Nästa artikel
Rekord för laddbilar – jätteras för dieselbilar
Nyheter

Rekord för laddbilar – jätteras för dieselbilar

Publicerad 3 februari 2020 (uppdaterad 3 februari 2020)
Elbilarna och laddhybriderna når rekordsiffror när straffskatten på bensin- och dieselbilar höjs.

Vid årsskiftet höjdes "straffskatten" för att välja en bensin- eller dieseldriven bil ordentligt – och nu syns det i den svenska bilstatistiken. Registreringen av nya bilar minskade med 18 procent i januari och för transportbilar var raset hela 58 procent.

Däremot ökade både antalet och andelen laddbara bilar, det vill säga elbilar och laddhybrider. Hela tre av tio nyregistrerade bilar är numera laddbara vilket är den högsta nivån någonsin för en enskild månad.

Ökningen för laddbilarna i januari var hela 94 procent. Anledningen är att utbudet av elbilar och laddbilar blivit betydligt större och att priserna kryper nedåt.

Bensinbilarna stod i januari för 37 procent av alla nya bilar, och för ett år sedan var den siffran 41 procent. Dieselbilarna står nu för 22 procent, en minskning från 39 procent.

Bland laddbilarna är det framför allt laddhybrider som dominerar. Bästa elbilen, Kia e-Niro, kommer först på sjunde plats.

Populäraste bilarna

1. Volvo S/V60 (1 052 bilar i januari)
2. Volkswagen Passat (981)
3. Kia Niro (742)
4. Volvo S/V90 (696)
5. Kia Optima (486)
6. Volkswagen Tiguan (443)
7. Volvo XC60 (443)
8. Mitsubishi Outlander (428)
9. Volvo XC40 (410)
10. Toyota Corolla (367)

Populäraste laddbilarna

1. Volkswagen Passat GTE (652 bilar i januari)
2. Kia Optima Plug-in Hybrid (486)
3. Mitsubishi Outlander PHEV (427)
4. Kia Niro Plug-in Hybrid (351)
5. Volvo V60 Twin Engine (346)
6. Volvo S/V90 Twin Engine (312)
7. Kia e-Niro (282)
8. Volvo XC60 Twin Engine (227)
9. BMW 330e (145)
10. Renault Zoe (133)

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-02-03 10:12
Klarsynt

Att mängden elbilar ökar, om än måttligt, beror inte på att de är bättre. Detta är viktigt att hålla i minne. Det beror på att staten använder våra skattepengar till att gynna dem. Tog man bort alla skatter, bonus-malus med mera så skulle det bli pinsamt tydligt hur mycket både bättre och billigare bensin- och dieselbilar är.

.

#2 • Uppdaterat: 2020-02-03 10:49
mso 1000

Jag tittar på en ny första bil för framtiden och konstaterar att corolla hybriden som jag provat ett par ggr landar på 300t++ när den är rätt utrustad med det jag vill ha och med defa värme så är det inte så stor prisskillnad i pengar till en sladd hybrid som i min värld skulle göra dom dagliga resorna helt fri från tankning vid macken.

#3 • Uppdaterat: 2020-02-03 11:07
Henrik M

Nu ska vi visserligen hålla i minne med att många laddhybrider stått på lager för lagom leverans efter årsskiftet. Först efter ett kvartal iaf vi kan se nån mer hållbar tendens. Men helt klart ökar dessa el och delelektriska bilar ordentligt. Och absolut inte bara pga bonussystemet vilket vissa verkar tro.

#4 • Uppdaterat: 2021-09-30 05:18
Gäst (ej verifierad)

Varför subventionera elbilar för att de med mycket pengar skall köpa sig sin Tesla för miljonen. Bättre att staten subventionerar skor till alla så att vi inte släpper ut någon skit alls. Miljöpartiet ut ur Sverige.

#5 • Uppdaterat: 2020-02-03 11:30
Ducatista

Laddbara bilar är såklart det som gäller nu och framöver. Priserna sjunker, och mera så när VW Id.3 med flera lanseras. Dessutom byggs infrastrukturen med laddstolpar ut allt eftersom.
Det känns såå sjuttiotal att förespråka klimatfientliga fossilbilar. Och självklart ska våra folkvalda genom lagstiftning se till att fasa ut dem! Om inte för vår skull så för våra barns och barnbarns skull.

#6 • Uppdaterat: 2020-02-03 12:13
2TT2

"Miljöpartiet borde kriminaliseras och förbjudas."
Låter som fascister, kommunister och diktaturer där avvikande åsikter tystas. MP och L bestämmer inte något om inte en eller flera partier samtycker det kallas demokrati i motsatsen till din åsikt.

#7 • Uppdaterat: 2020-02-03 12:48
2TT2

Om spärren till riksdagen skulle ökats till 6 procent skulle säkert ditt kära parti fortfarande vara ett litet missnöjesparti då tröskeln blir för stor för nya partier. T.ex skulle inte SD kommit in riksdagen 2010.

#8 • Uppdaterat: 2020-02-03 13:11
L. Mäkinen

Inte...,
Din uppfattning om demokrati är lite udda.Skaffar man stora kompisar får man vara med och bestämma.

Ska bli intressant att se hur många laddbara bilar som dyker upp och kan levereras under året. Jag börjar tröttna på alla som försöker låsa kunder utan att ha något att sälja.

#9 • Uppdaterat: 2020-02-03 14:35
bejje

Är det bara jag som reagerar på att 2 av 3 bilar i bilden ovan har backat in trots att ladduttaget är på fronten? Varför kan man undra? Sen står E-Golfen tvärt emot trots att den har sitt uttag ganska långt bak, typ där man brukar tanka. Tokerier? Förlängningssladdar i onödan?

#a • Uppdaterat: 2020-02-03 14:44
K_Klabbe

Många som snöar in på svensk politik. Men detta med elektrifiering av fordon är ju ingen svensk grej och subventionerna sticker inte ut jämfört med andra länder.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.