Nästa artikel
Bilfrågan: Dålig kvalitet på bakbromsarna?
Bilfrågan

Bilfrågan: Dålig kvalitet på bakbromsarna?

Publicerad 14 februari 2020 (uppdaterad 2 november 2020)
"Vår andra bil körd cirka 16 000 mil har vi inte bytt bromsar bak på ännu. Är det undermålig kvalitet på nyare bromsdetaljer?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Vid årsservice på min Peugot 2008 upptäcktes att bromsarna bak var utslitna. Detta efter knappt 4.000 mil och två år. Reparationen kostade 5.300 kronor – en milkostnad på cirka 1,40 bara för bromsarna. Vår andra bil, en Peugeot 406, från 2004, körd cirka 16.000 mil har vi inte bytt bromsar bak på ännu. Är det undermålig kvalitet på nyare bromsdetaljer eller vad är orsaken?
L Jansson

Svar:
Det är dessvärre inte ovanligt att bakbromsarna fastnar mot bromsskivorna och slits ut i förtid. Det beror på att de rör sig mycket mindre än frambromsarna och kör man lite och korta sträckor kan det vara detta som hänt. Smuts och salt ”hjälper” till att ge kärvande bromsok. 
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2020-02-14 11:05
Axa

Motionera bakbromsen regelbundet är mitt tips.

#c • Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Gäst (ej verifierad)

Nja jag tror mer att det är hur tillverkaren balanserat bromsverkan fram/bak.
Jag hade en Mazda CX-5 som slet ut bakbromsarna på knappt 3000 mil ( ca ett års körning och nästan uteslutande långkörning på landsväg) Inte tillstymmelse till rost eller annat fel, enkom för att det var små klena skivor och belägg. Skulle tro att karossformen kan ha något att göra med hur bromsarna balanseras för att bilen skall vara stabil vid inbromsning.
Bytte dock bort bilen innan den gått 6000mil och bakbromsarna på nytt var rejält slitna.
Men absolut inte kopplat varesig till rost/salt/försiktiga bromsningar.

#d • Uppdaterat: 2020-02-14 12:12
Skodaägare

Min X3:a sliter belägg men inte skivor. På 7000 mil har jag fått byta belägg bak två gånger och fram en gång. X3:an bromsar mer bak än fram vid normal körning för att inte karossen ska nicka alltför mycket. Skivorna är rejäla och fyller upp 17-tums fälgarna ordentligt, men beläggen verkar tyvärr inte vara dimensionerade för bilens tyngd. På min förra Skoda behövde jag inte göra någonting åt bromsarna på 5000 mil. Gillar dock ändå X3:an bättre.

#e • Uppdaterat: 2020-02-14 13:15
hultarn

Axa: det hjälper inte mycket att bromsa hårt då o då, om man inte har handbromsen på skivorna bak. Då kan man ju putsa dem själv. (om det inte är elektrisk parkeringsbroms)

#f • Uppdaterat: 2020-02-14 13:16
hultarn

Skodaägare: X3 är väl 4WD och har därmed mer broms på bakhjulen? (och tyngd)

#g • Uppdaterat: 2020-02-14 13:54
hultarn

Shogun: men säkra vägeegenskaper... ;-)
Och även japaner har problem, som Guran berättade. Men, det kanske du "råkade missa"....

#h • Uppdaterat: 2020-02-14 14:02
Axa

Hultarn
Det går att backa bilen i lagom hög fart och bromsa för att just bakbromsen ska få motionen.

#i • Uppdaterat: 2020-02-14 14:02
mso 1000

Jag tror det handlar mycket om körsätt och att bromsen används med kraft regelbundet ofta.
Och naturligtvis är det även kvalitéts variationer inom samma bilfabrikat.
Många biltillverkare byter bromsfabrikat 4ggr per år.
Våran Toyota yaris är det återkommande problem med vart annat år på bakbromsarna.
Men oas vägrar jag betala service varje år på andrabilen.
Octavian som vi hade och 7000 mil och såg precis som ny ut.
Nja det är svårt att dömmas generellt.

#j • Uppdaterat: 2020-02-14 14:07
mso 1000

Mattse. +++
Det är dagens sanning tyvärr.

#k • Uppdaterat: 2021-09-05 22:35
Gäst (ej verifierad)

Jag plockar ner bromsarna och smörjer dem varje vår när jag sätter på sommardäcken och har inte detta problemet.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.