Nästa artikel
Peugeot e-2008 – rapport från provkörningen
Direktrapport

Peugeot e-2008 – rapport från provkörningen

Publicerad 12 december 2019
Igår fick vi bekanta oss med nya 2008 på bensin. Nu är det elversionens tur.
Hej igen Maria! Igår lovade du oss en kort rapport om e-2008. Hur är den?
– Jag har kört en kort sväng och hittills är mina tankar: Reaktionssnabb, tyst, och mjuk i gången. 136 hk och 260 Nm i vrid duger gott. Bra beslut av Peugeot att bygga in möjlighet till trefas med en ombordladdare på 11 kW. Också klokt av dem att bilen klarar snabbladdning i upp till 100 kW, känns som om det har blivit nya standarden för elbilar nu. Bagageutrymmet på 405 liter är inte det största, men helt okej. 

Något mindre bra?
– Ja, de där 30 milen i räckvidd var det inte när vi startade med fulladdat batteri imorse i 3 plusgrader. 20 mil visade mätaren. Sen finns det ett körläge som ska vara specialiserat på att återvinna bromsenergi för att ladda batteriet, men jag upplevde inbromsningseffekten som väldigt svag när jag släppte pedalen. Jag har några funderingar till, men de sparar jag till den fullständiga provkörningsrapporten. 

Pris och Sverigelansering pratade du om i går, kan du dra det igen?
– Elversionen lanseras några månader efter de på bensin och diesel. Så någon gång i mars/april 2020 har vi i Sverige möjlighet att köpa en e-2008. Och priserna är som sagt inte spikade än, men jag har fått indikationer på någonstans strax under 400.000 kronor. 

Diskutera: Vad tycker du om Peugeot e-2008?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#v • Uppdaterat: 2019-12-14 10:16
glimma-48

400.000 kr för en bil med en radie på ca 20 mil. Om den kostat hälften hade jag ändå hellre köpt dieselversionen. Dessutom: Miljöproblemen är väldigt långt ifrån lösta. Det näst bästa är en elhybrid för ca 230.000 kr typ Kia Niro. Samma storlek.

#w • Uppdaterat: 2019-12-14 13:07
Pi

Nåja Glimma - en vanlig Niro Hybrid startar i sitt allra enklaste utförande på 240.000 kr och det är nog inte det vanligaste utförandet som man säljer. Vill man som många numera ha t ex LED-strålkastare så börjar den bilen på strax över 280.000 kr. Men visst verkar prisindikationen på denna e-2008 lite väl hög.

#x • Uppdaterat: 2019-12-14 14:10
N-iklas

"Rudolf Ampere2019-12-13 20:55
150kW, vad är det i Volt och Ampere. Man har ju bara 25A huvudsäkringar hemma och man behöver väl annat också. Sen är frågan var alla som bor i våningshus skall ladda någonstans."

Om man menar Chevrolet Bolt/Ampera e, så är det 55 kw, beroende på att när det kom fanns det bara några få laddare i hela USA som klarade 50 kw, så den låg över kapaciteten som det såg ut då, och sedan har den inte uppdaterats på den punkten pga. för låg försäljning tydligen.
Batteriet har däremot ökats till 66 kWh.

GM:s gamla princip att om det säljer dåligt så ska modellen inte förbättras medan säljer den bra ska den genast ändras.
En av anledningarna till katastrofresultaten.

#y • Uppdaterat: 2019-12-14 14:13
N-iklas

"N-iklas: WLTP är ju just framtagen för att komma ifrån detta med maximala, eller minimala siffror vad gäller fossilbilen. Utan att vara realistiska siffror. Jag kör min elbil lätt blandat på WLTP om jag kör som man ska. Men kan självklart köra den betydligt snålare med om jag vill. Men WLTP är en realistisk siffra som inte ger en massa glädjesiffror som folk sen blir besvikna på."

Detta är ett märkligt resonemang - som förs överallt...

Sättet man testar PEV som man kallar det är att hela testprogrammet genomförs på vad som motsvarar ett standardläge som ligger inne varje gång man startar bilen.

"Predominant mode" for the purpose of this UN GTR means a single driverselectable mode that is always selected when the vehicle is switched on, regardless of the driver-selectable operating mode in operation selected when the vehicle was previously shut down, and which cannot be redefined or switched to another mode. After the vehicle is switched on, the predominant mode can only be switched to another driver-selectable mode by without an intentional action of the driver."

Man påstår att detta ska ge ett realistiskt värde.
Varför skulle det det?
Att aldrig byta körläge är inte realistiskt.
När man utesluter detta ur testcykeln blir testresultatet inte realistiskt.

Vad är det som gör att en räckviddssiffra när man kör hela tiden på sportläget är orealistisk - alltså helt fel.
Eller när man kör hela tiden på ekonomiläget?
De resultat man då får är väl precis lika realistiska som när man kör uteslutande på normalläget.

Kör man på sportläge och kommer hälften så långt så kan väl ingen komma och påstå att det är ren inbillning att man inte kom längre?
Eller om man ökar räckvidden 40 % på ekonomiläget så är ju inte heller det en fantasi.
Alltså helt realistiska resultat.

