Nästa artikel
Volkswagen håller kvar vid dieselmotorn – snart kommer nya Golf GTD
Nyheter

Volkswagen håller kvar vid dieselmotorn – snart kommer nya Golf GTD

Publicerad 14 februari 2020 (uppdaterad 14 februari 2020)
En ny prestandaversion av Volkswagen Golf med dieselmotor är på ingång.

I januari tog elbilarna och laddhybriderna ett ordentligt skutt i registreringsstatistiken. Tre av tio nya svenska bilar är numera laddbara och andelen dieselbilar, som för några år sedan låg på över 60 procent, är nu nere på bara 22 procent.

Men Volkswagen ser inte dieselmotorn som uträknad ännu, trots den påkostade lanseringen av elbilen ID 3. Därför kommer en ny version av prestandamodellen Volkswagen Golf GTD visas upp på bilsalongen i Genève.

Modellen blir starkare än föregångaren och läckta uppgifter tyder på en effekt på 200 hästkrafter. Bilen får så kallad Twin Dosing SCR-teknik för att rena avgaserna från kväveoxider och föraren behöver därför tanka så kallad AdBlue.

Vid sidan av GTD kommer nya Volkswagen Golf också som bensindriven GTI med 245 hästkrafter samt i prestandamodellen Golf R med 333 hästkrafter. Dessutom dyker två olika laddhybridversioner upp som du kan läsa mer om här.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Gäst (ej verifierad)

Exakt Vargen. Skall man minska utsläppen så är det dieselmotor körd på HVO100 som är lösningen om man har behovet av en bil med förbränningsmotor. En bensinmotor kan till nöds köras med etanilinblandning i bensinen.
Men det är ju så klart formen på bilen avgörande, en strömlinjeformad låg bil är självklart det bästa ur den aspekten. Vikten är mindre avgörande när man är uppe i fart.
Förstår inte att du köpt en relativt billig Hyundai Ioniq ännu. Är väl den billigaste och mest energieffektiva bilen du kan åka i.

#c • Uppdaterat: 2020-02-15 10:45
glimma-48

"Styggavargen": Se inte så ensidigt på SUV och inte SUV. Man kan inte jämföra en XC90 med en Kamiq t.ex. Det skiljer mer än 500 kg. Kör man lugnt och mjukt med en mindre SUV (helst med dieselmotor) så kommer man klart under din förbrukning med Octavian. Gäller även bensin mot bensin men missar då möjligheten till att köra på miljöbränsle plus sämre vridmoment. Elbilen har mycket att utvecklas innan det är ett bra alternativ. Tack vare den ensidiga informationen och skrämselpropagandan har "tåget börjat rulla allt snabbare och det före att hjulen sitter fast". Mängder med tekniska problem väntar de som "går i bräschen" och detta utan att hjälpa miljön.

#d • Uppdaterat: 2020-02-15 10:52
Henrik M

glimma-48: Vad med elbilen är kvar att utveckla innan det är ett bra alternativ? Du skriver det är mycket, då blir man såklart nyfiken......jag har kört 5279 mil nu med min på 11 månader, använt den både som familjebil i familj med småbarn och som rullande arbetsplats och inte en enda gång känt jag försakat nåt mot en fossilbil, körde dieseldriven Volvo innan. Så vad är det som fortfarande behöver utvecklas menar du med elbilen? Det jag anser behöver utvecklas är laddmöjligheten för folk som inte bor i enfamiljshus, men det är ju inget som kan kopplas till bilen i sig.....

#e • Uppdaterat: 2020-02-15 12:51
Henrik M

Vore otroligt intressant få reda på varför en omställning till elbilar skulle resultera i miljoner nya arbetslösa? Jag kanske inte är tillräckligt utbildad inom området men jag har ju väldigt svårt att se varför det skulle behöva bli massarbetslöshet och gigantiska industrier i konkurs och ett Europa på 1800-talsnivå pga detta......samma antal bilar producerade med med eldrift istället bara....ja, vissa underentreprenörer som tillverkar enbart fossildriftsinriktade delar får ställa om och tillverka nåt annat istället. Elbilar har ju komponenter som inte fossilbilar har.

#f • Uppdaterat: 2020-02-15 12:52
jørgenn

folkevogn har øjensynligt meget svært ved at komme videre med teknikken ,håbløst bagud,de prøver nu igen med add blue og diesel ,men husk lige, at alle nye dieselmotorer er rene ,næsten, men så snart de har kørt små ture og blevet ældre er det , det samme igen . Dieselgate var jo snyd og bedrag. og de har ikke betalt den store bøde i end- nu først i 2021, så vidt jeg er orienteret. go dag . det bliver vist dyrt.

#g • Uppdaterat: 2020-02-15 12:52
jørgenn

folkevogn har øjensynligt meget svært ved at komme videre med teknikken ,håbløst bagud,de prøver nu igen med add blue og diesel ,men husk lige, at alle nye dieselmotorer er rene ,næsten, men så snart de har kørt små ture og blevet ældre er det , det samme igen . Dieselgate var jo snyd og bedrag. og de har ikke betalt den store bøde i end- nu først i 2021, så vidt jeg er orienteret. go dag . det bliver vist dyrt.

#h • Uppdaterat: 2020-02-15 15:48
rnilson

Omställning till elbilar kommer att göra att många jobb försvinner. Knappast miljontals, men i vart fall ett icke försumbart antal. Det finns många bra anledningar att ha kvar förbränningsmotorer, men att rädda jobben är inte en av dem.

Det går åt väsentligt många fler för att utveckla förbränningsmotorer än eldrivlinor (elmaskin + invertrar + dcdc omvandlare + batterier). Lätt en faktor 5 i skillnad.
Det är färre och mindre komponenter i eldrivlinor, vilket kommer påverka antalet sysselsatta i komponenttillverkningen mycket.
Elbilar har inget naturligt cykliskt serviceintervall, så där går verkstäderna miste om mycket jobb.
Än så länge förväntas eldrivlinor ha betydligt färre fel över tiden än förbränningsmotorer, så återigen mindre jobb till verkstäderna.

#i • Uppdaterat: 2020-02-15 15:56
A.L

rnilsson: Ja det är ju utmärkt. Med en sådan produktivitetsökning kommer vi ju då få resurser över till annat! Då ökar faktiskt inte arbetslösheten, tvärtom pressas den. Och totalt sett blir vi rikare.

MVH AL

#j • Uppdaterat: 2020-02-15 16:39
mw73

För att nå resultat snabbt för utsläppen i Sverige så kan man kunna lagstadga att konvertera om alla bensin till etanol och endast tillåta att tanka etanol.

#k • Uppdaterat: 2020-02-15 17:17
L. Mäkinen

Kan man inte ställa demokratikrav på länder som levererar olja? Fair trademärkt diesel vore nåt.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.