Nästa artikel
Vanligaste elbilsmyten avlivad: "Strömmen räcker"
Nyheter

Vanligaste elbilsmyten avlivad: "Strömmen räcker"

Publicerad 4 februari 2020 (uppdaterad 10 februari 2020)
Däremot kan det lokala elnätet behöva byggas ut om alla ska ladda samtidigt.

När det gäller elbilar är många oroliga för att strömmen inte kommer räcka. Fler elbilar på vägarna innebär också att fler behöver ladda, och på senare tid har det dykt upp flera artiklar om elbrist i Sverige. Ett exempel kommer från Skåne där företaget Pågen hindras från att expandera på grund av lokal elbrist.

– Strömbrist är något man hör talas om i u-länder. Det är inget som ska hindra ett företag från att expandera i ett i-land, sa Pågens vd Anders Carlsson Jerndal till Svenska Dagbladet.

Det är viktigt att skilja på elbrist och kapacitetsbrist. Men oavsett vilket kommer inte elbilarna få det svenska elnätet att braka ihop, om vi får tro Johanna Barr, som är sakkunnig för framtidens elnät på elkraftbranschens intresseorganisation Power Circle.

På organisationen Gröna Bilisters nya kampanjsajt Fixa Elbil förklarar hon att svenska elbilsköpare inte behöver vara oroliga för att elen inte ska räcka till om alla bilar byts ut mot elbilar.

– Just nu är det mycket prat om att vi har effektbrist i landet, men det betyder inte att vi inte har tillräckligt med energi. Vi har till och med för mycket energi – vi exporterar el till utlandet varje år, säger hon till Fixa Elbil.

Klarar laddning trots rusning i elnätet

Om alla ska ladda sin elbil exakt samtidigt blir det "rusningstrafik" i elnätet, förklarar hon, men inte ens med fem miljoner elbilar på svenska vägar behövs mer än 15 terawattimmar ström. Idag konsumerar Sverige 140 terawattimmar per år.

– Som sagt har vi redan ett överskott på el som vi exporterar i dagsläget, dessutom kommer vi också få en stor utbyggnad av vindkraft. Så den faktiska tillgången på el kommer inte vara problemet. Däremot kan ibland effektbristen – med andra ord kapaciteten i elnätet – bli begränsande, men där kan smart laddning täcka upp för mycket.

Här kommer Johanna Barr alltså in på kapacitetsbristen i elnätet. Så hur ska vi lösa den? Det hänger på att vi laddar elbilarna på rätt sätt.

– Det innebär att man flyttar laddtiden av fordonet till tider då färre personer använder elnätet. Istället för att folk laddar bilen klockan fem på eftermiddagen, när de flesta kommer hem från jobbet och använder mycket el, flyttas laddningen till nattetid då elnätet är mindre belastat, säger Johanna Barr till Fixa Elbil.

Låt boxen sköta laddningen

Som bilägare ska du inte behöva tänka så mycket på detta – det sköter laddboxen och elnätet, och de flesta kommer heller inte behöva ladda sin elbil varje dag utan kanske varannan eller var tredje.

Även Energimyndigheten är inne på samma linje: strömmen kommer definitivt räcka även om alla skulle byta till elbil redan nu. Men det kan på kort sikt uppstå lokala problem på olika platser där elnätets kapacitet inte är tillräckligt hög.

– På lokal och regional nivå är elnäten hårt belastade. Där kommer krävas investeringar och anpassningar för att klara av en ökad effekt och elanvändning. Att elnäten är hårt belastade beror dock inte på laddfordon utan trender som urbanisering och elintensiva industrier, får vi veta i en informationsfilm från Energimyndigheten.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#v • Uppdaterat: 2020-02-05 12:08
Styggavargen

Våran energi skapas i norra Sverige, men största förbrukningen är i södra delen av landet. Att transportera el är dyrt...och till viss del blir det förluster.

#w • Uppdaterat: 2020-02-05 12:15
Styggavargen

Dessutom, Sverige har i princip bara kärnkraft och vattenkraft...så då blir koldioxid utsläppen låga. Många länder eldar tyvärr med fossilt ...hela Polen är som ett svart rökmoln. När jag var i Norge i somras pratade jag med en kille om den dåliga luften hur dålig sikt det var. Han sade, när sydliga vindar drar mer sig den skitiga luften ifrån norra Europa är det dåligt...när vinden vänder och ishavs luften kommer in så var det mycket klart i luften. Polen borde man tvinga att rensa upp all skit de håller på med, förgiftar Östersjön och släpper ut mängder med koldioxid.

#x • Uppdaterat: 2020-02-05 13:56
bejje

McTar, kanske är den yngre generationen som agerer på samma sätt som på Youtube. Hade en kanal där för nåt år sedan som jag la ner som handlade om politik. När själva innehållet i videon gjorde folk upprörda, t.ex. om en politiker fattat et totalt sinnessjukt beslut, då röstade ganska många ner det. Vissa tittare frågade då de andra via kommentarsfältet om varför de röstade ner det hela och undrade om inte jag gjorde ett bra jobb?

Tillbaka kom svaret att jo, jättebra att videon lades upp, men det är delar av innehållet i videon de röstar ner, alltså den dumma politikern. Feltänk om du frågar mig, men så gör vissa.

#y • Uppdaterat: 2020-02-05 14:44
Christoffer

Sålänge det inte finns tillräckligt med laddstationer kommer det inte bli någon elbrist.

#z • Uppdaterat: 2020-02-05 16:46
Villevalle

@Styggavargen Här kan du se elproduktionen - https://www.svk.se/drift-av-stamnatet/kontrollrummet/
Just nu 30 % kärnkraft. Blev själv förvånad över hur mycket vindkraft Sverige har. Idag ca 20 %.

#110 • Uppdaterat: 2020-02-05 18:27
Peter E

Intelli. Då kanske du hittar något annat ställe som uppfyller dina krav

#111 • Uppdaterat: 2020-02-05 19:20
EnannanRobban

Intelligents, väntar fortfarande på faktan som inte experten i artikeln kunde, den om hur mycket, från var och vilken typ av el vi importerade, det räcker med 2019...
Fast du har kanske hållit ditt löfte att blockera mig, fast jag tror inte det...

#112 • Uppdaterat: 2020-02-05 19:33
Peter E

Intelli, informera då oss mindre vetande hur mycket el Sverige importerade tex 2019. Gärna från var, och vilken typ av el.-

#113 • Uppdaterat: 2020-02-05 20:14
Axa

Haha, om jag vill veta något ska jag alltså ta kontakt med Intelli för han sitter på den ”rätta” informationen.

#114 • Uppdaterat: 2020-02-05 22:10
Grosser

”Sammantaget är det vår prognos att den svenska vindkraftsproduktionen kommer att mer än fördubblas till och med 2023 och gå från strax under 20 TWh till cirka 44 TWh”

https://www.di.se/nyheter/vindkraftsinvesteringarna-slar-rekord-ger-billigare-el/

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.