Nästa artikel
Första uppgifterna: Så mycket kostar Volkswagen ID 3 i Sverige
Nyheter

Första uppgifterna: Så mycket kostar Volkswagen ID 3 i Sverige

Publicerad 7 februari 2020 (uppdaterad 7 februari 2020)
Volkswagen har skickat ut ny information till personer som förhandsbokat en ID 3.

Volkswagens storsatsning på elbilar börjar med modellen ID 3, som svenska köpare har kunnat förboka en tid och som ska börja levereras senare i år. Volkswagen ID 3 blir ungefär lika stor som en Golf, men rymligare inuti.

Nu har Volkswagen skickat ut ett mejl till personer som förhandsbokat ett exemplar om hur mycket bilen kommer kosta, och som Vi Bilägare tagit del av. Än så länge rör det sig om "prisindikationer" och de exakta priserna är ännu inte officiella.

Volkswagen ID 3 lanseras först i tre olika specialversioner som alla kallas 1st Edition. Den billigaste versionen kostar "under 410 000 kronor" och är utrustad med navigationssystem, 18-tumsfälgar, LED-strålkastare, parkeringssensorer fram och bak, enzons klimatanläggning, adaptiv farthållare, rattvärme, trådlös mobiluppkoppling, nyckellös start, delat och fällbart baksäte och snabbladdning på 100 kW. Dessutom ingår snabbladdning hos Ionity på 2 000 kilowattimmar.

Ett steg upp finns Volkswagen ID 3 1st Plus för "under 475 000 kronor" – alltså ett merpris på 65 000 kronor. Här får köparna bland annat backkamera, stämningsljus i interiören, USB-C-uttag, mer avancerade strålkastare, röststyrning på svenska och större fälgar.

Allra mest välutrustad blir Volkswagen ID 3 1st Max för "under 535 000 kronor" – ett merpris på 60 000 kronor jämfört med 1st Plus och hela 125 000 kronor mer än 1st. Här ingår bland annat head up-display som kan visa köranvisningar direkt i vindrutan, bättre ljudsystem, 20-tumsfälgar, panoramatak, komfortstolar. All utrustning som ingår i de olika versionerna finns på Volkswagens sajt

Samtliga modeller får ett batteripaket på 58 kWh och en räckvidd på 42 mil enligt WLTP-körcykeln. Mindre och större batteripaket kommer senare, och då dyker också instegsversionen av ID 3 upp med ett pris på "under 350 000 kronor".

"Det här är de prisindikationer vi kan ge i nuläget, så fort vi har en mer exakt summa kommer vi såklart informera er om det. Vi väntar fortfarande på att den tyska myndigheten KBA ska slutgodkänna de tekniska värdena för bilen. Så fort vi har fått klartecken kommer vi öppna beställningen för ID 3 1st och därefter vanliga ID 3. Vi återkommer så fort vi får ny information", skriver Volkswagen i ett mejl till de svenska köpare som förhandsbokat ett exemplar.

Tidigare i år kom uppgifter om allvarliga mjukvarubuggar i Volkswagen ID 3 som måste lösas innan bilarna levereras till köparna. Trots det lovar Volkswagen att modellen ska lanseras som utlovat, i sommar.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-02-07 15:28
Klarsynt

Den billigaste versionen kostar "under 410 000 kronor" LOL!! Inga elektriska folkbilar här inte. Sorry, Grosser. Och inte finns billigare batterier eller Jesusbatterier någonstans på horisonten, heller. Bara ökad och ökad miljöpåverkan, ju större och större klumpar de trycker i bilarna, för att förlänga räckvidden.

.

#2 • Uppdaterat: 2020-02-07 16:21
Peter E

För att vara en person med Klarsynt som "namn" så är personen utrustad med antingen väldigt stora skygglappar eller en oerhört dålig läsförståelse.

"..dyker också instegsversionen av ID 3 upp med ett pris på "under 350 000 kronor".
Den textraden var för mig lika tydlig som resten av texten...

#3 • Uppdaterat: 2020-02-07 17:42
Grosser

Gallimatias som vanligt från dig Klarsynt!
First Edition får du alltså från 350 kkr efter bonus, och den framtida med 42 kWh batteri för under 300 kkr med bonus. Det är folkligt idag.

#4 • Uppdaterat: 2020-02-07 17:47
Klarsynt

@Grosser Får du inte alls det. Har du sett ordet "senare"? Det du får NU kostar"under 410 000 kronor". Den man kanske får i framtiden har dessutom mindre klump batteri.

Tips: Det ordet (senare) förekommer ofta i elbilssammanhang. Sedan kanske man borde definiera ordet folkbil. Volvo var folkbil en gång i tiden. Mycket på grund av att man kunde få i hela familjen plus ett badkar.

.

#5 • Uppdaterat: 2020-02-07 18:03
Sabud2

För 1:a versionen får man betala 410000:- men då ingår ej backkamera, dåligt. Jag skulle gärna välja bort rattvärme och 18" hjul
för kameran.

#6 • Uppdaterat: 2020-02-07 19:00
Axa

Säkert en duglig elbil men priset blev ett snäpp högre än vad jag trodde det skulle bli.

#7 • Uppdaterat: 2021-09-05 22:35
Gäst (ej verifierad)

Den var ju riktigt ful.

#8 • Uppdaterat: 2020-02-07 19:27
EnannanRobban

Dessa priser är, om jag förstår det rätt, innan bonusen på 60000kr, vilket i så fall gör att 1:th kommer att kostar 350' och det innebär ju också att den kommande instegsmodellen kommer att kosta 290', alltså ungefär som en Golf VIII diesel

#9 • Uppdaterat: 2020-02-07 19:32
GF

Norton99.

Jaså och vad gillar du någon annan märken och modell som är riktigt snyggt?

#a • Uppdaterat: 2021-09-05 22:35
Gäst (ej verifierad)

GF SAAB 99 1974.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.