Nästa artikel
"Kilometerskatt är ingen dum lösning alls"
Krönika

"Kilometerskatt är ingen dum lösning alls"

Publicerad 19 februari 2020
"Jag tycker vi ska börja utreda så snart som möjligt", skriver Vi Bilägares redaktionschef.

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


Nej, jag är inte alls överraskad. Det är helt naturligt att moder Svea söker alternativa inkomstkällor när Sveriges bilägare ställer om och lämnar bensin- och dieseldrivna bilar för elbilar och laddhybrider.

Bensin, diesel och fordonsskatt drar in 70–90 miljarder kronor varje år. Det är nästan lika mycket pengar som staten lägger på försvar, migration och kulturstöd sammantaget. Självklart kan man inte låta pengaflödet från bilisterna sina utan nu gäller det att snabbt hitta nya sätt att mjölka kossan på.  

Sju miljö- och transportforskare har undersökt frågan i ett projekt finansierat av Energimyndigheten och presenterar sina slutsatser i rapporten ”Vägskatt för personbilar”. I en artikel på DN Debatt häromsistens kräver de sju att staten tillsätter en utredning om en körsträckebaserad beskattning.

Skribenterna tänker sig en modell där bensin- och dieseldrivna bilar behåller det gamla beskattningssystemet medan elektrifierade bilar istället debiteras per körd kilometer. Via GPS övervakas bilarna så man kan följa, inte bara hur långt bilarna kör, utan även i vilket område. Sedan kan man sätta en differentierad taxa som gör det dyrt att köra i stora städer men skattefritt att köra på landsbygden. 

Med en sådan lösning kan man slå flera flugor i en smäll. Staten tryggar inflödet av skatt från oss bilägare och motverkar trängsel i stadskärnorna. Samtidigt möjliggör man för människor i glesbygd utan höga inkomster att även i framtiden ha råd att köra egen bil och därmed behålla sin personliga mobilitet. 

Det här är faktiskt ingen dum lösning. Visst, frågan om den personliga integriteten måste lösas men den här gången har forskarna förstått en viktig grundförutsättning: Utan bilen stannar Sverige. Vi är ett avlångt, glest befolkat land där bilen är en förutsättning för att få vardagen att gå ihop för många.

De sju forskarna i debattartikeln säger att det tar sju–åtta år att införa en kilometerskatt efter att utredningen startas. Jag tycker vi ska börja utreda så snart som möjligt!

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#l • Uppdaterat: 2020-02-20 15:49
Saabium

Elefanten i ekvationen kostar nog betydligt mer än en "del av 90 miljarder", så den kalkylen litar jag inte på.

#m • Uppdaterat: 2020-02-20 16:31
Reverend Benny

Det är fortfarande intressant att så många har så svårt för att dela med sig info till en myndighet men delar frikostigt med sig av i princip allt till tredjepart där det inte finns någon större kontroll alls vad som görs med informationen.

https://internetkunskap.se/article/5d5fc2475b421b65fa9ac979/jag-begarde-ut-min-data-fran-facebook-det-har-ar-vad-jag-fick-se

Detta är EN tjänst som slangar ur denna info från era enheter, addera alla andra appar som ni kör, allt från Spotify till Google Maps så inser man rätt fort att det finns en komplett bild av dig som användare.

#n • Uppdaterat: 2020-02-20 18:36
Lasse L-on

Jag håller med författaren om kilometerskatt på alla elbilar, var ska annars pengarna till vägar och annat som har med biltrafik att göra komma ifrån? Jag tror även att det finns bra sätt att komma åt de flesta eventuella fuskare. Sedan kan man alltid ha synpunkter på nivåerna. Bilskatten ska då vara anpassad efter storlek och tyngd för det är inte bra att blanda lätta fordon med tunga när det gäller säkerhet.

#o • Uppdaterat: 2020-02-20 23:08
EnannanRobban

Svenne, du inser att det i princip är lika hög beskattning på el?

#p • Uppdaterat: 2020-02-21 13:40
Kanske

Så varför skall man köpa en elbil, som kan kosta 50% eller mer mot motsvarande bensin/diesel?

Skatterna för fordonen skall täcka kostnaderna för vägar, broar, tunnlar, snöröjning osv. alltså allt som hör till vägtrafiken. Inte "elefanter i rummet". Inte heller snöröjning av trottoarer, cykelbanor, byggande och drivande av tunnelbanor osv. det vill säga allt som inte har med vägtrafiken att göra. Dessa kostnader får de som använder dessa funktioner betala.

#q • Uppdaterat: 2020-02-21 17:40
Henrik M

Kanske: Vilken elbil kostar 50% eller mer mot motsvarande fossilbil? Och om du har missat det så kommer kilometerskatten inte bara vara för elbilar utan även mot fossilbilar och enligt förslag högre för fossilbilar så skillnaden i driftkost mellan elbil och fossilbil kommer troligtvis bestå, till och med öka är min gissning. Så jo, att köpa elbil är och kommer fortsätta vara ekonomiskt försvarbart om man ser till motsvarande fossilbil.

#r • Uppdaterat: 2020-02-22 11:25
Kanske

@Henrik M
Peugeot 2008 Active+ PureTech 130hk/bensin ny 2020 kostar 225300:-
Peugeot 2008 Active Electric ny 2020 kostar 399900:-

Skillnaden är 56%. Alltså "50% eller mer". Så om du missat det så har jag alltid rätt. Känns det bättre nu?

https://jbil.se/bilar/typ/personbilar/status/nya/marke/peugeot/modell/2008/

#s • Uppdaterat: 2020-02-22 12:59
Reverend Benny

Fast med 60.000 i rabatt så hamnar man en bra bit under 50%.

#t • Uppdaterat: 2020-02-22 13:58
Kanske

Det förändrar inte faktum att elbilen är mer än 50% dyrare.

Det finns en uppsjö bidrag i Sverige. Blir hyran på lägenheten lägre pga. bostadsbidraget? Nej, hyran är densamma. Fast delar av den betalas av någon annan.
Samma med elbilsbidraget. Priset på bilen är fortfarande mer än 50%. Sedan skjuter någon annan till ett bidrag.

Fast det är klart, att för den som tror bidragen tas ur tomma luften så kan jag förstå resonemanget.

#u • Uppdaterat: 2020-02-22 16:48
L. Mäkinen

Man vet ju att bidraget betalas av någon som gör ett mer stelbent val och får ytterligare en anledning till att låta mungiporna närma sig öronen.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.