Nästa artikel
Här är elbilsbatteriet som ger räckvidd på 100 mil
Nyheter

Här är elbilsbatteriet som ger räckvidd på 100 mil

Publicerad 17 januari 2020
Ny teknik ska ge billigare batterier för elbilar – med betydligt längre räckvidd.

Att öka räckvidden i nya elbilar utan att batteriet blir dyrare, större och tyngre är en dröm för biltillverkarna. Det forskas mycket kring nästa generation elbilsbatterier och en lösning som många tror på är så kallade solid state-batterier.

Men det finns också en annan teknik som kan vara lovande. Forskare vid Monash University i Australien säger sig ha utvecklat världens effektivaste litiumsvavelbatteri som ska testas i elbilar under året, och som teoretiskt sett skulle kunna ge en räckvidd på 100 mil.

En annan viktig nyhet är att batteriet ska vara lättare att framställa ansvarsfullt och med lägre miljöpåverkan.

Problemet med litiumsvavelbatterierna har hittills varit att de tappar kapacitet över tid. I det här fallet har forskarna lyckats designa svavelkatoderna i batteriet för att klara en högre stressnivå utan att kapaciteten sjunker över tid.

Som vanligt vid den här typen av uttalanden gäller det att ta siffrorna med en nypa salt – batteritekniken är alltså inte testad "på riktigt" ännu, men det blir intressant att se hur batteriet presterar under testerna som ska köras igång under året.

Fotnot: Kia e-Soul på bilden har inget med batteriet att göra, bilden används i illustrativt syfte.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-01-17 08:29
saabnisse

Naturligtvis utvecklas det ständigt nya och bättre batterier, det har det alltid gjort.
Och visst kan man tala om "batterirevolution", det var det ju när blyackarna i bärbara enheter ersattes av NiCd sedan NiMH för att nästan uteslutande blivit ersatta av Li-ion celler.

#2 • Uppdaterat: 2020-01-17 08:37
Grosser

Ja, de senaste 10-15 åren kan vi tala om Li-ion revolution.

#3 • Uppdaterat: 2020-01-17 08:56
Henrik M

Sker väldigt mycket utveckling med nuvarande batteriteknik med, sen är det ju frågan vad man tycker är större framgångar. I hela diskussionen om kobolt är det väldigt tyst om att Tesla bara använder en fjärdedel så mycket kobolt som VAG m.fl. för samma batteristorlek. Kanske förtjänar större lyft när deras batterier samtidigt verkar ha en livslängd som överstiger med råge vad normala körsträckan är under en bils livslängd.

#4 • Uppdaterat: 2020-01-17 11:40
jørgenn

toyota har lavet disse batt. solid state. , for et år siden og der satses med og på en stor forevisning af verdens mest innovative bilfirma også toyotas nye grønne by lige før OL I TOKYO ,der laves sammen med danske BJARNE INGELS går nu i luften , stort tak til toyota for disse fantastiske femskridt.... byens skal hede WOWEN CITY ,skal ligge for foden af det berømte Bjerg, alt dette blot til og som info , herlig og vacker dag......

#5 • Uppdaterat: 2020-01-17 12:04
Henrik M

Som vanligt totalt obegripligt att läsa det du skriver Jörgenn, testat google translate? Ser att du skriver något om världens mest innovativa bilföretag, kul att du äntligen skriver om annat än Toyota då. :)

#6 • Uppdaterat: 2020-01-17 15:13
PREVIA

Det händer nog inte så mycket på batterisidan står det här!
https://fof.se/tidning/2019/2/artikel/myten-om-superbatteriet

#7 • Uppdaterat: 2020-01-17 21:27
guraknugen

PREVIA, Läste just artikeln du länkade till och förstår inte riktigt vad du syftade på. Tyckte den verkade positiv till framtida batteriutveckling. Flera av de nya teknikerna som det pratats om i något eller några år nu nämndes och i viss mån förklarades, allt i hyfsat positiva ordalag. Det verkar ju som att det jobbas på åtminstone fler olika batterityper än vad jag kände till, i alla fall.

#8 • Uppdaterat: 2020-01-18 09:25
Pi

Sanningen är den att när det eventuellt dyker upp nåt som är överlägset de nuvarande Li-baserade batterityperna LiIon/LiPo/LiFePo4 så tar det åtskilliga år innan nån biltillverkare vågar implementera denna nya teknik i nåt så krävande som ett fordon. Se bara hur lång tid det tog för Toyota att våga ta steget ifrån NiMh-batterier till LiIon i sina hybrider och orsaken var säkert bl a farhågor för livslängden. Ny batteriteknik lär dyka upp i andra applikationer först och det har vi inte sett hittills, Däremot kommer vi säkert att se successiva justeringar av kemin i nuvarande batterier som säkert också kan ge en hel del förbättringar. Men som vanligt - den som lever får se...:)

#9 • Uppdaterat: 2020-01-19 20:25
mw73

Jag läste artikeln, forskning pågår men det är 15 år kvar innan vi kan hoppas på något bättre än idag..
Var det någon som tolkade det annorlunda?

#a • Uppdaterat: 2020-01-20 20:55
Styggavargen

Redan idag kan räckvidden ökas lätt med ca 30-40%....banta ner vikten rejält på bilen, gör den extremt aerodynamisk, bygg igen hjulhusen bak, bort med sidospeglarna (ersätt med kamera), smalare däck och med lägre rullmotstånd. Jag utgår ifrån dagens teknik och kapacitet på batterierna.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.