Vi Bilägares forum

Ökad försäljning av Lexus

Ökad försäljning av Lexus

För ett tag sedan diskuterades ivrigt huruvida Lexus nya design med den stora grillen skulle innebära att märket skulle tappa försäljning eller öka, redan då var försäljningen starkt uppåt för märket och nu har nya siffror kommit presenterade från Frankfurt Motor show, det ser ut att gå fortsatt bra

At this week’s Frankfurt Motor Show, Alain Uyttenhoven, Head of Lexus Europe, provided an update on the company’s sales success in Europe.

Let’s start with sales — Lexus’ growth year-to-date is four times that of the premium car market. This type of performance means the company is likely to surpass their 60,000-unit sales goal for 2015, and puts them well on their way to hitting the goal of 100,000 units by 2020.

In the company’s five largest markets in Western Europe, year-over-year sales have increased close to 50%, which is a growth rate five times higher than the rest of the premium market. In Russia, Lexus sales have increased by 15% while the rest of the premium market that has decreased by more than 20%.

Uyttenhoven also discussed NX sales, where more than 50% of buyers are first time Lexus customers. More than 100,000 NXs have been sold globally in less than a year, and Europe represents a quarter of that volume.

Uppdaterat: 2016-01-29 12:23

Kommentarer

AL, jag har aldrig påstått att det är svårt, för mig är det enkelt att förstå när en försäljning minskar eller ökar, att du vill trassla in detta med analyser och antagande om hur det kommer att gå i framtiden gör det onödigt invecklat och svårt, desto lättare att konstatera att Lexus försäljning dalat fram till 2013 då den vände och nu ser man en ökad försäljning igen

Länken till left-lane.com är ett strålande bra underlag där man kan se direkt åt vilket håll försäljningen går

Enkelt och tydligt och fullt tillräckligt för mig och de flesta andra som inte vill sitta och analysera, framgång har inte varit frågan utan huruvida försäljningen ökar eller minskar

Uppdaterat: 2015-12-14 14:00

Benols, jag har ingen aning om varför IS togs in i debatten, ingen här har väl heller hävdat att de enbart bytt ut grillen vad jag har läst? Men en sak är tydlig, försäljningen nära på tredubblades första året så den kom i grevens tid, kanske försent

Uppdaterat: 2015-12-14 14:05

AL naturligtvis så blir det svårt att se försäljning månadsvis, det är därför som man som i left-lane.com redovisar årlig försäljning och det är väl också orsaken till att man talar om årsmodeller av bilar, sen är det ju så att det finns en mängd faktorer att ta hänsyn till så helt klockrent blir det aldrig, men den metod som används är för att se hur försäljningen går årsvis och det räcker för mig för att se om försäljning ökar eller minskar, man behöver inte krångla till det mer än så :)

Även bilföretagen kämpar ju om flest sålda bilar varje år, i.a.f. VW

Uppdaterat: 2015-12-14 15:30

Verkar som om det pågår en massiv Nick-kapning här.

Prestigelös skulle aldrig skriva något sådant plus att bilnerd har skrivit något skumt i "Hyra ut sin bil"

Uppdaterat: 2015-12-14 15:33

Shogun, det är inte den vanliga Prestigelös utan ett troll. Klicka på namnet och kolla hur länge hen varit medlem.

Här från Toyota som kom idag som en nyhet.

http://www.mynewsdesk.com/se/toyota/pressreleases/nu-kommer-lexus-nya-premium-suv-rx-till-sverige-1273403?

"Efter julhelgerna får den senaste, fjärde generationen av premium-SUV:en Lexus RX 450h svensk premiär. Med Lexus nya designspråk, ännu högre komfort, segmentets högsta säkerhetsnivå och dessutom klassning som miljöbil räknar Lexus med betydande försäljningsframgångar. "

Uppdaterat: 2015-12-14 15:37

Jag har raderat "Presigelös" inlägg.

