingförarna Tommi Mäkinen, Ott Tänak och Jari-Matti Latvala.

Nu har Toyota öppnat orderböckerna för den som vill slå till på en GR Yaris. Modellen går att förhandsboka och de första bilarna ska levereras i januari 2021.

Toyota GR Yaris kommer finnas tillgänglig i två versioner med pris från 394 900 kronor. Redan i instegsmodellen finns tak i kolfiber, sportstolar klädda i läder och Alcantara, eluppvärmd ratt, head up-display, ljudsystem från JBL, parkeringssensorer runt om och de aktiva säkerhetssystemen i Toyota Safety Sense-paketet.

Det finns också ett så kallat Circuit Pack med smidda 18-tumsfälgar, diffbroms fram och bak och unika racinganpassade stötdämpare. Merkostnaden är 22 000 kronor.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-03-06 09:47
Henrik M

Säkert en riktigt rolig bil! Hade bara Toyota lärt sig göra snygga inredningar och monterat rätt växellåda i den så hade det vart en trevlig kul andrabilsmöjlighet.

#2 • Uppdaterat: 2020-03-06 09:53
Klarsynt

Jag gillar den här typen av bilar skarpt, även om nyttan, utöver att ha roligt då och då, av dem är rätt så begränsad. Skulle jag köpa en dylik, dock, så torde det bli en Miata Roadster. Inte alls samma krydda och pulver, men öppet tak och så ser den ju så oerhört mycket bättre ut och därmed jag med :)

.

#3 • Uppdaterat: 2020-03-06 10:09
L. Mäkinen

Är den ställbar i de olika förarlägena även utan circuit pack? Diffbromsar och stötdämpare lär ju påverka beteendet en hel del.

#4 • Uppdaterat: 2020-03-06 10:10
Tobo

Jag såg den "live" i Toyotas sponsortält under Svenska rallyt i februari, och tycker den är riktigt tuff med bl.a. kolfibertak och andra genomtänkta "sportiga" detaljer.

#5 • Uppdaterat: 2020-03-06 11:51
Raphael

Inte lockande alls med förbränningsmotor idag.

#6 • Uppdaterat: 2020-03-06 12:19
Sammen

Första Toyotan som lockat mig.

#7 • Uppdaterat: 2020-03-06 12:35
Henrik M

GRP: Visst är det så, känner mig oerhört töntig i min Tesla.....eller inte. ;) Då känns det mer töntigt med dem som lägger enorma summor på trimning, fula fälgar och sänksatser som gör bilen okörbar i vardagen och som ändå inte hinner med när man sticker om dem ute på vägen.....

#8 • Uppdaterat: 2020-03-06 12:56
Mattse

Blir extremt ovanlig på svenska vägar. De flesta (osålda) modellerna kommer att stå som ”roliga inropare” hos Toyotahandlarna. En och annan bil kommer dock att hitta ut till kund och då till något coolt rallytillbehör/tuning/fälg-företag i Värmland eller Dalarna.

#9 • Uppdaterat: 2020-03-06 13:13
Andreas_3

Jag har redan en rolig bil som känns som en gocart fast till ett lägre pris

#a • Uppdaterat: 2020-03-06 13:17
Simon no1

Henrik M, tyckte precis likadant om de som la ut dyra pengar på en bil och trodde de var snabba när man åkte racehoj :)

Men man kan ha kul för överkomliga pengar med sänksats och bättre hjul som funkar klockrent i vardagen, har ju kört så i 40 år snart :)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.