Nästa artikel
Nikola visar pickup med både batteridrift och bränslecell
Nyheter

Nikola visar pickup med både batteridrift och bränslecell

Publicerad 10 februari 2020
Amerikanska Nikola Motors kombinerar vätgastekniken med batterieldrift i en ny pickupmodell.

Nästan alla stora biltillverkare har kört igång storsatsningar på batterielbilar. Men flera biljättar är också optimistiska när det gäller framtiden för bränslecellsbilar, som drivs med vätgas.

Amerikanska Nikola, som visat upp flera vätgasdrivna lastbilar, presenterar nu en eldriven pickup som kombinerar batterieldrift med vätgasdrift. Det är alltså en kombinerad batterielbil och bränslecellsbil.

– Jag har jobbat på den här pickupen i flera år och tror att marknaden nu är redo för något som klarar av en hel dags arbete utan att få slut på energi, säger Nikolachefen Trevor Milton.

Modellen, som kallas Nikola Badger, har en räckvidd på 96 mil när bränslecellen kompletteras av batteridriften. På enbart batteridrift klarar bilen 48 mil. Föraren kan själv välja vilken drivkälla som ska användas.

Totaleffekten ligger på över 900 hästkrafter och vridmomentet på 1 328 Nm. Batteripaketet till eldriften är på 160 kWh och det finns även en så kallad superkondensator som snabbt kan laddas upp med energi, och sedan lika snabbt kan avge en ”accelerationsboost” när föraren behöver extra kraft.

Enligt Nikola ska bilen klara kalla temperaturer utan problem och dragvikten ligger på 3,6 ton. Bilen är femsitsig och imponerande stor: den mäter 5,9 meter på längden och är därmed en hel meter längre än Volvo XC90.

Batterielbilar är betydligt effektivare rent energimässigt än vätgasbilar, men nackdelen är att batterierna är tunga och att laddningen tar relativt lång tid.

Bränslecellsbilar, som tankas med vätgas och släpper ut vattenånga, ska istället gå snabbare att tanka men det finns än så länge försvinnande få vätgasmackar, åtminstone längs svenska vägar.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-02-11 09:46
LeifV

Företagsbilar lever oftast i väl kända miljöer. Lika viktigt som att maximera körsträckan vore att minimera densamme -dvs fokusera på att skapa en flexibilitet. Den förste ägaren som köper den här bilen kan mycket väl vara en sådan som aldrig kör över 10 mil/dag och ett 20-mila batteri skulle både räcka och trygga den flexibilitet man ändå vill ha. Ett mindre batteri kostar naturligtvis mindre också. Näste ägare kanske har ett större behov, och skall då enkelt kunna koppla på ytterligare ett batteripack och dubbla räckvidden. Tredje ägaren måste ha max, och kompletterar då med vätgasdrift.

#2 • Uppdaterat: 2020-02-11 12:20
Tindritus

Betydlig snyggare än Tesla pickupen.

#3 • Uppdaterat: 2020-02-11 12:51
Irvor

160 kwh batteri !!
Ett onödigt monster till bil som få eller ingen kan behöva.
Hoppas den aldrig kommer i produktion.

#4 • Uppdaterat: 2020-02-12 18:08
Carl Trefalt

Vätgas fordon är framtiden.

#5 • Uppdaterat: 2020-09-22 08:24
Hundter

Vem är i behov av 900 hk??

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.