Nästa artikel
Miljöpartiet vill stoppa fartdårar med GPS-spårning
Nyheter

Miljöpartiet vill stoppa fartdårar med GPS-spårning

Publicerad 2 mars 2020 (uppdaterad 4 mars 2020)
Med en uppkopplad GPS-enhet vill Stockholms trafikborgarråd se till att bilen inte kan köras snabbare än hastighetsgränsen.

Förra året omkom 223 personer i trafikolyckor på svenska vägar, vilket var den lägsta siffran sedan man började föra särskild statistik över trafikolyckor.

Men för att minska antalet omkomna i trafikolyckor ännu mer används idag en mängd olika ”beprövade men trubbiga” verktyg – trots att det finns ny och smart teknik som inte används. Det skriver Stockholms trafikborgarråd, Daniel Helldén (MP), i en debattartikel i Dagens Samhälle.

Han vill installera en uppkopplad GPS-enhet i alla bilar för att kunna hålla koll på hur fort de kör – och på så sätt sänka hastigheten i trafiken och minska antalet omkomna i trafikolyckor.

”Det är som om vi fortfarande skulle ha vev på bilarna trots att elstart uppfunnits. Är vi 2020 rädda för den fantastiska teknikutveckling som skett i samhället för trafiksäkerheten och inte vågar ta hjälp av den?”, skriver Daniel Helldén.

Att begränsa hastigheten med GPS görs redan i dag för elsparkcyklar. De kan inte användas i vissa områden och på andra gator finns en lägre hastighetsgräns som de måste hålla. 

”Vi skulle alltså kunna få en avsevärt bättre trafiksäkerhet om vi bara fick möjlighet att använda den nya tekniken fullt ut”, skriver Daniel Helldén, som också tycker det vore en självklarhet att biltillverkarna själva programmerar in den här typen av system i bilarna så att de inte kan köras snabbare än tillåtet.

Läs också: Miljöpartiet försvarar förslaget: ”Teknik som redan finns

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#l • Uppdaterat: 2020-03-03 16:17
Hackenbush

Varför så upprörda av detta? Detta är ju precis vad som kommer att hända när självkörande bilar blir vardagsmat. Man kommer inte att kunna köra för fort. Systemet håller koll på max tillåten hastighet och ser till att bilen inte kör fortare. För eller senare kommer detta i vilket fall som helst.

#m • Uppdaterat: 2020-03-03 16:42
Hackenbush

GPS-spårning är bra, det kan hjälpa att utreda andra brott med gjorda i samband med framförande av fordon. Detta välkomnar jag. Om det är i statsmaktens regi eller bilindustrins regi har ingen betydelse för mig.

#n • Uppdaterat: 2020-03-03 17:18
snabb95

Lastbilar och Bussar har sedan flera år en max möjlig hastighet. Tyvärr fungerar inte detta i tätort. En annan nackdel är att det inte går att öka farten vid en påbörjad omkörning. Med det tänkta GPS systemet skulle omkörningar i de flesta fall inte vara någon idé. Dessutom skulle det vara enkelt att under en begränsad tid kunna öka hastigheten avsevärt för att lätt kunna köra om en traktor eller väglus.
Att sätta upp 1000 fartkameror á 500 000 kr per styck skulle vara onödigt. Att stressa mellan fartkamerorna och utsätta sig själv och andra för risker vid omkörningar, liksom att betala dryga böter till ingen nytta skulle vara historia. Helt avstressande körning, så som det är att använda farthållaren, eller?

#o • Uppdaterat: 2020-03-03 17:33
Sabud2

Verkar illa genomtänkt. GPS-spårning med registrering av hastigheten samt böter på posten skulle inbringa miljarder till stadskassan. Givetvis skulle det gälla hela landet, stad som landsbygd. Med självköreriet så småningom kommer detta lösa sig med automatisk hållning av maxhastighet. Dåligt väglag innebär krypkörning ;) Bra va!................nää!!

#p • Uppdaterat: 2020-03-03 17:54
Carl Trefalt

Storebror ser dig!!!

#q • Uppdaterat: 2020-03-03 18:42
glamoureus

Miljöpartiet bör också komma ihåg att när VEVET fanns så var hastigheterna betydlig LÄGRE än idag.
Nu är det 2020 så det är dags att HÖJA hastigheterna.

Vad ska sänkta hastigheter lösa? Frågan är om inte vi får MER problem med att köra upp GPS-övervakning än vad vi nu ska lösa?

Vad händer om GPS-signalen blir fel? Dåligt väder? Felprogrammerad. Hackers som stör ut, Systemfel som ger fel angivelse osv. Jag är övertygad om att folk kommer att lägga tegelsten på gaspedal bara för att de inte orkar trycka ner med foten.

Nä det där med MIljöpartiet är lika smart som att ha vindkraft på bildtak..

#r • Uppdaterat: 2020-03-03 20:24
Hejpådig

It's not the fart that kills you, it's the sudden smell!

#s • Uppdaterat: 2020-03-03 21:11
Oscar G

Glamoreus: "Vad ska sänkta hastigheter lösa?", undrar du.
Jag gissar att du inte har någon anhörig som omkommit eller blivit rullstolsburen efter en bilolycka...

I övrigt får jag sälla mig till skeptikerna. Tänk tanken att ingen kan köra snabbare än 90 på landsväg. Visst, okej. Men om man som så ofta kommer ikapp någon som envisas med att köra 75 i kilometer efter kilometer? Förr eller senare vill man köra om irritationsmomentet - men hur säkert blir det om bilen inte kan passera 90 ens vid en omkörning?

Jag säger som Stefan Sauk: jag är tveksam...

#t • Uppdaterat: 2020-03-03 21:57
Axa

Haha, skaplig moralpanik. Och bara för att, kanske man skulle propagera för MP lite mera.

Det är ju intressant att en del inte kan hantera sina hysteriska utbrott gällande en artikel....om en idé....från en lokalpolitiker i Stockholm.

#u • Uppdaterat: 2020-03-03 22:47
Svenne60

Axa, klart att man måste reagera,fullständigt skogstokiga förslag från "en lokalpolitiker" måste utrotas vid grinden, annars kan det böja växa i MP myllan och bli verklighet när ett 4% parti har en oproportionell makt

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.