Nästa artikel
Brandrisk i Mercedes dieselbilar – gäller även svenska bilar
Nyheter

Brandrisk i Mercedes dieselbilar – gäller även svenska bilar

Publicerad 18 februari 2020
Flera olika Mercedesmodeller måste tillbaka till verkstaden. En kortslutning kan göra att bilen börjar brinna.

De senaste åren har det också dykt upp flera rapporter om dieselmotorer som av olika anledningar fattar eld. Mest uppmärksammat har problemet blivit hos BMW, men även exempelvis Volvo är drabbade.

Nu återkallar Mercedes totalt 300 000 dieselbilar som kan börja brinna på grund av en kortslutning i motorrummet. Om problemet uppstår kan motorn i värsta fall fatta eld.

Återkallelsen berör Mercedes E-klass och CLS, båda av senaste generationen, med dieselmotorerna som på Mercedesspråk kallas OM642, OM654 och OM656. Det handlar om en fyrcylindrig motor samt två sexcylindriga. Samtliga bilar är byggda mellan 2016 och 2019.

Åtgärden tar en dryg timme på Mercedesverkstaden.

– Den här återkallelsen gäller även svenska bilar. Jag har tyvärr inga uppgifter på hur många bilar det berör, säger Charlotta Bauer Letsikas, pr- och kommunikationschef på svenska Mercedes, till Vi Bilägare.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-02-18 14:54
L. Mäkinen

De är helt i en egen liga när det gäller återkallelser.

#2 • Uppdaterat: 2020-02-18 15:37
Pi

Hur kan det gå till att Svenska Mercedes inte känner till hur många bilar som berörs ? Det är väl bara att kolla i t ex Bilregistret eller i deras egna register... Gissar att orsaken är att man inte vill skylta med antalet...

#3 • Uppdaterat: 2020-02-18 16:14
L. Mäkinen

Inte...,
Det räcker med en central källa.
https://car-recalls.eu/2019-most-recall-car-europe/
"As shown in the table below, the most recalls were reported in 2019 by Mercedes-Benz (56), "

#4 • Uppdaterat: 2020-02-18 17:43
Carl Trefalt

Först var det BMW som brann, nu Mercedes. Ska det vara kvalitet?

#5 • Uppdaterat: 2020-02-18 19:31
thulo

när man köper en Mercedes betalar man för en stjärna i fronten.. kvalité, det är något helt annat.

#6 • Uppdaterat: 2020-02-19 06:51
Reverend Benny

Bra att MB tar ansvar och inte försöker mörka.
När konsumenter börjar mäta kvalitet eller hur bra ett märke är generellt baserat på antal recalls så kommer det sannolikt bara resultera i att tillverkarna börjar mörka mer och att innovationen stannar upp, är det den utvecklingen vi vill ha?

#7 • Uppdaterat: 2020-02-19 09:44
L. Mäkinen

Inte...,
För mig är det viktiga hur många modeller man misslyckats med att tillverka. Antalet bilar av varje modell är ganska irrelevant då det oftast är ett och samma fel som återkommer, dvs gör man ett fel drabbas många bilar.

#8 • Uppdaterat: 2020-03-26 13:12
glimma-48

ViB: Skriv gärna svenskregistrerade bilar. En Mercedes blir inte svensk för att den rullar i Sverige, precis som en syrier inte blir svensk bara för att hen bor i Sverige.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.