Nästa artikel
Nytt upprop: Kapa maxhastigheten till 20 km/h
Nyheter

Nytt upprop: Kapa maxhastigheten till 20 km/h

Publicerad 17 februari 2020 (uppdaterad 17 februari 2020)
22 hälso- och trafikexperter skriver att maxhastigheten i svenska tätorter borde sänkas till 20 km/h för att klara nollvisionen.

Det är 22 år sedan riksdagen beslutade om Nollvisionen, som innebär ett långsiktigt mål om att ingen människa ska omkomma eller skadas allvarligt i trafiken.

Även om antalet personer som omkommer i svenska trafikolyckor är historiskt lågt finns det flera orosmoln, enligt en grupp hälso- och trafikexperter – bland annat läkare, trafikforskare och organisationen Gröna Bilister – som skrivit en debattartikel i Dagens Nyheter. Till exempel skjutsas numera vart fjärde barn till skolan i privat bil vilket är en fördubbling jämfört med för 20 år sedan.

Det experterna främst riktar in sig på i debattartikeln är hastigheten. Risken att en fotgängare dör vid en olycka i 20 km/h är betydligt mindre än vid 30 eller 50 km/h. Men trots det är den så kallade bashastigheten i svenska tätorter fortfarande 50 km/h.

På uppdrag av regeringen har Trafikanalys utrett en sänkning av bashastigheten, och resultatet av rapporten blev att en ny bashastighet skulle kunna bli 40 km/h – att sänka till 30 skulle kosta för mycket restid. Men trots att rapporten kom i oktober 2017 har inget beslut tagits.

– Vi anser att det är både etiskt försvarbart, vetenskapligt grundat och politiskt motiverat att sänka svensk bashastighet till åtminstone 30 km/h. Men om Nollvisionen ska tas på allvar vore nog 20 km/h, det vill säga något över normal cykelhastighet i tätort, det mest rimliga, skriver experterna.

En eventuell 20-gräns skulle i så fall gälla på lokalgator, men på större vägar och leder skulle hastigheten vara 40 eller 50 km/h för att kollektivtrafiken ska kunna hålla konkurrenskraftig hastighet.

Den största skillnaden mot idag skulle enligt debattörerna vara att gatorna i städerna främst skulle betraktas som "en livsmiljö för människor och därefter som ett transportsystem för fordon".

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#v • Uppdaterat: 2020-02-18 00:18
CEAT

Det ända vi kan göra är att rösta rätt 2022 eller rent av bli politiker själva. Vissa påhitt är tamejfan en komedi med skräckblandad dränering när man inser att det inte var ett skämt.

#w • Uppdaterat: 2020-02-18 08:57
Henrik_gbg

20km/h...Hmmm vilken bil är växlad för det? Visst elbilar , men resten. Det gäller ju ha optimalt förhållande för motorn för släppa ut så lite som möjligt. Sen denna 0-vision...Människor kommer alltid dö i trafiken, inse fakta. Så länge vi inte är på Indiens, Thailands och Kinas nivå så är det väl rätt bra jobbat att komma ner i 27/1 miljon invånare.

#x • Uppdaterat: 2020-02-18 09:18
IngvarT

Lite paradoxalt att dessa förslag väcks samtidigt som i stort sett alla nyare fordon är utrustade med autobroms. Eventuella begränsningar vad gäller fordon med miljöklass 5 och tidigare i stadskärnorna bör i princip minimera risken för personskador i stadstrafik som en bieffekt.

#y • Uppdaterat: 2020-02-18 13:53
Togga

Varför inte noll km/tim? Då är ju alla problem lösta. Bilfritt...

#z • Uppdaterat: 2020-02-18 17:08
Carl Trefalt

20 km/h räddar liv!

#110 • Uppdaterat: 2020-02-19 13:11
Roger Skagerström1

Varför inte -50km/h? Då borde det genereras liv!

#111 • Uppdaterat: 2020-02-19 17:59
glimma-48

Kapa hellre topphastigheten på alla vägregistrerade bilar till förslagsvis 150 km/tim. Då slipper vi de värsta fartdårarna som lätt tappar kontrollen eller de som lätt missuppfattar bakomvarande eller mötande fordons hastighet.

#112 • Uppdaterat: 2020-11-10 16:39
skånepågen

Öppen fråga till Vi Bilägare: Kan ni inte ha en egen kritisk synpunkt på dessa sk Gröna Bilister?
Stäng stadskärnan helt och hållet för bilism så är problemet löst. Det verkar ju vara slutmålet och Vi Bilägare har inga invändningar mot detta.

#113 • Uppdaterat: 2020-02-17 18:21
milkylainen

Det som fascinerar mest är de lögnaktiga påståenden som man drar fram.
Gröna bilister påstår att sänkt hastighet bidrar till:
* Lägre bränsleförbrukning.
* Mindre utsläpp.
* Lägre koldioxidutsläpp.

Vilket är en total lögn. Bilar är som mest effektiva i arbetsspannet jämn fart i högsta växeln utan att vindmotståndet ökat markant. Dvs, någonstans mellan 55-80km/h. 30km/h och 20km/h är _extremt_ kontraproduktivt ur förbrukning och utsläppssynpunkt. Bilar har inga som helst problem att dricka ungefär det dubbla i 20km/h stadstrafik.
I storstadsregioner med sänkt hastighet i städer med fartbulor har fått ökade utsläpp istället för minskade. Istället för att folk höll en jämn fart med hög effektivitet förbi så har det blivit en massa gasande och bromsande. Totalt ineffektivt.

Gröna bilister kan man lika gärna kalla korkade bilister. Finns inget med deras förslag som är grönt.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.