Uppdaterat: 2015-12-14 15:39
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Och jag raderade Gäsps och Vidstiges senaste

Uppdaterat: 2015-12-14 15:41

"Jag kan tänka mig att IS kan förlora en del köpare till NX fördel då den i mitt tycke är mer bil för pengarna"

Skulle vara intressant att få veta varför. Jag är nämligen av precis motsatt uppfattning.

Uppdaterat: 2015-12-14 15:43

Tills ViB tycker att det räcker. Dom har bättre tålamod än mig :P

Uppdaterat: 2015-12-14 15:48

Deeds, problemet är att en moderator ser mellan fingrarna när en viss användare skriver sin skit. Sorry att jag kontrar med samma skit men man måste sätta ner foten nånstans och jag kastar inte första stenen.

- John Wayne takes no shit, he just gives shit to shit.

[Redigerad efter anmälan//Deeds]

Uppdaterat: 2015-12-14 15:59

Benols, utgör dig inte för att bara objektiv för vem som kör med nedlåtande stil ser andra här, och det är inte Simon.

Toyota/Lexus-maffia, vet inte om jag ska ta den som en komplimang. Men frågan är då om du tillhör VW-maffian.

Vad som är tydligt är dock att det är provocerande för vissa att prata om Lexus och Toyota i positiva ordalag på detta forum.

Uppdaterat: 2015-12-14 15:54

Ni blir raderade oavsett vem som kastar eller sparkar så länge reglerna inte följs. :-)

Uppdaterat: 2015-12-14 15:55

Jag gör ju det.. För fullt! Men jag hinner inte med...Bara det säger mycket om nivån här.

Om du Gäsp slutar att skriva saker om leifer/Vidstige/Spirou som tex, svin så ska jag fortsätta göra mitt bästa att stävja tonen på de som håller på. Det blir ju en mindre med dig ;)

Uppdaterat: 2015-12-14 16:03

Gäsp
Hahaha nej nej det har jag inte. Tycker att du är en frisk fläkt som allt som oftast, numera, håller dig till ämnet även om du sticker till med lite "one-liners" då och då.
Vi kom lite på kant med varandra i början men jag är inte av den långsinta typen.
Jag är inte på kant med någon även om folk är på kant med mig ;)
Försök hålla dig på banan så ska du se att vi kommer att komma ännu bättre överens.

Uppdaterat: 2015-12-14 16:18

Benols, det var ett bra och balanserat inlägg, hoppas det fortsätter!

Vad gäller Lexus försäljning i EU så är den helt klart intressant att följa, jag tycker personligen märket förtjänar mer framgång än vad som varit. Problemet är ju som sagt främst att man saknar diesel och numera då plugin-hybrid. Samtidigt kan man tycka att dom som har lite mer pengar borde kunna nöja sig med att Lexus hybrider är förhållandevis snåla på bensin. Nya RX450h kan ju faktiskt bli en hygglig framgång i Sverige och EU.

Man får väl tänka också på konjunkturen och EU har ju haft mycket ekonomiska problem på senare år och då blir lyxkonsumtion som ju Lexus handlar om lidande. Så Lexus försäljning kommer hänga ihop med hur bra EU går, och där är det mycket i osäkerhet framöver.

Uppdaterat: 2015-12-14 16:59

Benols, anledningen att Kia/Hyundai är så framgångsrika är just för att man kopierat japansk bilindustri, inte tysk! Därmed har man mycket av den driftsäkerhet, hållbarhet och problemfrihet som många sätter högt när dom köper bil.

Uppdaterat: 2015-12-14 19:27

Jo, det är nog så sant som det är sagt. Kia kommer närmare och närmare Toyota i kvalitet. Till Lexus är det nog en lite bit kvar;-) Men det allvarligare hotet (om man nu väljer att se det så) kommer faktiskt från Kina.

Japanerna kopierade Västeuropas produkter. Koreanerna kopierade Japanerna. Kineserna kopierar alla som man tycker är bra.

Uppdaterat: 2015-12-14 19:30
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Benols: jag har ett antal japanska motorcyklar från tidigt 60-tal och framåt. Där kopierade man inte bara, utan man tog det ett steg framåt med besked. Fantastiska produkter.

