Nästa artikel
Nej till fartgräns på Autobahn
Nyheter

Nej till fartgräns på Autobahn

Publicerad 24 oktober 2019
Tyskt miljöparti ville införa maxhastighet på 130 kilometer i timmen. Det föll inte i god jord.
Vissa sträckor på tyska motorvägar har fri fart. Men av miljöskäl ville miljöpartiet Die Grünen att det bara skulle vara tillåtet att köra max 130 kilometer i timmen på Autobahn. De lade fram en motion i tyska parlamentet Bundestag, men efter omröstning så visade det sig att förslaget om fartbegränsning hade lågt stöd.

Tyska tidningen Deutsche Welle rapporterar att 498 ledamöter röstade nej till förslaget. 126 röstade ja och sju stycken valde att lägga ner sin röst.

Tyskland är det enda europeiska landet utan hastighetsbegränsningar på motorvägar. Dock får man inte köra hur fort man vill överallt, drygt 30 procent av motorvägsnätet har idag hastighetsbegränsningar, exempelvis när man passerar städer. 

Diskutera: Vad tycker du om Tysklands regler om fri fart på motorvägarna?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2019-10-25 02:41
John2008

För utsläppens skull borde Tyskland inte ha fri fart på en del av sina motorvägar. Men det är som sagt som med USA och vapen att det är mycket känslor inblandat även i denna fråga.

Tittar man på de svenska motorvägarna kan man tro att det är fri fart även här, för många kör långt över det som rekommenderas på tyska Autobahn (om inget annat anges), alltså max. 130 km/ tim.

#c • Uppdaterat: 2019-10-25 08:09
LC4ever

Känner mig aldrig så säker som när jag kör Autobahn.
Självklart får man hålla koll i backspegeln och planera sin körning.
Men att komma ner på Autobahn som svensk och tro att man kan köra på det svenska sättet, självklart så upplever man då den som farlig.
Man kan inte byta fil framför nosen på en kommande bil. Man måste vara uppmärksam och ge tecken.
Efter det att Danmark HÖJDE motorvägshastigheten från 110 till 130 så har olyckorna gått ner. Något som Sverige kunde ta lärdom av.

#d • Uppdaterat: 2019-10-25 09:16
A.L

John:

"Tittar man på de svenska motorvägarna kan man tro att det är fri fart även här, för många kör långt över det som rekommenderas på tyska Autobahn (om inget annat anges), alltså max. 130 km/ tim"

Många? Menar du majoriteten eller en viss del? Och långt över 130 km/h? Vad innebär det? 10%, 15% 25%?

Utifrån ett globalt perspektiv av fossila utsläpp är det sedan ganska meningslöst att ta bort den fria farten i Tyskland. Däremot kan det förstås finnas andra positiva effekter som man givetvis inte skall förringa.

MVH AL

#e • Uppdaterat: 2019-10-25 10:32
glimma-48

Jag tycker den yngre läsarkretsen ska tagga ner. Varför ha så brått att komma fram framför allt vid semesterkörning. Då är ju hela vitsen borta med resan och det blir ingen avkoppling. Jag har både å jobbets vägnar och på väg till någon semesterort i Tyskland eller Österrike kört många mil på autobahn och kunnat konstatera att bilar från norra Europa ofta verkar ha lagt upp alldeles för långa dagsetapper. Jag har vid något tillfälle själv kört hela sträckan Hinterglemm - n.ö. Skåne utan mer paus än vad färjeöverfarten gav, detta p.g.a. ihållande regn och ingen förbokad övernattning. Inte är detta att rekommendera men jag var då betydligt yngre och tänkte väl ungefär att när vistelsen på semesterorten är slut så är semestern slut. Att köra i en annan hastighet än flertalet andra har sina problem och innebär att man måste använda backspegeln mer och ofta öka respektive minska hastigheten. Om man inte kan använda farthållaren på motorväg så var ska man då med den till. En jämn hastighet förutsätter att man kör som flertalet andra och då är ofta ca 120-140 en lagom hastighet på autobahn. Och håll avståndet till fordonet framför, ca 120 meter vid 120 km hastighet. Jag har fått tecken av stressade tyskar och andra att jag tar för mycket plats på det sättet men det bryr jag mej inte om. Trafiksäkerheten och möjligheten att kunna koppla av är viktig. Jag tycker alltså inte att man ska ha fri fart på några vägar. Det innebär bara att ett antal bilister kommer iväg alldeles för sent och/eller planerar för långa dagsetapper. Dessa "fartdårar" fördärvar andra mera sansade bilisters trafikmiljö. Till råga på allt så blir ju bränsleförbrukningen betydligt högre.

#f • Uppdaterat: 2019-10-25 10:32
Arne Nilsson1

Jag har kört väldigt många mil på Autobahn. För tretti år sen gick det att dra på lite här och var. Men med åren har det blivit allt färre platser där man kan stå på. Av det enkla skälet att det är enormt mycket trafik nu. Lastbilskonvojer kan vara milslånga och är det två filer då så står man inte på. I Sverige har vi för det mesta rätt så gles trafik på våra motorvägar. Ibland trycker jag på lite extra bara för att. På nyare motorvägar går alldeles utmärkt att marscha i 180. Äldre som tex Stockholm - Norrköping har tvärare kurvor, där blir 180 i snitt obehagligt. 140 räcker. Öppnar sig vägen så kan man ju toppa lite ibland. 270 är kul.

#g • Uppdaterat: 2019-10-25 13:00
sanor

Glimma-48 ditt perspektiv om hur du uppfattar situationer är väldigt ""ungdomligt"". Det märks att du har några år på nacken.

#h • Uppdaterat: 2019-10-26 20:24
glimma-48

"Sanor"! Tack för komplimangen!! OBS! Jag förstod ironin. Även du blir, om du inte kör ihjäl dej, mer livserfaren och kommer att se på trafikstressen på ett annat sätt.

#i • Uppdaterat: 2019-10-27 08:37
Thommys

I Sverige blinkar folk med helljuset om någon skulle köra om dem i 130 km/h. I Tyskland blinkar de med helljuset om någon skulle masa sig fram i 130 km/h. [ Jo jag vet att det inte är tillåtet att hetsa med helljuset i Tyskland ]

#j • Uppdaterat: 2019-10-27 12:08
Gunnar Lindberg

Premium - Premium - Premium . . . Dags att säga farväl till Vi Bilägare.

#k • Uppdaterat: 2019-10-29 06:54
Stefan Eriksson

Ja Gunnar, nu är det slut på gratisluncher det är bara att betala även för det Vi bilägare erbjuder.
De har kostnader precis som alla andra företag och annonsintäkter och papperstidningens upplaga sjunker.
Övriga svenska biltidningar har börjat med samma sak-att ta betalt för en del av innehållet på Websidan.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.