Nästa artikel
Trendbrottet: Försäljningsras för Volvo efter nya skattereglerna
Nyheter

Trendbrottet: Försäljningsras för Volvo efter nya skattereglerna

Publicerad 5 februari 2020
Högre straffskatt gör att försäljningen dyker. Men laddhybriderna ökar sin andel.

När "straffskatten" för de flesta nya bensin- och dieselbilar höjdes vid årsskiftet rusade elbilarna och laddhybriderna i den svenska bilstatistiken.

Laddbara bilar nådde nya rekordsiffror när det gäller antalet registrerade bilar i Sverige, enligt siffror från Bil Sweden. Tre av tio nya bilar som registrerades hade laddsladd och dieselbilarna har halverat sin marknadsandel på bara ett år.

Volvo har fortfarande Sveriges populäraste bilmodell, nämligen V60, men marginalen ned till Volkswagen Passat är bara 71 bilar. Volvo V90 har halkat ned till fjärde plats efter Kia Niro, och suven XC60 ligger på sjunde plats.

Volvos svenska försäljning minskade med hela 32 procent i januari jämfört med samma månad förra året, och globalt sett låg försäljningstappet på tio procent. Volvo skyller minskningen på det nya skattesystemet och på lägre försäljningssiffror i Kina, där bilmarknaden nu verkar bromsa in på allvar efter flera decenniers ökning.

"Trots resultatet i januari förväntar vi oss en ökning i de globala försäljningsvolymerna under helåret 2020", skriver Volvo i ett pressmeddelande.

Suv-andelen för Volvo är nu uppe i hela 68 procent, vilket innebär att nästan sju av tio Volvobilar är suvar. Det går stick i stäv med de hårdare utsläppskraven som innebär att tillverkarna måste kapa utsläppen för att undvika höga bötesbelopp.

13 procent av Volvobilarna var laddbara i januari jämfört med åtta procent under samma period förra året.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-02-05 16:14
bejje

Men det är väl klart att Volvo vill sälja bilar? Är det SUV som efterfrågas så lär de ju tillgodose den efterfrågan.
Sen är det bara slänga in lite hybriddrift i SUVarna så håller de säkert målet, i alla fall på pappret.

#2 • Uppdaterat: 2020-02-05 16:17
Simon no1

Laddhybrider som släpper ut avgaser även när de körs på el ;)

#3 • Uppdaterat: 2020-02-05 17:14
Ben39

Det kunde man förutse Volvo är inga Svenssonbilar längre- Volvos värde varar inte längre längst http://fatherben.se/wordpress/volvo-borjar-tappa-mark-2020/

#4 • Uppdaterat: 2020-02-05 18:20
bejje

Som bilist har jag under många år kollat på Volvo. Tester och jämförelser och nyare Volvos verkar faktiskt vara riktigt bra bilar, men ack så dyra, men det är väl så att man får vad man betalar för?

När jag bytte bil senast så kollade jag runt på i princip alla märken som säljs i Sverige.

Målet var en kombibil med bra prestanda, rätt mycket utrustning, låg malus-skatt trots prestandan och ett lågt pris för själva bilen.

Volvo gick tyvärr bort direkt eftersom de bilar som ligger på säg 200 hk+ kostade rätt mycket. Utöver det har Volvo högre CO2 utsläpp och skulle bli märkbart dyrare i skatt.

Tänkte säga att Volvo måste skärpa sig, men nu går ju det mesta mot elektriskt och Volvo hänger med, så då spelar det inte så stor roll inför framtiden.

#5 • Uppdaterat: 2020-02-05 18:26
1

För stora bilar med gammaldags teknik, konstigt de sålt som de gjort de senaste åren. Men nu måste de skärpa sig.

#6 • Uppdaterat: 2020-02-05 18:31
bejje

Volvo hamnar bäst till i de flesta vintertester. Att starta från en iskall bil och snabbt få upp värmen i kupén i Norrland brukar de lätt vinna på (fossilbilar). Att de många gånger har rattvärme är också ett plus. Sen vinner dom i alla tester jag sett på belysningen, speciellt helljusen. Generellt körning och undanmanöver på snöiga och halkiga vägar likaså.

Vet att de vinner på många andra punkter också när det gäller just vinter, men kommer inte ihåg vad det var just nu.

#7 • Uppdaterat: 2020-02-05 18:54
Kanske

Vill Volvo sälja sina bilar får de väl sänka priset med minst den förhöjda skatten. Kanske ändå mer. Det kallas tillgång och efterfrågan.
Finns det ingen efterfrågan på produkten får priset sänkas tills efterfrågan uppstår alternativt så får man sluta upp att sälja produkten. Välj själv.

För övrigt bryr jag mig inte om kineserna förlorar pengar. Det är deras problem eftersom de köpt Volvo.

#8 • Uppdaterat: 2020-02-05 19:31
Axa

Bejje
Det du räknar upp kan även andra billigare modeller erbjuda.

#9 • Uppdaterat: 2020-02-05 19:34
Optimus

Har man få eller inga laddbilar i sortimentet, kan det gå snabbt utför i antalet sålda bilar. Om nu företagen som trots allt står för upp emot 70% av inköpet av premiumbilarna, som förmånsbilar, bestämmer sig för att det skall vara sladd på förmånsbilarna. Då som sagt kan Volvo halka efter, om de inte kan leverera. En sak är att hålla presskonferenser och "säga" att nu skall vi bli med sladd, en helt annan att leverera när marknaden begär.

#a • Uppdaterat: 2020-02-05 19:55
EnannanRobban

Tillverkare som ligger mer pyrt till är ju Subaru, Ford och Honda som kommer få betala ganska rejält utifrån vad de har i sin portfölj.
Volvo, MB och BMW kommer också att få det tufft, men har i alla fall försäljning av sina laddhybrider och i Volvos fall så behöver de i princip sälja en laddhybrid på två B/D-drivna bilar... Men det kommer de inte att klara skulle jag gissa, men vi får se...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.