Nästa artikel
Elskåp från Peugeot, Citroën och Opel
Nyheter

Elskåp från Peugeot, Citroën och Opel

Publicerad 21 oktober 2019
2020 utökar PSA sitt utbud av elbilar då de lanserar elektriska versioner av skåpbilarna Expert, Jumpy och Vivaro.
Två distanser finns att välja på: Antingen 20 eller 30 mil, beroende på vad man har för behov. Bilarna med längre räckvidd utrustas med ett 75 kWh batteri och för den kortare räckvidden är batteristorleken 50 kWh. Antagligen blir det dyrare med mer räckvidd, men det sägs inte i pressmeddelandet. 

Vad som nämns är att lagom till 2021 kommer hela PSA-gruppens utbud av lätta transportbilar och deras motsvarighet bland familjebussarna att vara elektrifierade. Detta kan alltså betyda både rena elbilar och laddhybrider. 

Diskutera: Vad tycker du om PSA:s satsning på eldrivna skåpbilar?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2019-10-21 13:48
Grosser

Glöm inte att det även blir en Toyota Proace i samma stuk.

#2 • Uppdaterat: 2019-10-21 16:15
Lasse L-on

Hörde på YT att även Rifter och dess syskon kommer att få el-alternativ nästa år.

#3 • Uppdaterat: 2019-10-21 16:45
Raphael

Ja, Citroën Berlingo / Peugeot Partner har funnits i elversion ända sedan första generationen 1998 och har även sålts i Sverige, om än i litet antal. Så det kommer elversion av den nya generationen också.

Peugeot har arbetat med elbilar sedan 1941, de släppte då Peugeot LCV för att komma runt Nazisternas begränsning av bensin. LCV drevs av fyra 12V batterier, men bara drygt 300 hann byggas innan Tyskarna satte stopp för den.

Och på 80-talet fanns Citroën Visa Electrique, en skåpversion framtagen för franska postverket.

#4 • Uppdaterat: 2019-10-21 20:07
Elbilisten

Jättebra att det nu blir mer att välja på för hantverkare, budfirmor mm. Renault Kangoo ZE, Master ZE, VW e-Crafter, Mercedes eVito, Nissan e-NV200, SAIC Maxus EV 80 är andra alternativ. Teslas rymliga Model X har jag set som elektrikerbil. Hög släpvagnsvikt kan vara värdefullt för vissa användare.

#5 • Uppdaterat: 2019-10-21 20:15
Klarsynt

Jag skulle kunna tänka mig en med 10 mils räckvidd och ett därmed betydligt lägre pris och lägre vikt. Över huvud taget borde det gå att göra mycket mindre tunga bilar för stadstrafik. 400 kg för en persontransport och 600 kg för en mindre skåpis. Som Toyota Sverige säger:

""Resurserna som krävs för att skapa ett batteri stort nog för att driva en elbil långt är mycket stora, och skulle det fortsätta i samma takt och skala skulle det inte räcka särskilt länge. Dessutom är det väldigt dyrt. För att sätta det i perspektiv så krävs det lika mycket resurser att tillverka 20 000 batterier för batterielbilar som till 1,5 miljoner elhybrider. 75 gånger fler bilar alltså. Varför? För att i en elhybrid behöver det elektriska batteriet inte vara så stort som möjligt. Bara så stort så att det blir effektivt."

Hybrider tycker jag personligen dock är skit (även om jag förstår att Toytoa med flera tvingas att tillverka dem, med rådande lagar och bonus-malus och andra totala galenskaper), men att göra lätta fordon (även transport) för stadsmiljö, med små batterier, det är vägen för dessa klumpar. Mindre klumpar är bättre klumpar. De torde gå bra mycket fortare att ladda också. Samt vara billigare när det är dags att byta ut dem. För inte skall vi låta batterierna diktera livslängden på våra fordon? Det mest miljövänliga man kan göra är ändå att ha fordon så länge det bara går, ty en enorm mängd energi åtgår även vid tillverkningen av dem.

.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.