Nästa artikel
Ionitys försvar: Därför höjer vi priserna för snabbladdning
Nyheter

Ionitys försvar: Därför höjer vi priserna för snabbladdning

Publicerad 28 januari 2020 (uppdaterad 28 januari 2020)
Det är inte orimligt att elbilen är dyrare att ladda än att tanka en dieselbil, tycker Ionitys regionchef.

Det finns en mängd olika företag som erbjuder snabbladdning för elbilar, och de lär bli ännu fler i takt med att allt fler elbilar dyker upp på vägarna.

Den kanske viktigaste storsatsningen på snabbladdning är Ionity, där flera stora biltillverkare är delägare. I nuläget är det Volkswagen, Mercedes, BMW, Ford, Porsche, Kia och Hyundai som är med i projektet.

När Ionity lanserades gjordes det med en särskild kampanj där all elbilsladdning kostade 80 kronor, oavsett hur mycket ström som gick åt. Tidigare i januari kom dock beskedet att introduktionspriset försvann – och det ersattes med en betydligt högre taxa.

Dyrare ladda elbilen än att tanka dieselbilen

Det nya priset ligger på 8,70 kronor per kilowattimme. Den som exempelvis ska ladda en elbil med 60 kWh får därmed betala 522 kronor. Beroende på hur man räknar kan det lätt bli betydligt dyrare att ladda elbilen än att tanka en dieselbil, och prisökningen jämfört med tidigare är hela 550 procent.

Många som laddar hos Ionity kommer ha någon form av avtal via biltillverkaren som sänker priset per kilowattimme, men avtalet har nästan alltid en fast månadsavgift. Priset för att ladda hos Ionity blir därmed ändå högre än att ladda en Tesla i Supercharger-nätverket.

Ionity gjorde klart redan vid lanseringen att priset på 80 kronor per laddning var just ett tillfälligt introduktionspris, och utgångspunkten är att elbilsägarna ska betala för hur mycket ström som laddas. Det säger Jan Haugen Ihle, regionchef för Ionity i norra Europa, till Dagens Industri.

Han tycker det är rimligt att det kan kosta mer att ladda elbilen än att tanka en dieselbil.

– Ja, jag tycker man ska se priset för ett helt år. Då ser vi att en normal elbilist laddar närmare 90 procent hemma, vilket är jättebilligt både i Sverige och Norge, och så betalar man mer vid snabbladdare vid långkörning. Då blir priset per mil utslaget över ett år fortfarande väldigt lågt jämfört med bensin eller diesel, säger han till tidningen.

Stormiga reaktioner efter prishöjningen

Jan Haugen Ihle erkänner att elbilsägarna reagerat kraftigt på prishöjningen. Men Ionitys mål är inte att snabbladdarna ska användas istället för hemmaladdning, utan som ett komplement på långfärd.

– Det finns en uppfattning att det ska vara billigare att köra en elbil än en bensin- eller dieselbil, och konsumenterna jämför med vad de betalar för sin ström hemma med priset vid en snabbladdare. Det är inte en rättvis jämförelse eftersom vi betalar effekttariffer som gör det dyrare, och våra laddare kostar mycket mer än en laddbox hemma, säger han till DI.

Innan året är slut ska Ionity ha 400 snabbladdare på plats i Europa. I nuläget finns 200, varav 15 i Sverige. Ytterligare två är under uppbyggnad i Sverige.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2020-01-28 12:57
Elbilisten

Marknadsekonomi brukar fungera på sikt. Hur många kommer ihåg när det fanns snabbladdare som det stod Arctic Roads på?

#c • Uppdaterat: 2020-01-28 13:09
Elbilisten

Re #6: Jag använde nyligen för första och kanske sista gången en av Ionitys snabbladdare. Det var en dekal på den att de hade fått stöd av EUs fond Connecting Europe Facility (CEF). Det hindrar ju tyvärr inte tillverkare av avgasbilar att försöka styra kunder tillbaka från elbilar. Men det kan bli så att de i stället skickar kunder till Tesla.

#d • Uppdaterat: 2020-01-28 13:54
Elbilisten

Det finns iaf två bromar på elpriset:
1) Svensson som sitter hemma vid köksbordet och räknar på solceller.
2) Industrin som hotar med att flytta jobb utomlands.

#e • Uppdaterat: 2020-01-28 17:13
Grosser

Alltså från 40 öre till 80 öre/kWh i genomsnitt, hemsk utveckling alltså.

Det intressanta är de tider vi kommer ha ett väldigt lågt elpris pga god tillgång på förnyelsebar el. Då kanske vi har negativt elpris och det bli istället väldigt billigt att förbruka el under dessa timmar.

#f • Uppdaterat: 2020-01-28 22:04
Grosser

Dubbelpost.

#g • Uppdaterat: 2020-01-29 06:10
Fodagbg

Om man vill sälja elbilar så bör de var billigare att ladda så att man kan motivera det höga priset.
Men, detta kommer bara att öka gapet till Tesla ytterligare.. Har bytt elbil till en tesla nu 14000 laddare som är gratis, hela bilens livslängd. Prepaid..

#h • Uppdaterat: 2020-01-29 09:23
J.L

Förstår inte varför det skulle vara dyrare att ladda el än att tanka diesel ? En mekanisk pump kräver mycket underhåll och ska krönas varje år jämfört med en elstolpe. Dessutom att gräva ner tankar som ska besiktas och distribuera bränslet kan ju knappast vara speciellt billigt jämfört med att transportera elektroner i kablar. Luktar verkligen vinstmaximering och kortsiktighet.

#i • Uppdaterat: 2020-01-29 09:35
Patrik Nordlund

Re:#9
Det blir inte normala priser om du har en bil från någon av bilföretagen bakom ionity. Audi tar 399:-/månad i minst 12 månader och därefter 3:50 kWh tror jag det var. Ca 7:-/mil plus 399:-/månad. Som en diesel. Så otroligt många bilföretag som kommer gå i potten inom fem-tio år. Bara Tesla består.

#j • Uppdaterat: 2020-01-29 10:39
Grosser

@Patrik Nordlund
199 kr/mån enligt Audi Charge Service, därtill 3,30 kr/kWh på Ionity.
https://e-tron.charging-service.audi/web/audi-se/tariffs

#k • Uppdaterat: 2020-01-31 14:36
Carl Trefalt

Dyrare tanka elbilen än dieselbilen, det var väl inte meningen?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.