Nästa artikel
Nytt räckviddstest avslöjar: Så långt kommer elbilarna
Nyheter

Nytt räckviddstest avslöjar: Så långt kommer elbilarna

Publicerad 15 januari 2020
Nissan Leaf har lika lång räckvidd som Audis lyxsuv – trots att den är en halv miljon billigare.

Räckvidden i de elbilar som säljs idag är betydligt längre än i elbilarna som fanns på marknaden för bara några år sedan. Större och mer energitäta batterier har gjort att nya elbilar inte sällan kommer 30–40 mil på en laddning i bra förhållanden.

Men ett högre pris behöver inte nödvändigtvis innebära längre räckvidd. Det blev resultatet när engelska sajten Carwow testade räckvidden i sex elbilar, mestadels på motorväg och i en yttertemperatur på sju grader.

Allra längst kom Tesla Model 3 Long Range som lyckades ta sig 43 mil innan den stannade helt. Men även om Teslan säkrade förstaplatsen var den verkliga räckvidden betydligt kortare än de 56 mil bilen ska gå enligt WLTP-körcykeln.

Kia e-Niro tog sig 41 mil på en laddning innan laddnivån stod på noll. Det är tio mil längre än Mercedes EQC, som blev sämst i testet och som kostar över 300 000 kronor mer att köpa.

Nissan Leaf klarade 33 mil på en laddning, vilket är lika mycket som Audi e-tron som kostar nästan en halv miljon kronor mer.

Så långt kom elbilarna

Tesla Model 3 Long Range: 43 mil
Kia e-Niro: 41 mil
Jaguar I-Pace: 36 mil
Audi e-tron: 33 mil
Nissan Leaf: 33 mil
Mercedes EQC: 31 mil

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#115 • Uppdaterat: 2020-01-16 20:07
mso 1000

Men man stöter ofta på detta på 2-1 vägar där nån ,ofta, simplare bil stånkar om en långtradare precis innan det blir smalt igen,

Jag skulle säga att det handlar mest om idioter som inte använder gaspedalen.

Och Volvo v90 D3 är hopplöst seg.

Misstänker att detta kommer att bli ett större problem på 2-1 väg framöver med elbilar med räckviddsångest med låg batterikapacitet som segar sig förbi.

#116 • Uppdaterat: 2020-01-16 20:54
Henrik M

Mäkinen: Model S Performance toppar 261 km/h, även Model 3 Performance gör det. Min vanliga S gör 250.
Nej Model S fixar inte det lika bra med upprepat som Taycan, däremot gör Model 3 Performance det, finns klipp där Nyland kör 0-200 21 ggr i rad eller nåt.

#117 • Uppdaterat: 2020-01-16 20:57
Henrik M

Apex: Läs snälla innan du skriver, blir mycket bättre då. Frågade inte om nyttan med Porschen, undrade vad nyttan med att ha växlar till elmotorn är.
Lägger ner med dig nu, folk som inte läser innan de skriver respekterar jag inte.

#118 • Uppdaterat: 2020-01-16 20:57
A_q

Bra gjort att härda ut i en Leaf, Kia eller Tesla. Finns det något tråkigare att köpa för pengar? Till Teslan bör en fond avsättas för lackbättring, rostlagning och ljudisolering. Vilken marknad för aftermarket!

#119 • Uppdaterat: 2020-01-16 21:07
Apex

Henrik M

My bad, missade det. Gör så, jag respekterar inte bittra människor som surar över ingenting.

#11a • Uppdaterat: 2020-01-16 22:01
Henrik M

A_q: Så bara för att Tesla hade ett par batcher med lackproblem så ska fonder avsättas? Så du tycker det är riktigt illa att Mercedes inte avsatte fonder när de hade fleråriga problem med lack och rost? eller att VW ska ha skit för att de inte avsatte fonder när Passaterna runt 06-08 rostade kopiöst? Kika på de nyleverade Model 3 ska du se de har minst samma lackkvalitet som sina konkurrenter. Och ljudisoleringen är med förbättrad i olika steg, min Model S är betydligt tystare än många av konkurrenterna, även om tystare bilar fortfarande finns såklart.

#11b • Uppdaterat: 2020-01-16 22:19
mati

Intressant att bilens värde tydligen enbart är kopplat till räckvidden och inget annat. Detta märkliga fenomen gäller dock tack och lov bara för jämförelser mellan moderna elbilar. Annars hade min gamla Renault Megane diesel med 100 mils räckvidd enligt denna logik varit mycket bättre än min nuvarande e-tron.

#11c • Uppdaterat: 2020-01-16 22:42
A_q

Väl kämpat Henrik. Du har tappert krigat tidigare i tråden.
"Tio procent har svarat att bilen antingen är otillräckligt lackerad, att den har rinningar och smuts i lacken eller att bilen tappat färg och rostat."

Här kan du tala om för några av dessa idioter till ägare att de ska veta hut.
https://nonono.com/case/tesla-group-complaint-against-tesla-model-3-owners-worldwide-unhappy-with-paint-quality-joni-savolainen

#11d • Uppdaterat: 2020-01-16 23:00
Henrik M

A_q: Är du en till av dessa mindre begåvade här som ej utrustats med läsförmåga? Skrev jag att det inte finns bilar som levererats med lackproblem? Nej, det gjorde jag inte, Så varför skulle jag motsäga de som fått såna bilar? Gör dig inte dummare än du är! Om du däremot vill föra en seriös dialog så svara på min fråga istället. Kom med ett vettigt svar på den så ska jag gladeligen skriva vidare med dig. Dock om du visar dig vara en till i mängden av dessa oseriösa här inne med samma nivå som Klarsynt, Låg, Intelligentes m.fl. så kan du förvänta dig att jag kommer fortsätta vara en motbalans som faktiskt har ägarerfarenhet och över 5000 mil med elbil med mig i det jag skriver. Anser det väger lite mer än ert ensida huggande på allt ni snappat upp på FB eller annat forum och förstorar mångfalt...

#11e • Uppdaterat: 2020-01-16 23:32
N-iklas

"Henrik M2020-01-15 23:32
Det är så kul att det konstigt nog bara är icke elbilsägare som lider av räckviddsångest medans de som kör och brukar elbil inte har några som helst problem med det......"

Men, som sagt, den som gillar något har väl aldrig några problem med det han gillar...
Medan den som inte gillar samma sak naturligtvis har sina orsaker till ogillandet...

Varför köpa det som inte uppfyller de krav och behov man har?
Att någon som inte har samma krav eller behov med glädje håller till godo med det, är det märkligt?
Det är ju istället den självklaraste sak.

Man kan ju också undra varför den som kör en bil med speciellt lång... räckvidd, anser att det är konstigt att han inte har problem med räckvidden?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.