De anställda fick lida. Semester fanns inte förrän vi nådde slutet av 90-talet. Byta anställning var förnedrande och inget man gjorde för att man ville. Livegenskap ligger närma det som rådde då. Och då pratar vi om bara 15-20 år tillbaka.

Uppdaterat: 2015-12-14 19:48
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Benols. Även jag kan intyga att al vet vad han snackar om. I en annan tråd skrev han om bilars kvalitet o försäkrins bolagens rapport över fel. Jag skickade det han skrev till statetistiska central byrån o frågade om det stämde. Dom berömde faktiskt det han skrev. Jag väljer att lita mer på scb än på Simon no1 och alla dom som inte kan böja sej för fakta. Kul att du säjer som det är. Al blir ibland illa behandlad av dom som inte tål att han skriver som det är. Det är säkert därför dom sitter och googlar eller vägrar att bemöta han. Själv tycker jag det är tramsigt. Själv skulle jag inte uppföra mej så. Skärpning på er alla(Inte du benols, du verkar klok).

Uppdaterat: 2015-12-14 20:49

Bilnerd: AL håller en hög profil (minst sagt) och får nog finna sig i en och annan, hm kommentar. Men han har oftast rätt så mycket på fötterna och än så länge kan jag nog bara hålla med. (Vi hade en incident för några år sedan... men den är nu glömd och förlåten.)

Uppdaterat: 2015-12-14 21:13
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Tycker Simon är den klokare här. Och jag tycker också Simons motståndare har haft många märkliga drev genom åren, exempelvis mot franska bilar. Då är det liksom ingen småkritik om kvalitet utan frågan om att dom ska lägga ner helt. Samma var kritiken mot Nissan GT-R, totalt sågning, ingen sportbil, för tung för bana, inte bra vare sig på bana eller civil väg (okunnigt och felaktigt förstås). Statistik kanske vederbörande kan men när det kommer till bilkunskaper känns det inte alls i paritet med den höga profilen och den ofta mycket nedlåtande tonen.

För mig finns heller ingen särskilt trovärdighet i människor som skryter om sin professionalism i en miljö med många glada amatörer. Inga verkligt pålästa och professionella människor beter sig så.

Nu var det ju det här med grillen, och det är uppenbart att vederbörande gjort ett alldeles för stort nummer av det. Talas i termer av kraftigt minskad försäljning pga nya grillen. Nej, detta är inte seriöst helt enkelt, det blir löjligt.

Uppdaterat: 2015-12-14 21:25

Hade jag varit Simon så hade jag insett mitt misstag i grillformuleringen och tagit min Mats ur skolan. Men med en ##### envishet har han kämpat på och gått ner sig djupare för varje inlägg! Hade varit mer roande om det inte funnits en viss tragik i det.

Uppdaterat: 2015-12-14 21:57

Trast. Jo minns den formuleringen. Det va Simon som sa att grillen ökade försäljningen. Inte al. Han säjer väl typ att det inte går att mäta. Men vad vet jag? Vidstige. Jag mejla scb o dom sa al visste vad han snacka om. Benols säjer samma sak o även Audi A5 SB. Har alla dessa fel? Jag tror inte det.

Uppdaterat: 2015-12-14 22:06

Bilnerd, tycker dom två kombatanterna är inne på samma sak, läs i början av tråden så får du se. Den ena hävdar att grillen försämrar försäljningen, den andre att grillen ökar försäljningen.

Jag vet inte om jag orkar bry mig så mycket om en grill men jag tror att båda kan ha rätt, vissa kanske gillar en tydligare design medan andra fördrar en försiktigare diskretare stil. Det intressanta är totalen, kan den nya grillen totalt sett öka försäljningen? Jag är nog ändå inne på det, att sticka ut lite, vilket ju också Lexus nya designspråk handlar om, tror jag lönar sig. Hellre synas än vara diskret. Lexus tar plats nu på flera sätt, jag tror det är rätt strategi även om jag inte tycker bilarna är direkt vackra för den delen. Däremot har man ju väl fungerande interiörer och HSD-konceptet känns som en styrka som kan bidra till lite fler sålda bilar i EU. Sen påverkar ju folks realekonomi också.

