Nästa artikel
Mazda CX-30 rekordsäker i krocktest
Nyheter

Mazda CX-30 rekordsäker i krocktest

Publicerad 13 november 2019 (uppdaterad 5 december 2019)
Fick närapå perfekt resultat i kategorin vuxenskydd.
Europeiska krocksäkerhetsorganisationen Euro NCAP har släppt en ny omgång resultat från sina tester. Den här gången har de förutom nya crossovern Mazda CX-30 även satt suvarna Mercedes GLB, Ford Explorer och småbilen Opel Corsa på prov.

I delmomentet vuxenskydd kom Maxda CX-30, som delar mycket av sin uppbyggnad med Mazda 3, upp i 99 procents säkerhet, vilket är det högsta värdet någonsin i Euro NCAP:s tester. 

– Grattis till Mazda för ett nästintill perfekt resultat i säkerhet för vuxna. Det finns fortfarande många bilar kvar att utvärdera 2019, men det är osannolikt att vi kommer att se någon som är bättre i denna kategori, säger Michiel van Ratingen, generalsekreterare på Euro NCAP.

Sammanvägt resultat för Mazda CX-30 blev fem stjärnor av fem möjliga. Även Mercedes GLB och Ford Explorer fick femstjärnigt resultat. Opel Corsa kom bara upp i fyra stjärnor, men missade full pott på grund av en ynka procent i kategorin förarstöd.

Se filmer på krocktesterna här nedanför.

Diskutera: Vad tycker du om resultaten?
 
Bilarnas krockbetyg

Mazda CX-30: 5/5 stjärnor
Skydd av vuxna: 99%
Skydd av barn: 86%
Fotgängarskydd: 80%
Förarstödsystem: 77%

Mercedes GLB: 5/5 stjärnor
Skydd av vuxna: 92%
Skydd av barn: 88%
Fotgängarskydd: 78%
Förarstödsystem: 74%

Ford Explorer: 5/5 stjärnor
Skydd av vuxna: 87%
Skydd av barn: 86%
Fotgängarskydd: 61%
Förarstödsystem: 76%

Opel Corsa: 4/5 stjärnor
Skydd av vuxna: 84%
Skydd av barn: 86%
Fotgängarskydd: 66%
Förarstödsystem: 69%

Länkar

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2019-11-13 19:39
Styggavargen

L. Mäkinen har en bra poäng, biltillverkare borde se till att olyckorna inte kan inträffa... och då skulle nog mycket vikt kunna skalas bort. SUV segmentet tolkar jag som en signal på rädsla, och att säkerheten inte varit så noga med då bilen i sig blir tyngre och man snackar mer om passiv säkerhet. Om vi nu skall gå runt och tro att tyngre bilar är bättre, kanske vi skulle börja köra lastbilar eller stridsvagnar? Ifs, en XC90 är väl i princip en förtäckt stridsvagn... äger man en sådan lär den också köras av militären när kriget bryter ut.

#c • Uppdaterat: 2019-11-13 20:24
Saabium

Mazda 3 var lika bra (eller bättre?). Mazda verkar ha fått koll på det här med krocksäkerhet, eller i alla fall hur man lyckas i Euro-Ncap.

#d • Uppdaterat: 2019-11-13 21:37
Svenrune

Crossover ja. Suv nej

#e • Uppdaterat: 2019-11-14 18:05
Henrik-Andersson

Bara att gratulera Mazda som byggt en förträfflig bil !

Sedan det där i kommentarerna att "jojo, men krockar man den mot en XC90 är det kört"

Ähhhh
Om man krockar med en fullastad TIMMERBIL är det kört vad fasen man än sitter i, ska man inte utveckla krocksäkerheten för att det finns långtradare på våra vägar ?

(krocksäkerheten spelar ju ingen roll om en 2 ton stor SUV krockar med 30 ton lastbil ändå !)

#f • Uppdaterat: 2019-11-14 19:30
Styggavargen

Henrik, det har visat sig att även 2 större SUV 2+ ton som kolliderar är sämre.. mer vikt innebär mer energi som måste ledas bort. Är bilarna lika stora (typ SUV) kommer mer energi att få tas av egen bil. SUV konceptet "passiv säkerhet" funkar så länge motparten är mycket lättare.

#g • Uppdaterat: 2019-11-14 19:55
Henrik-Andersson

Stygga vargen, instämmer till fullo !

#h • Uppdaterat: 2019-11-17 11:35
Styggavargen

Personbil som mer liknar en lätt lastbil (typ XC90). Slutsatsen är att få måste alla köra runt i "lätta lastbilar", blev det bättre eller sämre totalt sätt? Gärna ett svar på den frågan. Jag ser en Q7 eller X90 eller liknande SUV med vikt på 2+ ton som sådana fordon, och de ökar just nu i antal..förr var kanske sannolikheten under 5% att mötande bil var en sådant fordon...nu ligger snart 25% av bilarna man möter uppåt två ton.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.