Nästa artikel
Airbagproblem hos Toyota
Nyheter

Airbagproblem hos Toyota

Publicerad 27 januari 2020 (uppdaterad 27 januari 2020)
3,4 miljoner bilar återkallas då elektronikfel kan göra att krockkudden inte löses ut.
Återkallelsen har utlysts av USA:s trafiksäkerhetsmyndighet NHTSA och gäller Corolla modellår 2011-2019, Matrix mellan 2011-2013, samt Avalon modellår 2013-2018.

På dessa bilar kan styrenheten (ECU:n) utsättas för elektriska störningar som i värsta fall påverkar krockkuddarnas aktivering. Detta kan också ha effekt på bältessträckarna. 

Enligt Toyota i Sverige omfattas inga bilar i Europa av felet, endast fordon i Nord-, Central- och Sydamerika. Toyotas amerikanska verkstäder kommer att installera ett slags brusfilter för att komma tillrätta med elektronikproblemet. 

Krockkuddarna tillverkas av amerikanska komponenttillverkaren TRW som sedan några år tillbaka ägs av tyska företaget ZF Friedrichshafen. Det är alltså inte ökända Takata som står bakom tillverkningen. Takatas defekta krockkuddar ledde för några år sedan till bilindustrins största återkallande med miljontals bilar inblandade.

Diskutera: Vad tycker du om återkallelsen?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2020-01-27 21:19
mso 1000

Våran yaris 07a var in för två år sedan där dom bytte nåt i Airbagratten.
Nu var det dags igen.
Passagerarsidan skall ner och nåt i airbagen byts.
Det är väl bra men ett jäkla besvär och ett par arbetstimmar borta.

#c • Uppdaterat: 2020-01-27 21:23
mso 1000

Våran yaris 07a var in för två år sedan där dom bytte nåt i Airbagratten.
Nu var det dags igen.
Passagerarsidan skall ner och nåt i airbagen byts.
Det är väl bra men ett jäkla besvär och ett par arbetstimmar borta.

#d • Uppdaterat: 2020-01-27 21:29
kenvik

För det första jag är inte värmlänning men ser att du är välinformerade. Det tycker jag om men jag är ingen känd debattör utan en privatperson som är väldigt nöjd med de Toyotabilar jag och har inga planer på att överge märket. Kör nya Rav4 nu, en väldigt trevlig bil och hittills totalt problemfri och så har det varit med de övriga Toyotabilar jag haft.

#e • Uppdaterat: 2020-01-27 21:36
Axa

Men Kenvik det är väl ingen som anser att Toyota-ägare ska ge upp sina bilar. Det handlar om att Toyota har problem med sina bilar precis som alla andra tillverkare och att felfrekvens är ungefär som hos andra.

#f • Uppdaterat: 2020-01-27 22:24
A.L

Kenvik: Nej ok, jag utgick enbart från det du skrev om dieselgate. Med tanke på att Toyota också pysslat med mörkläggning - dessutom med människoliv som insats (som är betydligt värre än lite överskridande av nox) - så borde du ju agera konsekvent och förlora förtroendet även för just Toyota. Eller så kanske du insett att alla biltillverkare är lika goda eller onda kålsupare, d.v.s affärsdrivande intressenter som vill erbjuda bilköparna en produkt till högsta möjliga vinst.

Men som Axa är inne på; Toyota har tappat sin tidigare problemfrihet. Man är numera i paritet med andra tillverkare. Driftsäkerheten är ersatt med miljöhänsyn och kundvård således.

MVH AL

#g • Uppdaterat: 2020-01-27 22:31
kenvik

Nej vi är inte samma personer. Jag har aldrig sagt att Toyotabilarna är problemfria. Det finns väl inga märken som är! Jag har väl haft några småfel under åren men de har varit bagatellartade. Aldrig motorproblem eller svåra tekniska problem som krävt långvariga verkstadsinsatser. Samtidigt tycker jag om att när ett fel uppstår så erkänner man det och återkallar bilarna. Det vore väl värre att tiga och låta kunderna ta stöten. Att medvetet undanhålla och fuska det är mycket värre. Bilbranschen som andra bygger väl på förtroende. PS: Har enToyota Yaris hybrid 2017 också lika problemfri den också som min Rav4 hybrid så jag har förtroende för företaget, säljaren och verkstaden så varför ändra på det?

#h • Uppdaterat: 2020-01-27 23:04
A.L

Jag syftade mest på din egen definition Kenvik. Toyota har bevisligen både mörkat och vilselett utredningen av deras gasande bilar, något man fick böta för (precis som Volkswagen). När man sedan fick krypa till korset tvingades man återkalla bilarna (till en kostnad som raderade hela vinsten) och därefter blev man bötfälla för att man agerat i strid med myndigheterna - även det på samma sätt som Volkswagen. Så om du med bakgrund i Volkswagens agerande tycker att de har förbrukat sitt förtroende så borde även detta förbrukade förtroendekapital omfatta Toyota.

I annat fall agerar du inkonsekvent. Varför kan du nog bara själv svara på.

Och kunderna både har och tar stöten för problemen via priset på bilen. Det är vad länken till Warranty week visar.

MVH AL

#i • Uppdaterat: 2020-01-27 23:28
kenvik

Ja man kan ju duskutera detta i all oändlighet men jag utgår ju endast från mina egna erfarenheter och min egen
situation och jag har haft andra bilmärken till och med Volkswagen men det är ju historia nu sedan jag började med Toyota
så har jag hittat rätt och känner mig inte inkonsekvent och de böter du refererar till som Toyota har haft i USA framförallt är ju
som en liten rännil mot de 300 miljarder som Volkswagen kommer att få böta för dieselgate. Nu lägger jag ned diskussionen
och tycker att det var kul att diskutera med dig AL.
MVH

Kenvik

#j • Uppdaterat: 2020-01-28 09:28
Carl2

Märkligt. Fel på en Toyota... När man läser flöden, forum om Toyota är det aldrig fel eller några brister.

#k • Uppdaterat: 2023-05-03 17:59
Gäst (ej verifierad)

"Shogun"
Varför skulle en Volvo tillverkad i Kina vara sämre än t.ex en Audi tillverkad i Ungern? "Premium" är ett missbrukat ord.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.