Vi Bilägares forum

Vibrationer på en Passat 2.0 tdi vid gas pådrag och 2200 varvtal

Vibrationer på en Passat 2.0 tdi vid gas pådrag och 2200 varvtal

Hej,
Har en Passat 2.0 tdi 140 hk 2007 års model 4 motion.
Motor låter riktig fint när den står stila och mestadels vid körning.Men vid varvtal 2200 och hastighet 100km/h med 5 gång och 120 i 6 gång så blir det oljud vid gas pådraget dvs när motor är belastad,släpper man gas då försvinner oljudet också.
Har redan lagt 2000 Chf (20000 svenska kronor)på svänghjul och koppling men problemet kvarstår.
VW verkstan kunde inte fastställa problemet men gissar att oljudet kommer från motor,kanske kammremm eller något annat!!
Tacksam om någon skriver ner sina erfarenheter med liknande problem

Uppdaterat: 2015-12-14 21:25

Kommentarer

Hardyskiva?
https://www.google.se/search?q=hardyskiva+passat&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwi9-fDRn9zJAhVHjywKHa3_BIwQsAQIPw&biw=1366&bih=651

Uppdaterat: 2015-12-14 22:02

Möjligt , men min ser hel och fin utvändigt.
Det som förbryllar mig är att låter inte alltid utan bara när motor är belastad , när den drar, frikopplar man så försvinner all oljud . Mest låter det i 6-gång och varvtal blir ca 2200 och hastighet ca 120 km/h precis så som man kör på motorvägen och det blir himla störande och irriterande . Det som är störande också är att VW återförsäljare kunde inte ge mig ett fast pris på diagnos !!!!Trodde om man tillverkar nogår så ska man alltid veta enligt symptom vad bilen lyder av? Eller har jag förväntat mig förmycket?
Tack för svaret!!!

Uppdaterat: 2015-12-15 05:35

Har du provat däck/falgbyte?

Uppdaterat: 2015-12-15 10:39

Ja ,det har jag

Uppdaterat: 2015-12-15 10:39

Drivaxlar kanske..

Uppdaterat: 2015-12-15 10:42

Hej Sajma40. Fick du löst denna och vad var felet? Jag upplever ungefär samma sak på min VW Passat -13 4 motion.

Uppdaterat: 2017-02-22 13:12

Hej, jag har exakt samma problem sen 1 år på Passat 4motion 2008. Dånande ljud med vibrationer vid 2200 varv. Var helt övertygad om att det var Hardyskivan eftersom samma problem fanns runt 2010 och då byttes den och allt blev bra. Nu menar verkstan att det är Haldexen som är trasig eftersom vibrationerna upphör när den kopplas ur. Men bakre Hardyskivan finns väl i 4motion pga Haldexen så då är det väl klart att vibrationerna upphör om Haldexen stängs av. Verkstans offert för byte av Haldex 50000 kr! Har kört vidare sen maj utan att det blivit värre. Tror fortfarande det är Hardyskivan.

Uppdaterat: 2017-03-08 16:53

Hej,jag har ännu inte löst problemet.Har efter samråd med ett verkstad bytt svängjuhl men förgäves.Problemet kvarstår.Vad är hardy skiva?
Har hört att detta kan vara bakre ljuddämpare som är skitig so kanske skulle jag byta den.

Uppdaterat: 2017-03-08 17:46

Jag vet att det varit vissa vibrationsproblem med kardan. Man kanske ska kolla obalans där?

Uppdaterat: 2017-03-08 18:24

En erfaren VW mek borde ju veta en del om dessa vibrationer, annars låter ju Hasse B-s diagnos ganska vettig och är ju inte så dyr att prova om det finns en hardy-skiva,annars finns det ingen VW-akut på nätet att kolla på, där kan man ju få en del både bra och dåliga tips.

Uppdaterat: 2017-03-20 09:59
hans.antnas

Löjliga kommentarer från brut 33 och partikel som vanligt.
Fel kan uppstå på alla bilmärken och förslitningsdetaljer är något man måste byta ut då och då.

Uppdaterat: 2017-03-20 13:36
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Testar att återuppliva tråden igen. Har samma problem med samma typ av bil som ts fast med fsi motor. Hade varit intressant att veta om sajma40 eller hasseb löst problemet, isf hur. Vill även veta hur jag kopplar ur 4motion. Demontera hardy eller räcker det att rycka en säkring?

Uppdaterat: 2017-07-03 22:47

Hej Stefan Månsson
Tyvär kan jag inte hjälpa mycket eftersom felet kvarstår och är van vid skitet.Bilen har gått 5500 mill sen jag köpte den och tänker inte läga mer pengar.Hur man kopplar ut bakre drive vet jag inget om men skriver gärna senare om jag får veta mer
Trevlig dag på er

Uppdaterat: 2017-07-04 06:15

Hej Sajma40!
Schysst att du hörde dig. Förstår ditt resonemang och vibrationerna är inte värre än att det går att leva med. Skönt också att både du o hasseb verkar ha kört ganska länge med problemet utan att det blir nämnvärt sämre. Ha det!