Lite förvånad dock att en grill kan innebära deal breaker om man gillar en bil övrigt, så ful är den inte. Som jag skrev tidigare, snarare fulsnygg. Jag tycker man även kan dra paralleller när Audi började men en grill som jag tyckte var rätt "vulgär" på 00-talet, jag tror den faktiskt hjälpte till att öka försäljningen och folk som köper gillar lite grann det där med att "flytta på dig här kommer jag i backspegeln på framförvarande bil". En tydlig markerad grill ger högre status, och det handlar ju också om statusjakt, att höja märkets status.

Uppdaterat: 2015-12-14 22:36

Det är ganska roande att se att vissa minns min formulering trots att de bara kommer ihåg halva, däremot verkar de helt ha glömt AL:s svar, undra vad det kan bero på ;)

Vi friskar upp minnet och vi börjar med inlägg
#1 " den stora grillen-töntigt förstör hela bilens utseende. De är trams med dessa stora grillar-varför?"

AL #2 "Ja maken till fult tryne får man nog leta efter"

#8 "Ser ut som den vore ritad av de inplacerade små på dagis!"

Så långt spyddes det galla på design och grill, som svar på just detta skrev jag kanske något illa formulerat men om man läser hela inlägget så ser man att det jag pratar om är designen, detta förklarar jag flera gånger senare men då är man inte ute efter en förklaring utan bara att trycka ner

Här kommer det viktiga från mitt inlägg
#9 "MVH AL, med tanke på att denna grillen som snart är genomgående på alla Lexus modeller har ökat deras försäljning över alla förväntningar så är de nog inne på rätt spår, jag tror att många är trötta på likgiltlig design och vill ha något som vågar sticka ut...."

"Man må diskutera den här grillen i oändlighet och det är antagligen det som är syftet, bilen väcker känslor och antingen gillar man den eller inte och i detta fallet verkar ju designen ha träffat rätt bland Lexusköparna"

I bägge delarna talar jag om grillen och design, det hör ihop. Men det är nu jag bemöts av AL:s påstående
# 12 "Att Lexus skulle sälja mer kopplat till grillens utformning tror jag inte en sekund på. Jag tror på motsatsen till och med"

Det här var ursprungsfrågan och så här långt handlade frågan om huruvida Lexus sålde sämre eller bättre med den nya Grillen/designen

Märkligt nog är det bara några få som minns inlägg #12

Att visa på försäljningen var och är lätt, men nu dög inte det, det blev mer och mer krav och de har fortfarande inte slutat, det ska göras analyser och prognoser, man ska bara räkna försäljning inom EU och man måste räka från rekordåret i EU?

Nej, jag köper inte det och har aldrig gjort, för mig och de flesta räcker det att följa försäljningen från år till år

Så nu hoppas jag att poletten trillat ner även hos dem som verkar ha glömt var som sas i början

Uppdaterat: 2015-12-14 23:59
Vidstige skrev:

Benols, anledningen att Kia/Hyundai är så framgångsrika är just för att man kopierat japansk bilindustri, inte tysk! Därmed har man mycket av den driftsäkerhet, hållbarhet och problemfrihet som många sätter högt när dom köper bil.

Nja, Hyundai Genesis har tagit mycket från tyskarna när det gäller hjulupphängningar och utformingen av underredet. Framvagnen är en mer eller mindre blåkopia av Audis femlänkade framvagn och den femlänkade bakaxeln är ju en Mercedesuppfinning från början. Vidare så är hela utformningen av underredet, med avseende på hur man har lagt avgassystem, kardanaxel m.m mycket lik BMW och Mercedes.

