Nästa artikel
Svenska priser på nya Volkswagen Golf
Nyheter

Svenska priser på nya Volkswagen Golf

Publicerad 22 januari 2020 (uppdaterad 22 januari 2020)
Volkswagen har släppt de svenska priserna för tre modellversioner av nya Golf.

En ny generation Volkswagen Golf är alltid en stor nyhet i bilvärlden. Men faktum är att Golf den här gången hamnat lite i skymundan bakom den nya elbilen ID 3.

Golf är trots nytillskottet en enormt viktig modell för märket och det är många som är nyfikna på den nya generationen. En av de viktigaste nyheterna är att flera versioner av Golf kommer få hybriddrift, antingen med eller utan laddsladd.

Nu har Volkswagen släppt de första priserna för nya Golf. Totalt är det tre versioner som fått svenska priser och en av dem har mildhybridteknik. Samtliga modeller har partikelfilter, även bensinmotorerna.

Motor 1,5 TSI PF 1,5 eTSI PF 2,0 TDI SCR
Växellåda 6-vxl manuell 7-stegad DSG 6-vxl manuell
Effekt 150 hk 150 hk 115 hk
Förbrukning 5,5 l/100 km 5,7 l/100 km 4,2 l/100 km
Pris 273 900 kr 299 400 kr 274 900 kr

En underlig detalj är att mildhybridmodellen 1,5 eTSI faktiskt har högre förbrukning än den vanliga bensinmodellen med lika mycket effekt. Anledningen är att modellen med mildhybridteknik har automatlåda istället för en manuell låda. Det är ingen felskrivning utan helt korrekt, enligt Volkswagens svenska informationschef Marcus Thomasfolk. 

"eTSI erbjuds enbart med DSG medan den vanliga bensinaren erbjuds enbart med manuell växellåda. Det nya här, är att i förra generationens Golf var skillnaderna mellan manuell och DSG större (5,9 för den manuella mot 6,4 för DSG-modellen). Nu är förhållandena 5,5 med manuell och 5,7 med DSG. Det betyder att mildhybridsystemet lett till att det är i DSG-alternativet som vi hittar den procentuellt största minskningen mellan gamla och nya Golf med bensinmotor", skriver han i ett mejlsvar.

I Sverige blir Volkswagen Golf utrustad med bland annat trezons klimatanläggning, parkeringssensorer fram och bak, digitala instrument, infotainmentsystem med 10,25-tumsskärm och regnsensor.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#l • Uppdaterat: 2020-01-22 20:24
Apex

Han kommer med sina meningslösa oneliners om diesel/hybrid/Toyota som inte tillför något vid varje tillfälle som ges.

#m • Uppdaterat: 2020-01-22 20:58
thulo

ser ut som golf alltid gjort

#n • Uppdaterat: 2020-01-22 21:12
Peter E

Toyota återkallar miljoner bilar igen.

https://teknikensvarld.se/honda-och-toyota-aterkallar-miljontals-bilar/

#o • Uppdaterat: 2020-01-22 21:13
Peter E

För er som undrar varför jag skriver det i den här tråden så är det ju så att vi får reda på hur snål en RAV-4 är här.
Så då tänkte jag att vi fortsätter på Toyotainfon.

#p • Uppdaterat: 2020-01-22 22:55
John2008

Någon som vet om nya VW Golf kommer gå att tanka med HVO 100 eller heter det fortfarande att "vi testar för fullt, men vet inte om och när HVO kommer bli godkänt i våra bilar"?

#q • Uppdaterat: 2020-01-23 09:02
mso 1000

Hvo100. Mycket surr om det men hur många väljer att betala 75-95 öre mer per liter frivilligt.
Men visst låter det positivt att dieselbilen har samma pris som bensinvarianten.
Undra hur det slår skattemässigt med nya malusskatten.

#r • Uppdaterat: 2020-01-23 10:38
hultarn

Jag är tämligen säker på att Golf kommer klara en undanmanöver betydligt bättre än RAV4, där borde Toyota ta sitt ansvar och bygga om bilarna....

#s • Uppdaterat: 2020-01-23 12:18
Svenne60

Snygg och tidlös design, det är det som säljer, inte VW,s kvalitet som är uruselt

#t • Uppdaterat: 2020-01-24 08:31
A.L

Jag tror inte att Toyota avsatt tillräckligt med kapital till att bygga om de livsfarliga RAV4. Det blir nog helt enkelt för dyrt, trots att Toyota är både ett helgon och världens välgörare;-).

Men vi får väl se hur amerikanerna reagerar när det sker en olycka. Sist det inträffade försökte Toyota mörka utredningen.

https://www.aftonbladet.se/bil/a/gPvXa0/nya-boter-for-toyota-i-usa

MVH AL

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.