Nästa artikel
BMW ska hålla liv i bensinmotorerna – i 30 år
Nyheter

BMW ska hålla liv i bensinmotorerna – i 30 år

Publicerad 13 januari 2020
Trots hot om förbud och höga utvecklingskostnader – BMW:s utvecklingschef tror på förbränningsmotorn.
Som en av de första stora biltillverkarna satsade BMW miljardbelopp på att lansera lilla elbilen i3, tillsammans med sporthybriden i8, för några år sedan.

Men enligt BMW:s utvecklingschef Klaus Fröhlich kommer det inte innebära att bensin- och dieselmotorerna försvinner under de närmaste åren. 

– Våra fyr- och sexcylindriga dieselmotorer kommer vara kvar åtminstone 20 år till, och våra bensinmotorer i minst 30 år, säger Klaus Fröhlich i en intervju med Automotive News.

I flera europeiska städer diskuteras just nu olika typer av förbud mot äldre bensin- och dieselbilar, och flera länder diskuterar även förbud mot att sälja nya förbränningsbilar efter ett visst årtal. Men trots det är BMW:s utvecklingschef alltså övertygad om att förbränningsbilarna har en ljus framtid.

Anledningen är enligt Klaus Fröhlich att han tror elbilarna kommer fortsätta vara dyrare att köpa än bilar med förbränningsmotorer även i framtiden, eftersom han tror priserna för råvarorna som behövs för batteriproduktionen kommer bli dyrare när efterfrågan ökar. Han säger också att stora marknader som Ryssland, Afrika och Mellanöstern fortfarande har dåligt utbyggda laddnätverk för elbilar.

När det gäller bränslecellsbilar är Klaus Fröhlich däremot mer optimistisk. Om fem år tror han bränslecellsbilarna kommer vara lika dyra att köpa som batterielbilar.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-01-13 12:09
Styggavargen

Hurra :-/, tyvärr är det nog hoppet till att kunna lagra utsläppen som tar oss ut ur denna knipan. Montera en "dammsugare" på avgasröret?

#2 • Uppdaterat: 2020-01-13 13:34
Svenne60

Hurraa äntligen en positiv nyhet för oss som föredrar bensinbilar

#3 • Uppdaterat: 2020-01-13 17:35
ELvis

Han ser problem med dåligt utbyggt laddnätverk för elbilar i vissa regioner, men är optimistisk vad gäller bränslecellsbilar, som då blir billigare !!!
Hur tänkte han där? ;)
Är han inte alls oroad över var han ska tanka bränslecellsbilarna.
Det borde han vara...

#4 • Uppdaterat: 2022-04-27 08:24
Gäst (ej verifierad)

Det är inte märkvärdigt. Många delar av världen och i många applikationer finns ingen annan möjlighet än att köra förbränningsmotorer. Den dagen som elbilar är billigare, kan köras längre och täcker många applikationer finns ingen anledning att fortsätta med förbränningsmotorer. Och det tar sisådär 20-30 år till.

#5 • Uppdaterat: 2020-01-13 17:48
Grosser

Facit, Kodak, Nokia.. och nu BMW?

#6 • Uppdaterat: 2020-01-13 17:59
Oscar G

Utan att raljera:
han ser nog framtiden i ett tydligare sken än de andra trendkänsliga tillverkarna, som vänder kappan dit den kortsiktiga lönsamheten blåser.
För vem tror något annat än att batteribilarna är en övergående trend, liksom etanolbilarna och dieselbilarna?

Ärligt talat: jag kan köra min kvartsgamla (i och för sig miljöklassade) bensinbil i minst 20 år till innan den belastat miljön lika mycket som en enda nytillverkad Tesla.

BMW ser nog förbi trenden och anser (inser?) att bränslecellen på sikt är det enda seriösa alternativet. Men det var ju mycket billigare för bilindustrin att hoppa på batteriboomen så länge, i väntan på att någon annan står för utvecklingskostnaderna. Därför står vi där vi står just nu - och för ganska lång tid framåt.

#7 • Uppdaterat: 2020-01-13 19:30
mw73

Håller med Oscar G till fullo. Bränslecell är framtiden, men även etanol och även en del batteribilar.. alla behöver inte köra på samma teknik.

#8 • Uppdaterat: 2020-01-13 21:00
Axa

En bränslecellsbilen lär nog bli ett kanonfynd på begmarknaden och betydligt billigare än till och med bränslebil....om det är samma utbud på vätgasstationer som idag

#9 • Uppdaterat: 2020-01-13 22:44
Axa

Intelli
Du får tro vad du vill. Jag sitter och skriver på mobilen samtidigt som jag pysslar med annat. Både autocorrect och att jag inte korrekturläser medför ibland/ofta lite dålig grammatik.

Det är ju iallafall bra att man har chefer samt andra som tycker mina utredningar och rapporter är välskrivna.

#a • Uppdaterat: 2020-01-13 23:10
Axa

Intelli
Du får fantisera om vad du vill, jag kan inte hindra dig.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.