Uppdaterat: 2015-12-15 10:34

JvD, jo hen inser att hen gjort ett felköp och längtar i hemlighet efter en Toyota/Lexus. :)

Uppdaterat: 2015-12-15 19:09

Apropå försäljningsstatistiken för november - enligt AMS:
"Backar gör bara två märken: Seat -3 och Lexus -10"

Uppdaterat: 2015-12-17 13:13

Märkligt nog har jag aldrig krävt bevis för grillens del i försäljningen, det är Bara AL själv som krävt, jag har gång på gång hänvisat till designen, men se detta verkar stört omöjligt för AL att förstå, det börjar bli lite tjatigt att dra det gång på gång

Vi har inte heller diskuterat det gamla designspråket utan vad allt handlar om är om Lexus tappade i försäljning eller ökade sin försäljning när den nya bilen kom ut, och för att påminna så menade jag att försäljningen ökade när den kom 2013 och AL trodde tvärtemot att den skulle minska, resultatet blev tydligt, 2013 hade man sålt 23 708 bilar medans man sålde 31 479 bilar 2014, en ökning med 7 771 bilar :)

Uppdaterat: 2015-12-17 15:00

En ökad försäljning och även marknadsandel är inte en flopp, sen hoppades Lexus så klart att de sålt ännu bättre än vad de gör och det visar sig med tiden hur det blir med det, innan dess behöver vi inte spekulera, bra att du erkänner att största orsaken till ökningen beror på Lexus NX med den nya designen, den verkar ha gått hem, men troligen inte hos de som nöjer sig att köra runt med en skåpbil, de har alldeles för lite insikt i design ;)

Det är lite komiskt att du säger emot dig själv, Europeér gillar inte den typen av vulgära skapelser" "Vad gäller förändringen mellan 2013 och 2014, på hela 7 771 fordon:-), kan huvuddelen (n=4465) tillskrivas introduktion av en helt ny modell, NX" :)

Uppdaterat: 2015-12-17 17:58

Inte för att jag vill blanda mig i denna match men en ny modell i ett expanderande segment och på en expanderande marknad borde rimligen sälja rätt mycket när man ser till hela Europa - oavsett vad man tycker om enstaka designelement. Så några tusen sålda NX-bilar i hela Europa är väl ingen kristallklar succé som jag ser det. I alla fall inte om man jämför med de större Europeiska s k premium-märkenas motsvarande modeller. Sen vad orsaken till detta är kan vi nog bara spekulera om för ingen lär ha svaret. Och kvalitetsnivån på de inblandade märkena är antagligen tillräckligt hög för alla aktuella spekulanter om man ser till kundsegmentet - där de flesta knappast behåller bilen mer än nåt/några enstaka år. Det är nog snarare den "begagnade bil-köparen" som köper bilen efter 5--10 år som är intresserad av den s k långsiktiga kvaliteten.

Uppdaterat: 2015-12-17 18:10

Jag tycker det är tragiskt hur Simon nu försöker backa från sitt påstående. Enklast vore väl om han han skrev att: Ja, jag var för kategorisk, men jag tror att grillen KAN bidra till en större försäljning av Lexus.

Men nu gjorde den ju inte just det. Så så var det med det.

Uppdaterat: 2015-12-17 19:06
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Shogun. Det är skillnad mot att säga att man TROR kontra att påstå att det ÄR så. Därav debatten.

Återigen: om Simon nu vill ställa saker och ting tillrätta, så vore det väl synnerligen enkelt för honom att göra det jag föreslår (vilket jag har gjort ett flertal gånger). Men icke. Simon grottar ner sig i livlinor som blir mer och mer abstrakta.

Uppdaterat: 2015-12-17 19:34
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Förstår inte denna debatt, om man inte kan bevisa att nya grillen ökat försäljningen så gäller ju motsatsen! Dvs det går inte heller att bevisa eller säkert anta att den minskat försäljningen, definitivt inte kraftigt.

För mig är det andra faktorer som avgör mycket mera, på plussidan har ju Lexus numera kombi-bilar i form av stadsjeepar förvisso, på minussidan så har man ingen diesel och inte heller nån pluginhybrid.

Är det då smaken som skiljer mellan USA kontra EU som gör att Lexus säljer sämre i EU? Nja är väl svaret men främst handlar det om bränslepriser. Kostar bensinen 4 kr litern och Lexus har slutna hybridsystem som man aldrig behöver ladda, så förstår man hur bekvämt det är. Sällan man behöver tanka då bilen är snål och det kostar inte mycket att fylla tanken.