Kopplar man in ett sportlägen en stund sjunker genast räckvidden, kopplar man in ekonomiläget ökar den, i samma ögonblick som man gör detta har WLTP siffran upphört att gälla.
Det är verkligen inte realistiskt.

Det är väldigt svårt att se vad man har för nytta av en siffra som inte tar hänsyn till den aktuella bilens teknik och sätt att fungera.

Bilköparen får ju inte alls någon relevant information eftersom kanske en viss bil på ett sportläge gör av med extremt mycket energi medan en annan inte gör det, respektive någon kanske inte spara speciellt mycket på ekonomiläget medan en annan sparar väsentligt, detta vore i högsta grad viktig information att få veta men det struntar man i att mäta.

För att inte tala om att vissa bilar har väldigt obefintliga körlägen medan andra har en hel mängd.
Men det ska man helt bortse från.

Och så påstår man att resultaten blir "realistiska"...

Det enda korrekta är naturligtvis att redovisa en specifik siffra för varje enskilt körläge respektive en siffra för en blandad körning där man byter mellan respektive beroende på den trafiksituation där det är mest lämpligt att använda respektive inställning.

Att antingen utesluta ett antal av dessa siffror eller klumpa ihop dem till en enda siffra ger inget realistiskt resultat alls, om man inte förutsätter att samtliga bilförare är idioter, (typ någon som kör konstant på treans växel eller så) vilket man naturligtvis kan förutsätta om man tycker det är väldigt klokt att göra så, men inte heller det är speciellt realistiskt.

#z • Uppdaterat: 2019-12-14 14:59
Henrik M

N-iklas: Jag vet inte hur många avancerade körlägen du har på din bil, men igen, i realiteten, hur många sitter och växlar mellan olika körlägen? Hur många sätter sin elbil i eco-läge och tar att den inte arbetar lika effektivt med värme eller kyla, att den inte reglerar batteritempen för optimal laddhastighet när du kommer fram till laddare, att den håller igen på effekten vid omkörningar m.m.? I realitet, väldigt fåtal......så jo att WLTP grundar sig på normalinställningen som absoluta merparten använder är väl helt rätt och riktigt. Återigen är WLTP inte heller någon sanning, utan ett jämförelsetal för att kunna jämföra olika bilar med varandra.

#110 • Uppdaterat: 2019-12-14 16:09
40-talisten

Deeds m.fl moderatorer, dags att rensa i inläggen och nicken. Ni ser själva vilka...

#111 • Uppdaterat: 2019-12-14 16:25
Henrik M

N-iklas: Vad är det du inte förstår?! WLTP är ett jämförelseverktyg, som inte ska ses som en sanning att det är exakt det bilen förbrukar, utan det kan användas för att jämföra värden mellan olika bilar under samma förutsättningar.
Sen är jag övertygad om att om du frågar 1000 personer som kör mycket med sina elbilar hur många av dem som sitter och laborerar mellan körlägena beroende på situation utmed vägen så kommer du få att max 2-3 procent gör detta. Om ens det.

#112 • Uppdaterat: 2019-12-14 16:25
N-iklas

Nja det är bara "en åsikt"...
Och hur kan man veta det?
Har någon frågat i en undersökning hur man använder körlägena?
Förefaller mest vara en ren teoretisk gissning.

Det är inte ett seriöst argument att hävda att man skulle köra konstant på eco läge och ALDRIG... ändra det... när det behövs ändrar man till det man behöver utifrån situationen.
Lika lite som det är rimligt att köra på normalläge och aldrig ändra det och göra sig av med räckvidd helt i onödan.

Det finns något som heter "knapp" man trycker på den när det behövs, låter kanske väldigt svårt men det lär vara genomförbart.

Det finns ju massor av funktioner i en bil man kan ändra inställning på, att hävda att ingen ändrar inställning på något utan alltid kör med ett konstant läge oavsett omständigheter låter väldigt osannolikt.

Och att du avstår från att använda bilens kapacitet och funktioner är ju DITT val... det ska inte innebära att dessa funktioner ska betraktas som att de inte existerade.

Om någon har en bil som saknar denna teknik så inser den personen kanske inte dess betydelse eller funktion.

#113 • Uppdaterat: 2019-12-14 16:33
N-iklas

Men det är just det man ser det som "att det är exakt det bilen förbrukar", att man sedan förnekar det om man blir ifrågasatt, är... hm...

Och som sagt att människor avstår från att använda bilens funktioner är deras val och kan inte likställas med att det är bilens funktion.

Bilen fungerar på sitt sätt, "du" gör på "ditt" sätt, men det är bilens teknik och funktion det handlar om, inte "dig"...

#114 • Uppdaterat: 2019-12-14 16:48
Henrik M

N-iklas: Ingenstans påstår någon tillverkare att det ÄR vad den förbrukar för allt och alla! Du har verkligen ingen möjlighet att ta till dig detta? WLTP är ett jämförelsesystem!
Nu lägger jag ner, men om du verkligen vill förstå, läs igen det som skrivits här, fundera, och vem vet, du kanske lär dig nåt nytt.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.