Nästa artikel
Bilfrågan: Bromsljus vid återladdning?
Bilfrågan

Bilfrågan: Bromsljus vid återladdning?

Publicerad 9 oktober 2019 (uppdaterad 5 november 2020)
"När man släpper gasen bromsar bilen, utan att bromsljuset tänds. Jag tycker att bromsljuset borde tändas." Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga
Min son har en Jaguar I-Pace och när jag åkte bakom honom på korrekt avstånd, kom jag plötsligt ifatt honom utan att jag noterade hans inbromsning. När jag senare provkörde Jaguaren förstod jag vad som hänt. Man använder gaspedalen inte bara till att accelerera. När man släpper gasen bromsar bilen, allt från lite till mycket kraftigt för att återvinna energi till batteriet – utan att bromsljuset tänds. Efter lite vana körde jag nära på helt utan att använda bromspedalen. Behövde bara använda bromsen vid rött eller för att stanna vid övergångsställen. Jag tycker att bromsljuset borde tändas när bilen bromsar vid återgenerering!
Lars Henningsson

Svar:
Vi tycker att du har rätt. Om en elektrifierad bil gör en kraftig fartsänkning vid återgenerering så har det samma påverkan på bakomvarande trafik som en vanlig inbromsning. Vi noterar att vissa bilar nog tänder bromsljuset vid hög återladdning, exempelvis BMW i3. ”Ännu så länge säger regelverket att bromsljuset ska vara kopplat till en inbromsning via bromspedalen och bilens bromsar”, förklarar Morgan Isacsson, teknikkonsult på Bilprovningen. Men det här kanske måste ändras så småningom.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Tillägg 11/10 2019: 
FN:s ekonomiska kommission för Europa (UNECE) har ett regelverk kring när bromsljusen ska tändas och det beror på bilens inbromsningshastighet. 
Under 0,7 m/s inbromsningshastighet: Inga bromslampor.
Mellan 0,7 m/s upp till 1,3 m/s inbromsningshastighet: Tillverkaren får själv välja om det ska lysa eller inte. 
Över 1,3 m/s inbromsning: Bromsljusen måste tändas. 
Hela lagtexten går att läsa här.
Sverige är med i UNECE och bilindustrin följer UNECE:s regelverk. 

Diskutera: Vad tycker du om bilar som använder sig av bromsåtervinning?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#l • Uppdaterat: 2019-10-09 16:21
Pi

Det kanske är bilarna med adaptiv farthållare som bromsar lite av nån anledning och då kan det ju vara bra att väcka förarna bakom som uppenbarligen inte har eller inte använder den funktionen.
Mr.Wheeler - tack för upplysningen. Har också en VAG-bil men jag kör ju inte bakom mig själv så jag vet inte hur bromsljuset fungerar/aktiveras vid olika nivåer av fartminskningar via den adaptiva farthållaren.

#m • Uppdaterat: 2019-10-09 16:27
Panopticon

Henrik M, nästa bil lär ha det. Dock så är det bara en lindring av symptomet, den usla bilföraren finns kvar därute trots min adaptiva farthållare. :)
Och det är ju dom som tycker att jag är en mottrafikant, det är ju dom som håller på och jävlas med mig, inte tvärtom. :)

EDIT: Pi, mitt ute i ingenstans utan någon annan trafik så borde inte någon adaptiv farthållare hålla på så. Jag är rätt säker på att folk helt plötsligt upptäcker att dom kör några km/h för fort och då bromsar dom när det hade funkat lika bra att bara lätta på gasen i några sekunder istället.

#n • Uppdaterat: 2019-10-09 16:31
LC4ever

Har en KIA Optima PHEV, och bromsljuset tänds när jag släpper gasen och den gör en kraftig bromsåtervinning, likadant om den behöver "bromsa" när jag kör med adaptiv farthållare.
Har kunnat se det när jag har cykel hängandes bakom på dragkroken.
Men tänds verkligen bromsljusen när man motorbromsar kraftigt med en förbränningsmotor?
Har inte för mig att jag såg bromsljusen tändas när jag gjorde en kraftig motorbroms med min diesel, så vad är problemet?
På min MC kan jag köra timmar utan att använda bromsen, bara utnyttja motorbroms.