Är soppan 3-4 gånger dyrare så är det en helt annan sak, det är ju där skon klämmer och i EU har man ju gynnat dieseln på bensinbilarnas bekostnad.

Uppdaterat: 2015-12-17 21:51

Audi, antingen är du inte läskunnig eller så har du helt enkelt inte läst det jag har skrivit, så backa tillbaks och läs istället för att sitta här och göra onödiga inlägg med påståenden som inte är sanna

Uppdaterat: 2015-12-17 22:05

Vidstige, det är ganska enkelt, allt startade med att AL blev sur när han hackat ner på NX fulgrill som han kallar den för och jag skrev att denna grill har ökat Lexus försäljning eftersom många tröttnat på slätstruken design, Al gick all in och hävdade att försäljningen istället skulle sjunka.

När siffrorna började droppa in blev så klart AL trängd och började hitta på en massa krav för att inte få stå där med byxorna nere, nu påstod han att man måste bevisa att det var just på grund av grillen :)

Så ingen annan än AL har drivit detta att handla om grillen, jag förklarade tidigt att det handlar om designen redan i mitt första inlägg, men det hade ju inneburit att AL varit tvungen att erkänna att NX med den nya designen/grillen sålt bättre och har lyft Lexus försäljning och detta var han inte beredd på så klart, för här handlar det om att visa sig bäst och duktigast, som väl är har han nu erkänt att NX är den modell som står för största delen i ökningen 2014, det är ju bra i alla fall :)

Uppdaterat: 2015-12-17 22:18

Gäsp, det har jag ju redan sagt, backa och läs på :) eller för resten, jag tar det en gång till

Försäljningen sjönk och 2013 då man hade 0,19% av marknaden, så kom NX du vet med fulgrillen :) och 2014 så sålde man mer bilar och marknadsandelen steg till 0,24% backar vi till 2010 så var marknadsandelen bara 0,14%

Så hur var det nu Gäsp, har man ökat sin försäljning från år 2010 då man sålde 19 185 till 2014 då man sålde 31 479 bilar ?

Uppdaterat: 2015-12-17 22:32

Har du frågat alla Lexus NX köpare eller hittar du bara på? du har en poäng och 2014 såldes 31 479 bilar så vi får se om det blir ökad försäljning även i år :)

Uppdaterat: 2015-12-17 22:37

Tror inte det där stämmer alls, IS fanns förut med diesel, så inte längre.
Nu är det hybrid som gäller, och den går på bensin.
IS finns inte med kombi.

Man kan "bevisa" vad man vill om man vinklar och tar bort alla andra faktorer, men det har ingenting med verkligheten att göra.

Uppdaterat: 2015-12-17 22:50

Givetvis så jämför AL med den period som passar, sanningen är att Lexus sålde som mest under åren 2006/2007 och anledningen var IS, tyvärr höll man fast vid den gamla grillen (designen) alldeles för länge och försäljningen dalade till bara 2 288 sålda år 2012, Lexus kom då med en helt ny design med en biffig grill och genast vände försäljningen så redan förstå året med nya IS så såldes 6 341 bilar, närapå en tredubbling, som om inte det vore nog följdes detta upp med ytterligare ökad försäljning året därpå då man lyckades sälja 9 610 st, man såg ny att kunder strömmade till och grillen hittade till den helt nya NX som lyft försäljningen ytterligare för Lexus och som AL själv konstaterat är största anledningen till den ökade försäljningen

Slutet gott allting gott :)

Jag har förresten insett att AL:s tax på profilbilden liknar en Lexus NX i fronten :)

Uppdaterat: 2015-12-17 22:53

Simon, notera mitt förra inlägg och att IS inte längre finns med diesel.

En modell som säljer rätt bra mig veterligen är Lexus CT200h, fanns inte 2006 (kom 2011).

