Nästa artikel
Bilfrågan: AdBlues problem vid kyla?
Bilfrågan

Bilfrågan: AdBlues problem vid kyla?

Publicerad 4 februari 2020 (uppdaterad 8 november 2021)
"Det förvärms i 20 minuter skriver ni. Vad händer under de 20 minuterna – ingen AdBlue-funktion?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
AdBlue fryser vid minus 11 grader men förvärms i 20 minuter skriver ni. Vad händer under de 20 minuterna – ingen AdBlue-funktion? Om man kör dieselvärmaren till motorn, värmer det AdBlue också? Vad går sönder på bilar med AdBlue vid kallstart?
S Granlund

Svar:
AdBlue i kombination med SCR-katalysator är ett system som effektivt minskar dieselbilars kväveoxidutsläpp. Selektiv katalytisk reduktion kom först på kolkraftverk och infördes sedan på tunga dieselfordon. Nej, dieselvärmaren höjer visserligen temperaturen också i kupén, men det lär knappast påverka AdBlue-systemet. Problemet vid kyla tycks uppstå i reningens ledningar. EU6-kravet är att reningen ska komma igång inom maximalt 20 minuter vid minus 15 grader C. Tydligen testades inte systemet ordentligt vid lägre temperatur. Många bilägare råkade illa ut vid sträng kyla. VW har nu en ny, tjockare ledning mellan tank och insprutningsventil. Vid kontakt med Volvo Cars svarar presschef Karin Wik att ”Volvo gjort ett antal mjukvaruuppdateringar, och bilarna ska klara sig bra under kommande vinter. Om någon läsare är osäker på om han eller hon har de senaste uppdateringarna ber vi dem att kontakta sin certifierade Volvoverkstad”. Biltillverkaren har ett särskilt åtagande enligt avgasreningslagen som säger att reningens alla komponenter ska fungera i fem år eller 8.000 mil.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Vad tycker du om svaret?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2020-02-05 12:03
JorgenE

Hans... Eolys är något helt annat än Adblue...

#c • Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Gäst (ej verifierad)

Tindritus #12. det var inte många rätt i din kommentar.
1 tanken värma när bilen startar, den står inte med konstant värme, problemet med frysning är framförallt kopplat till matarledningen som också måste vara uppvärmd och som har krånglat på vissa modeller. Och det som är i tanken fryser när det är kallt ute, dvs det måste tina innan NOx reningen funkar när det är riktigt kallt ute.
2 det är Urean i AdBlue är inte gjord av grisurin, däremot finns urea i urin.
3 det är inte alls frätande, består endast av urea och destillerat vatten. Däremot bör det kristaller när vattnet dunstar.
4 AdBlue använda hela tiden, det tillsätts för att SCR katalysatorn skall reducera NOx utsläppen och har således inte ett slit med partikelfiltrets regenerering att göra. Normalt tillsätts ca.2-3% av bränsleåtgången.

#d • Uppdaterat: 2020-02-06 13:27
Tindritus

Guran#15 Du har rätt, jag får läsa på bättre till nästa inlägg. Men det får även du :)
https://sv.wikipedia.org/wiki/Adblue
Urean o Urea är bara en böjning av ord. Men det är rätt att Adblue innehåller Urin (32%) o vatten, så lite rätt hade jag
https://sv.wikipedia.org/wiki/Adblue det låter ju förstås flaschigare med Adblue än urin o vatten
Jag trodde förstås inte bilen stod o värmde Adblue tanken när den inte körs :)) men avgasreningen har 20 min på sig o komma igång när motorn startas, så då bör ledningar o tank ha tinats upp.

#e • Uppdaterat: 2020-02-06 15:34
Carl Trefalt

Vad händer efter 5 år, får ägaren ta smällen?

#f • Uppdaterat: 2020-02-28 17:25
glimma-48

Det låter som att man kan kasta vatten i dunken och fylla på med vatten. 5.95 per liter. Kanske något man skulle satsa på?!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.