Nästa artikel
Bilfrågan: Hur får jag bort meddelandet?
Bilfrågan

Bilfrågan: Hur får jag bort meddelandet?

Publicerad 10 november 2015 (uppdaterad 10 november 2020)
Frågeställaren har betalat för att kunna fjärrstarta dieselvärmaren, något som inte längre fungerar.
"Min möjlighet att ”fjärrstarta” värmaren är avstängd. Jag vill slippa det hånfulla meddelandet på displayen. Har det lagts in av Volvo?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag köpte ny Volvo XC70 2011 och betalade då 7 500 kr för att kunna starta dieselvärmaren på avstånd med SMS. Jag fick betala för något som kallas ”on call” vilket var enda sättet att få funktionen med ”fjärrstart”.
Året efter kom en app för ”on call” med flera funktioner, som jag inte kommer åt med min äldre elektronik. Då införde Volvo en årsavgift på cirka 1 400 kr, även för mig för att jag skulle kunna ”fjärrstarta” värmaren.
Nu är, sedan mer än ett år, min möjlighet att ”fjärrstarta” värmaren avstängd och varje gång jag sätter på tändningen blir jag på displayen hälsad med texten ”On call avstängd”. Kunde lika gärna stå "Lurad!".
Volvos beteende med brutet löfte och oväntade avgifter oroar. Blir nästa steg årsavgift för att man ska kunna starta bilen nyckellöst?
Jag vill slippa det hånfulla meddelandet på displayen. Har det lagts in av Volvo? Det bara fanns där en dag och går inte att få bort.
Lennart Öst
 
Svar:
Volvo On Call är i första hand ett säkerhetssystem. I dag rullar närmare 140 000 Volvobilar i Sverige med Volvo On Call. Vi garanterar funktionen på säkerhetssystemet i tio år men lyssnar på det i 20 år.
På äldre årsmodeller tänds helt riktigt ett meddelande i bilen som säger att systemet inte är aktiverat. Att det kan väcka irritation har vi full respekt för. Under hösten kommer Volvo att implementera en lösning som släcker meddelandet i bilen.
Redan i våras gjordes en temporär åtgärd för att hantera problemet. Tyvärr måste de bilar som redan hunnit bli avaktiverade besöka en Volvohandlare för att släcka meddelandet. Detta är fallet på Lennarts bil.
Annika Bjerstaf, Volvo Car Sverige
 
Diskutera: Har du upplevt liknande problem?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-11-10 16:00
1storstark

Jag förstår att Lennart Öst känner sig lurad. Bilen är en 2011. Jag hade kanske förstått det det om det var en 2001:a. Men varför ska funktionen över huvud taget försvinna, för att bilen blir äldre?

#2 • Uppdaterat: 2015-11-10 17:10
Erlandson

Tycker det luktar lurendrejeri av Volvo.
Sälja en grej och sedan begära mera pengar för att den ska fungera.
Den borde ju fungera utan app!

#3 • Uppdaterat: 2015-11-10 21:14
Grosser

Det låter verkligen väldigt dåligt skött av Volvo.

#4 • Uppdaterat: 2015-11-12 05:59
RobertSt2

Snart kommer det en ny version med reklam för något casino varje gång du startar din bil!

#5 • Uppdaterat: 2015-11-12 05:59
RobertSt2

Snart kommer det en ny version med reklam för något casino varje gång du startar din bil!

#6 • Uppdaterat: 2020-02-14 22:17
Solomon11

RobertSt2@
Jag dör av skratt! hhhh

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.