Nästa artikel
"Elbilen är bästa lösningen för landsbygdsbor"
Nyheter

"Elbilen är bästa lösningen för landsbygdsbor"

Publicerad 11 februari 2020 (uppdaterad 11 februari 2020)
Vi Bilägares testledare pratar elbilar i P4 – och tipsar alla privatköpare som kan att välja en elbil.

Elbilarna och laddhybriderna tog ett ordentligt skutt i den svenska registreringsstatistiken under januari. När straffskatten på många nya bensin- och dieselbilar höjdes ökade antalet nyregistreringar av laddbilar rejält.

Men det finns fortfarande många frågetecken och missuppfattningar kring elbilar. Vi har tidigare skrivit om myten om att strömmen inte kommer räcka, och under måndagen intervjuades Nils Svärd på Vi Bilägare om elbilar i Sveriges Radio P4 Extra för att reda ut vad som gäller kring andra elbilsfrågor.

Enligt honom tänker många fortfarande på elbilar som små bilar som går korta sträckor. Men det stämmer inte överens med verkligheten idag.

– Idag är räckvidden så bra att elbilen är den bästa lösningen för den som bor på landsbygden. Oftast har man bra elförsörjning i huset, man kanske bor på en gård med trefasladdning som gör det enkelt att få snabb elbilsladdning, och man kanske långpendlar och har långt till läkarbesök och annat. Då är det lättare att räkna hem merkostnaden som elbilen innebär.

För den som däremot inte kan ladda hemma kanske elbilen ännu inte är rätt val, enligt Nils Svärd – och nybilspriserna för elbilar är fortfarande höga. Däremot kan milkostnaden bli betydligt lägre än för en förbränningsbil.

– För den som har råd att köpa en ny bil tycker jag absolut man ska kika på en laddbar lösning och som privatperson om man bara vardagspendlar är det lika bra att ta steget till en elbil direkt.

Lyssna på hela avsnittet här (spola fram till 1:19).

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2020-02-11 16:53
McTar

Det är väl inget fel med bakhjulsdrift.

#c • Uppdaterat: 2020-02-11 17:14
Blomman_90

@Raphael, maken till obegåvad kommentar.
Även om Sverige på årsbasis har överskott av el, så innebär det inte att det aldrig råder (eller snarare kommer råda) underskott (effektbrist). Även om både vindkraft och solenergi har många fördelar, så har de även några nackdelar. Exempelvis så går det inte att "vrida upp" vinden, eller få solen att "skina mer" i de lägen då mer el behövs, exempelvis en väldigt kall vinterdag. Utan exempelvis kärnkraft som en tillförlitlig basproducent, så får man istället förlita sig till import av el.

Att kalla alla partier höger om Centerpartiet för att vara den "yttersta högerkanten" är löjeväckande och säger mer om dig som person är något om svensk politik.

Vad menar du att dessa partier på "yttersta högerkanten" skulle ha för skäl till att vilja bygga nya kärnkraftverk om nu alla är överens om att det är helt obefogat ur en kapacitetssynpunkt?

Det verkligt stora problemet är kapacitetsbrist, vilket du får det att låta som är lokalt begränsat till "Skåne-trakten" och som enkelt avhjälps genom att dra lite ledningar. Sanningen är att kapacitetsbrist råder på flera olika håll och då framförallt i storstadsområden. Det kanske klaraste exemplet är Stockholm. När man talar om att lösa dessa brister så talar man om en byggtid på 10-15 år och flera tiotals miljarder kronor i investeringar. Samtidigt som detta ska då alla bilar bytas från ICE till BEV och ytterligare öka kapacitets- och effektbehoven, framförallt i storstadsregioner. Men detta ska inte göras först när man löst kapacitetsbristen. Detta ska göras inom några fåtal år...

https://www.svt.se/nyheter/elbrist-och-eloverskott-samtidigt
https://www.energivarlden.se/artikel/elbrist-eller-eloverskott/

#d • Uppdaterat: 2020-02-11 17:16
L. Mäkinen

Sist jag jämförde priser på bostäder i städer och på landet blev det mindre pengar över för den som bor i stan. Maten är också mycket dyrare i tätbefolkade områden. Så det är knappast sämre villkor för att kunna köpa ny bil på landsbygden.

Jag har släkt som har fem mil till närmsta bensinstation så där vore det perfekt med elbil.

#e • Uppdaterat: 2020-02-11 17:50
Axa

Isoderlund
Demografiskt brukar man göra indelningen stad, landsbygd och glesbygd. Det är kanske glesbygd du menar?
Dock är det en väldigt liten del av befolkningen som bor i glesbygd.

#f • Uppdaterat: 2020-02-11 18:01
EnannanRobban

Men Blomman, skall vi bygga ett KK i Stockholm, Uppsala och Malmö så vi klarar kapacitetsbristen där?

#g • Uppdaterat: 2020-02-11 18:20
ELvis

#13
Det kommer tyvärr dröja innan "alla ska ladda".
Men när det inträffar så kommer majoriteten ladda långsamt på natten.
Kapacitetsbristen är nästan obefintlig då i storstadsregioner (på natten alltså).
En stor skillnad mellan bensin och eldrift vid storstadspendling är förbrukning vid kökörning till elbilens fördel.
De relativt få mil som storstadspendlaren kör ökar inte elförbrukningen dramatiskt.
Däremot blir antalet laddplatser den stora utmaningen.
Så även om laddningen till största delen kommer ske på natten så kommer inte förändringen ske över en natt, haha :)

#h • Uppdaterat: 2020-02-11 18:29
Blomman_90

@EnannanRobban, var det vad du lyckades utläsa ur mitt inlägg?
Den främsta anledningen till att bygga ut/förnya kärnkraften är att säkra en god bastillgång på el, oavsett väder eller vind. Vi kommer även kunna fortsätta exportera koldioxidutsläppsfri el till våra grannländer, som i vissa fall tyvärr valt att investera i utbyggnad av kolkraft och annan fossil elproduktion.

Sedan är det också så att det inte är en nackdel att ha elproduktion i nära anslutning till där den främst förbrukas. Det kanske kommer som en överraskning för dig, men Barsebäck, Ringhals och Forsmark ligger alla i relativt nära geografisk anslutning till våra största städer...

#i • Uppdaterat: 2020-02-11 18:50
EnannanRobban

Jo jag har koll på vår elproduktion och distribution... full koll...
men kärnkraft hjälper inte kapacitetsbristen i Stockholm, Uppsala och Malmö, det gör förstärkning av stamnätet, batterilager och tyvärr också lokala Värmekraftverk i Stockholm och Malmö.
Barsebäck är stängt sedan evigheter, men jag håller med om att vi behöver producera närmare användningen för att minska överföringsförluster

#j • Uppdaterat: 2020-02-11 22:00
Grosser

Det är otroligt att så många faller i gropen att "elbilar kommer stjälpa elnätet". Som elkraftingenjör att jag fullt övertygad om att vi löser detta med smart styrning av normalladdning. Snabbladdning löses bäst med traditionell nätförstärkning, alternativ att man styr ned laddeffekterna vid kritiska tider på dygnet.

#k • Uppdaterat: 2020-02-11 23:16
Styggavargen

Sist jag åkte tåg till Göteborg slocknade det, tåget blev stående ca 15 minuter pga elbrist..detta var strax utanför Halmstad.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.