Uppdaterat: 2017-07-04 13:07

Det jäkliga är oavsett märke, wv som subbaru eller Volvo, BMW etc etc
Väljer man 4wd så får man ungefär 10-20 fler fel faktorer än utan 4wd och risken för för kostnader ökar markant tyvärr. Det är dagens fakta.
Sedan får man också beakta att service kostnaden ökar med typ 10 tusen på många års sikt jämfört med en bil utan 4wd och bränsle törsten ökar också.
Dagens förfinade antisladd system är så bra och kör säkra att man skall nog undvika en gammal bil med 4wd om man absolut inte behöver det och om man är rädd för reparationer.
Ingen tröst men ett råd.
Och hemst när folk får lägga ut stora pengar och inte får felen fixade.
Min erfarenhet är att man brukar kunna framkalla ljud (skrammel)på ett utslitet dubbelmasse svänghjul på tomgång och Varvning av motorn på dom två bilar jag bytt på.

Uppdaterat: 2017-07-04 16:31
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Både farsans och hans kollega har passat 2.0 tdi -08 med vibrationer vid 2200 varv kollegan bytte hardyskiva skivan och då vart den tyst! Så har beställt en jag också återkommer med besked om det vart bra!

Uppdaterat: 2017-08-13 22:02

Hejsan! Hade exakt samma problem som ni beskriver på min passat 07 4motion, jag byte hardyskivor både fram och bak och det löste mitt problem! Inga vibrationer kvar, har kört ca 4000 mil sedan dess. Verkstad ville ha 9000kr för delar+byte... Beställde hem från Tyskland för 1600kr och bytte själv! Tog ca 2h att byta. Ska ni byta själv var noga med att lägga på typ "loctite" eller liknade så bultarna inte gängar ut sig själv.

Uppdaterat: 2017-08-18 22:34

Her er løsningen:
Vibrasjonene skapes i innsugsboksen rett bakom grillen. Luken på toppen er løs. Over en viss hastighet er vindpresset så stort at luken løfter seg. Om man samtidig har et gasspådrag som ligger rett før og etter 2000 rpm suger motoren luken ned igjen, slik at luken slår opp og igjen (overtrykk pga fartsvind --> luken løftes. Overtrykk blir erstattet av undertrykk v at motor suger luft --> luken lukkes. Dette skjer veldig fort, og gir en kraftig vibrasjon og durelyd i bilen. Fortvil ikke, kan løses ved litt tape. Se bilde av løsning på min Sharan 2.0 tdi /2011-mod.
Bild borttagen.

Uppdaterat: 2017-11-16 22:08

På två av våra gamla Passater(06) fanns samma felbild och hardyskivan byttes på båda och vibrationerna försvann.

Uppdaterat: 2017-11-16 22:13
Underdog

Undra hur många som lagt tusentals kronor på felsökningar och reparationer när luftburken har fladdrat ??
Problemet kan ju inte vara unikt för Bjarte.

Uppdaterat: 2017-11-16 22:57

Man kan ju tycka att en verkstads organisations gemensamma erfarenheter borde vara bra och speciellt märkes verkstäderna borde ju ha ett centralt register att använda när det gäller felsökning och stöd vid svåra luriga fel och telefonen borde gå varm dit istället för fundering och prylbyten.
På nåt sett borde felsökning vara subesionerad av fabrik.
Med dom små tidiga ljuden eller symtomen är det inte alltid lätt.

Jag bytte skälv dubbelmassesvänghjul och koppling på en 1,6 tdi vid 33 tusen mil och jag körde länge tills det blev övertydligt att det rådde ingen tvivel vad det var för fel.
Vill minnas att man kunde tvinga fram tendens till ljud vid varvning och trix vid stillastående bil.

På samma bil vid 36 tusen mil gick den in i limp mode var 50 mil (går som en gammal 180 diesel) som resettades vid omstart av motorn.
Under ett halvår ökade frekvensen till tv/tre gånger per dag och obd gav ett par tre felkoder varje avläsning.
Efter mycket huvudbry så var det en kabel till map censorn prisis där kabelstammen delar sig ner till undersida motorn.
Men som sagt levde med problemet dryga halvåret.

På en 00a caravelle 2,5 tdi som var i min till 52 tusen mil tändes glödgningslampan och lyste till omstart.
Det var en mång jord punkt vid ett baklyse, ett telefon samtal till vag vrrkaren gav tipset.
Förutom ett kopplingsbyte vid 32 tusen och en dieselpumps rem som gick av så var det det enda förutom broms och en omgång stötdämpare på 52 tusen mil.

Uppdaterat: 2017-11-17 09:01
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Det här är högst intressant.
Jag har en 2013 VW Sharan Tdi 2.0 4 motion som uppvisar detta fenomen, men jag har inte kollat med någon verkstad än.
Om man på 6:ans växel ger gaspådrag så kommer ett rejält dån runt 2-2200 rpm på 6:ans växel, runt 115 km/h. Detta har inte varit där tidigare. En fundering jag haft runt det är att det uppstår runt 2200 rpm även på 5:an och 4:an, om än dock svagare. Jag har därför haft funderingen om det snarare är något motorvarvsbetonat än hastighetsbetonat, men efter att ha hittat flera trådar om detta så känns det som att hardyskivan (-orna?) är det första man skall testa att byta.
Det verkar som att just Tdi 2.0 har sitt högsta vridmoment runt 2200 och att det snarare är det som gör att vibrationer från just hardyskivan märks.

Ni som har bytt, jag antar att man byter båda när man ändå är igång? Vad har det kostat för er?

/Thomas

Uppdaterat: 2017-12-28 16:04