Nästa artikel
Kia Ceed SW 1,6 GDi Plug-in Hybrid – rapport från provkörningen
Direktrapport

Kia Ceed SW 1,6 GDi Plug-in Hybrid – rapport från provkörningen

Publicerad 19 februari 2020
Vi Bilägare provar Kias senaste laddbara bil, nämligen kombin Ceed SW. Här är första intrycken.
Hej Calle! Kias senaste laddhybrid, hur fungerar den?
– Konstruktionen är väldigt lik de sydkoreanska laddhybrider vi hittills har kört, inte så konstigt kanske eftersom tekniken mer eller mindre är plankad från Kia Niro laddhybrid. En smidig typ alltså, med räckvidd på ungefär fem mil på ren eldrift enligt WLTP-normen. Jag håller just nu på att försöka kolla hur långt vi kommer här på vägarna i trakten av Nice på franska rivieran där provkörningen sker.
 
Det blir två nya laddhybrider samtidigt från Kia?
– Japp, förutom kombin på den här provkörningen kommer crossovervarianten XCeed. Tekniken är förstås identisk, med lithiumpolymerbatteri på 8,9 kWh, bensinmotor och systemeffekt 141 hk. XCeed får något kortare räckvidd, ca 47 kilometer och något högre CO2-värde enligt WLTP, 36 g/km mot 29 g/km i kombin, enligt preliminära siffror.
 
Och priserna?
– Introduktionspriset är knappt 340 000 för kombin i utförandet Advance och knappt 370 000 för motsvarande XCeed, detta före klimatbonusavdrag på 39 000 kronor respektive 34 000 kronor. Kombin som Advance Plus kostar knappt 358 000 och toppversionen Advance Plus 2 knappt 378 000. Jag tippar att båda versionerna kan bli framgångsrika, kanske särskilt kombin, trots att båda versionerna lastar en smula mindre bagage än de icke laddbara syskonen.

Diskutera: Vad tycker du om Kia Ceed SW?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-02-19 16:54
Panopticon

Bara för nyfikenhetens skull så letade jag efter lite siffror. Dom här bilarna har väl om jag förstått det rätt samma drivlina och så här skiljer sig räckvidden i blandad körning.
Ceed kombi 50km
XCeed 47km
Niro 49km
Hyundai Ioniq 52km
Tittar man på hur dom ser ut så är väl kanske Niron något snålare och XCeed något "törstigare" än jag hade förväntat mig.

#2 • Uppdaterat: 2020-02-19 17:15
Optimus

Det tar emot rejält att pynta närmare 400.000kr för en Kia, fördomsfullt kanske. Erkänner utan omsvep.

#3 • Uppdaterat: 2020-02-19 17:26
mso 1000

300 tusen efter avdrag för en vettig kombi i laddhybrid utförande är väl bra pris.
Återstår att se om ceeden är mindre bullrig än tidigare då det var smärtsamt på grov asfalt.
Värme är viktig för mig och hoppas på någon typ värmepump och att den har cupevärme vid laddning.
5 mil är för mig ett minimum och helt okey.

#4 • Uppdaterat: 2020-02-19 17:34
Optimus

Jaha mso1000, kan få en skapliga merca för de pengarna. Visserligen går den inte på batterie några km som dessa Kia men du åker bra mycket bättre. Behöver inte bekymra dig över om buller eller likande som i en Kia.

#5 • Uppdaterat: 2020-02-19 18:53
Ben39

Kias bilar tillsammans med VW kommer nog att förpassa Volvo en bra bit ner på nybilslistan de närmaste åren för privatpersoner Sen kan man bara hoppas på att en riksdagsmajoritet sänker CO2 gränsen för att få kalla en bil miljöbil vare sig det är hybrid eller ej. i BonusMalus .Det är absurt att tunga motorstinna laddhybrider SUV ska ha bidrag överhuvutaget- De bilarna köps ändå av företagskunder Gynna istället mindre hybridbilar och laddhybrider i BonusMalus - Viktigast att få bort de stora hästktaftsstinna SUVarna vare sig det är hybrid eller laddhybrid genom tuffare skatteregler.

#6 • Uppdaterat: 2020-02-20 08:27
Rune Hemphälä

Kan man ta detta med elbilar på allvar? Även om hysterin är större nu än vid de tidigare gångerna då bilvärlden stått för "dramatiska" omvälvningar. Oljekrisen på 80-talet skulle alla byta till snåla dieslar. På 90-talet var det etanol som gällde. Sedan diesel igen en bit in på 2000. Jag väljer att ta även elbilshysterin med lite eftertanke och vänta på vad som är realistiskt. Varken elbil, laddhybrid eller hybrid fungerar om man som jag kör sträckor på 25 mil och längre. Ofta med släpvagn efter bilen. Jag behåller min XC70 som jag kan köra i minst 15 år till. Vilket är så länge jag behöver bil.

#7 • Uppdaterat: 2020-02-24 14:22
Bo Håkansson

Rune Hemphälä
Varför skulle du inte kunna köra ex Kia Niro Hybrid med släp över 25 mil ? Förberedd för drag och 1500kg. Skulle tro du kommer 70 mil på 1 tankning. Sedan om du vill ha en Volvo - det är en annan femma.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.