Uppdaterat: 2015-12-17 22:54

Vidstige, det är sant, samtidigt steg försäljningen av IS direkt med den nya designen, se mitt inlägg till AL, men hans kommentar i tidigare inlägg var ju bara bäst :)

"En så ful grill skrämmer nämligen iväg kunderna. Vad gäller förändringen mellan 2013 och 2014, på hela 7 771 fordon:-), kan huvuddelen (n=4465) tillskrivas introduktion av en helt ny modell, NX"

Den här kommentaren säger väl egentligen allt, he, he..... :)

Uppdaterat: 2015-12-17 22:59

Gäsp, bra att du la in den så slipper fler tro att Lexus försäljning minskar, den ökar ju 2014 tack :)

Uppdaterat: 2015-12-17 23:00

Kollade nu på blocket, 2011 verkar vara sista året IS såldes med diesel. Efter det har dieslar exploderat i premiumklassen. I stort sett det enda som säljs i Sverige idag är 2 liters fyrcylindriga dieslar oavsett om det står Volvo, Bmw, Mercedes eller Audi på bakluckan.

Uppdaterat: 2015-12-17 23:02

Nu har ju aldrig frågan varit om Lexus säljer mer än sitt rekordår, frågan var huruvida försäljningen skulle öka eller minska när den nya designen kom, då måste man se vad nivån på försäljningen låg på året innan, eller om vi vill vara elaka mot AL så kan vi ju ta försäljningen 5 år innan, nu tycker jag inte att man måste vara så elak utan vi tar 2013 och jämför med 2014 då NX kom och det var alltså den som enligt AL skulle minska försäljningen

Fast AL, du behöver inte svara, det har du ju redan gjort :)

#327
"Vad gäller förändringen mellan 2013 och 2014, på hela 7 771 fordon:-), kan huvuddelen (n=4465) tillskrivas introduktion av en helt ny modell, NX"

Tack AL

Uppdaterat: 2015-12-17 23:16

Ja jäklar, om Lexus bara ändrade grillen så skulle man sälja som smör i EU.

Typ;

Amerikanare är människor med dålig smak, därför köper dom Lexus.

EU-medborgare är människor med god smak, därför ratar dom Lexus.

Uppdaterat: 2015-12-17 23:36

Nfaa, det var inte frågan

c k hur mycket minskade de i marknadsandelar från 2013-2014 ? Du kan kolla tabellen som Gäsp la in, när du ändå kollar så kan du även kolla från 2010 och jämföra hur mycket de tappat till 2015

Säg till när du är klar :)

Uppdaterat: 2015-12-17 23:39

Vidstige, AL har ju erkänt att Lexus ökade 2014 så debatten är ju klar

#327
"Vad gäller förändringen mellan 2013 och 2014, på hela 7 771 fordon:-), kan huvuddelen (n=4465) tillskrivas introduktion av en helt ny modell, NX"

Uppdaterat: 2015-12-17 23:41
Vidstige skrev:

Amerikanare är människor med dålig smak, därför köper dom Lexus.
EU-medborgare är människor med god smak, därför ratar dom Lexus.

Vill du påskina att smaken inte skiljer sig åt mellan amerikanska och europeiska bilköpare?
Ganska många bilmodeller som sålts i USA skulle omöjligt gå att sälja här och givetvis gäller motsatt förhållande också.

Uppdaterat: 2015-12-18 09:15

L.Mäkinen, självklart inte och jag har inte oreserverat hyllat nya grillen och nya designspråket. Men jag tror samtidigt det är positivt för Lexus att sticka ut mer och en början för att hitta mer rätt med design. Vad gäller EU tycks inte Lexus vara så intresserad av att anpassa sina produkter fullt ut av olika anledningar, försäljningssiffrorna blir därefter. Den stora hitten för mig kan bli om Lexus kommer med vätgas-teknik och det växer i EU. Bensinbilar är ju mindre attraktivt i det segmentet och på stadsjeepar. Men även plugin-hybrid kan få fart mer på Lexus, om det kommer. Diesel har man ju markerat tydligt att man inte vill satsa på så då är ju den möjligheten stängd.

Uppdaterat: 2015-12-18 11:26