Nästa artikel
Höjd trängselskatt i Stockholm
Nyheter

Höjd trängselskatt i Stockholm

Publicerad 2 december 2019
Vid årsskiftet ändras avgiften för att passera in och ut ur huvudstaden. Vissa tider kan beloppet dubblas mot förut.
Från och med 1 januari 2020 höjs och utökas trängselskatten i Stockholm. Bland annat tas avgift ut redan från 06.00 på morgonen, istället för som nu med start 06.30. Dessutom delas skatten upp i hög- och lågsäsong, där högsäsong råder vår och höst.

En koll på de nya beloppen på Transportstyrelsens hemsida visar att avgiften mellan 06.30 och 06.59, som idag ligger på 15 kronor, dubblas till 30 kronor under högsäsong. 

– Trängselskatten är ett styrmedel som gör att trafikanter till viss del lägger om sina resvanor, till exempel genom att ändra tidpunkt för resan, färdmedel, eller målpunkt. En ny betalperiod på morgonen införs, eftersom trängseln börjar allt tidigare på dagen, säger Jonas Eliasson, måldirektör för tillgänglighet på Trafikverket.

Andra förändringar från och med nästa år är att det inte längre att vara gratis att passera första veckan i juli eller dagarna före vissa helgdagar. Dessutom höjs högsta avgiften för enskild passage från 35 till 45 kronor och maxavgiften som kan debiteras under ett dygn blir 135 istället för 105 kronor. 

Trafikverket har beräknat att höjningen ger ett tillskott till statskassan på mellan 325-340 miljoner kronor.

Transportstyrlesen motiverar höjningen och utökningen av belopp med att Stockholms län växer med 35 000–40 000 invånare varje år och att trängselskatten ser till att trafikvolymerna inte överstiger vägnätets kapacitet.

Intäkterna från trängselskatten ska gå till finansiering av infrastrukturprojekt, bland annat utbyggnad av kollektivtrafiken. 

Diskutera: Vad tycker du om den förändrade trängselskatten i Stockholm?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2021-11-15 09:42
Gäst (ej verifierad)

Trängselskatten ser till att trafikvolymerna inte överstiger vägnätets kapacitet. Bullshit säger jag, skatten ser till att staten får in mer pengar, så enkelt är det. De vill inte att folk ska åka mindre, de vill ha mer pengar. Det sjukaste med just Sthlm är att man som landsortsbo, inte kan åka på vår stora trygga E4 norrut, förbi sthlm, utan att bli tvungen att betala trängselskatt. Det är väl inte mitt fel att E4:an går rakt genom staden, att bara nyttja E4:an bör vara kostnadsfritt. Visst ta betalt för de som vill till sthlm, men inte för de som bara måste passera.

#2 • Uppdaterat: 2019-12-02 11:35
CEAT

Sålänge människor går på bidrag behövs sånt här. Sossarna går på trängselskattebidrag. Tänk hur det blev när trängselskatten skulle införas, människor blev tokiga och då kostade det enbart Max 20 kr för en passage. Sedan har dem småhöjt och nu kommer nästa höjning, vi accepterar det nu för att vi är vana vid trängselskatt. Trafiken kommer inte bli mindre (som är anledningen till att trängselskatten ens Infördes). Det kostar en pendlare upp till nästan 3000:- i månaden efter 1 januari. Sedan ska drivmedel med sin skatt, försäkring, fordonet osv osv betalas. detta blir en klassfråga. Fattiga åker kommunalt och rika som Stefan Löfven åker bil. Jag tippar iallafall på att trycket på biltrafiken kommer minska ca 10 % den första månaden för att sedan gå tillbaka till samma tryck som idag för att sedan efter sommaren öka igen. Detta blir en normalisering.

#3 • Uppdaterat: 2019-12-02 12:24
40-talisten

Borde det inte heta biltull, i stället för den förskönande benämningen trängselskatt? I Norge säger man bompeng...

#4 • Uppdaterat: 2019-12-02 14:47
stonebreaker

En julklapp från Sossarna ... "arbetarpartiet" som sänker skatterna för de rikaste!

#5 • Uppdaterat: 2019-12-02 14:49
lsoderlund

Trängsel löser det inte. Trängselskatten går inte till regionen, vilket skulle kunna vara ett argument för trängselskatten. Som det ser ut nu, så går intäkterna rakt in i statskassan. Således kommer inte stockholmarnas ökade kostnader för transporter att gynna regionen eller vägnätet varken sett till utbyggnad, underhåll eller kollektivtrafik.

Mest märkligt är att man inte har det folket med sig denna fråga, bortsett från kanske de som saknar bil och körkort inom tullarna. Fortsätter detta så kommer vi troligen se en ökning av fusk genom att på något sätt dölja regskylten.

Håller med @Zoux, att köra utmed E4/E20 bör vara avgiftsfritt. Men att åka in till stan med bil kan de ta betalt för, varför inte dygnet om, men skippa det transeuropeiska vägnätet, det SKALL vara avgiftsfritt.

#6 • Uppdaterat: 2019-12-02 19:22
Axa

Ähum jaha? Säger vi övriga 8 miljoner...

#7 • Uppdaterat: 2019-12-02 19:35
Vorwärts

Bra.

#8 • Uppdaterat: 2019-12-02 19:49
Stefan Eriksson

Gott folk, fram med gula västarna och protestera mot skiten! vet många vanliga knegare som drabbas värre av detta och att åka kommunalt till och från jobbet 3 timmar varje dag istället för en dryg timme med bilen är inte ett alternativ när man börjar tidigt på morgonen. Var tar alla pengar som bilägarna beskattas med? Vägarna i Sverige är överlag dåligt underhållna och en del nya vägprojekt planeras att få vägavgifter bl a nya Skurubron som är enda förbindelsen med fastlandet för oss Nackabor.

#9 • Uppdaterat: 2019-12-02 20:04
1

Bra. Finns så många andra bra alternativ än att köra bil i Stockholm, om fler utnyttjar det blir det inte så trångt och trängselskatten kan sänkas, men där är vi inte ännu.

#a • Uppdaterat: 2019-12-02 20:11
saabnisse

Varför ska det ta så lång tid att få klart "Förbifart Stockholm"?
Det är väl ett av de mest angelägna trafikprojekt som funnits under lång tid?
Varför ska man tvingas åka över Strängnäs-Enköping om man ska från Norrköping till Gävle och vill komma fram samma dag man startade?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.