#o • Uppdaterat: 2019-10-09 18:02
Audi A5 SB

Pi skrev: "Hur länge skall Klarsynt/Antifeministen tillåtas sprida sina irrläror om AEB här ?"

Ja, det har jag frågat mig om och om igen. Bortsett från den bevisligen idiotiska inställningen, är ViB:s agerande rejält dåligt. Men, jag är inte förvånad.

#p • Uppdaterat: 2019-10-09 18:53
Roy J

Klarsynt, är du i farten nu igen!
Hur i herrans namn skulle körning med endast gaspedalen kunna vara en nackdel? Du behöver inte lyfta och flytta foten för att påbörja en inbromsning. Uppstår en paniksituation så har bilen redan hunnit bromsa innan du når bromspedalen och kan komplettera med det där sista.
Enda risken är att föraren kanske glömmer att inte alla bilar funkar så. (Första gången jag körde automatlåda höll jag sen på att glömma att koppla ur vid rödljuset när jag återgick till en manuell låda.)

Panopticon, att somliga kör ryckigt och bromsar in omotiverat, har ingenting med motorbroms att göra. De kör ryckigt lik förbannat.

Hur kraftig motorbromsen på elbilar ska vara, går att välja.
I-Pace har två lägen – ett som är ungefär som en fossilbil och ett betydligt kraftigare.
E-tron har tre lägen, om jag minns rätt. Ett av dem är frirullning. Det finns ett läge där bilen själv via kameror och GPS väljer det som ger längst räckvidd.
EQC har något liknande och med rattspakar väljs lätt det man för tillfället föredrar, som hårdare inbromsning i stadstrafik.

Självfallet ska bromsljusen tändas vid kraftig fartminskning.
(På "den gamla goda tiden", innan man lärt sig bränsleekonomisk körning, körde jag lite "sportigare" och växlade mig ner med motorbroms, vilket ger en större fartminskning än mer vanlig "lätta på gasen"-rullning. Dock blev jag aldrig påkörd bakifrån.)

#q • Uppdaterat: 2019-10-09 19:24
Bo Håkansson

Grosser #1
Är det då man använder ”paddlarna” på ratten. Antingen växla manuellt - eller välja bromsa?
Har beställt en 2020 Kia Niro och såg på bilderna dessa ”paddlar”.

#r • Uppdaterat: 2019-10-09 20:06
Grosser

@Bo Håkansson
Är lite osäker på hur det ser ut på hybridbilarna, det kanske tillkom regen-paddlar nu på 2020-modellerna?
Jag beskriver i alla fall hur det fungerar på e-Niro/Kona/Ioniq.

Edit. Hittande en video på YT som förklarar det. https://youtu.be/EqR5UNprPAo?t=533
Om du har körläge Eco ställer du regen med paddlarna, om du har körläge Sport kan du växla själv. Smart av Kia!

#s • Uppdaterat: 2019-10-09 20:16
Wirrw

Bromsbelysningen tänds vid hastighetssänkning istället?

#t • Uppdaterat: 2019-10-10 15:22
Roger Skagerström

Hörde en kille från Opel i en intervju som sa att de med flit gjort så att bromsljusen inte ska tändas så länge inbromsningen inte passerar en viss G-gräns - troligen tidigare nämnda. Tycker själv det låter vettigt. Irriterande att ha bromsljus som går på bara för att man släpper av gasen lite. De tänds ju inte när man motorbromsar med en vanlig bil. I en elbil med one pedal driving skulle det helt enkelt bli ett jävla fladdrande med bromsljusen hela tiden.

#u • Uppdaterat: 2019-10-10 21:02
Henrik M

Roger, så funkar det på Tesla med, regenbromsar den lite mera så tänds bromsljus men kör du så det inte sänker farten så fort är de släckta...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.