Nästa artikel
Bilfrågan: Ihålig garanti?
Bilfrågan

Bilfrågan: Ihålig garanti?

Publicerad 7 oktober 2019 (uppdaterad 6 november 2020)
"Finns det några exempel där bilägare har dragit nytta av denna garanti?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Många billeverantörer lovar upp till 12 års rostskyddsgaranti mot genomrostning. För mig låter det som en trisslott. Finns det några exempel där bilägare har dragit nytta av denna garanti?
Nyfiken/MML

Svar:
Jo, det gör det förstås. När felaktigheter som fick Mercedesbilar att rosta onormalt avslöjades för ett antal år sedan togs ett ganska stort ansvar. Men Vi Bilägare har också gång på gång kritiserat just ”rostskyddsgaranti” för att vara ett delvis ihåligt begrepp och ifrågasatt om det verkligen kan betraktas som en garanti. Vi har dessutom skrivit en hel del artiklar om rostangrepp som inte ersatts, av olika skäl, till exempel att en kontroll av rostskyddet inte gjorts vid service, då ägaren inte begärt den. Att det måste bli ett rosthål först och att rosten ska komma inifrån och gå utåt innan garantin kan komma ifråga är också lite märkligt. De flesta rostreparationer som åtgärdas, bifalls som ”goodwill”.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Vad tycker du om biltillverkarnas rostskyddsgaranti?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2019-10-07 15:48
L. Mäkinen

För knappa 20 år sen var det väl ganska många BMW, Ford och MB som fick nya dörrar och luckor pga tätningsmassa som var hygroskopisk. Kan ha varit fler märken också.

#2 • Uppdaterat: 2019-10-07 16:20
Axel61

Den förklaringen jag fick inom lackeringsbranchen var att W210 modellen hade ett konstruktionsfel. Där punksvetsarna microvibrerade mot plåten och skavde igenom galvaniseringen. Tillsammans med vårt saltmängda vatten på vägarna gjorde att det rostade ganska omgående. Tydligen var det relativt okänt problem i södra europa.

#3 • Uppdaterat: 2019-10-07 23:40
Henrik M

Milky: Det där är bara spekulationer, du vet varken hur stor del av bilarna som behandlats dåligt eller hur Tesla kommer agera. Ser man på hur de agerat än så länge vid olika ärenden jag läst om på forumet verkar de bra på garanti och goodwill.
Vad har du emot Tesla förresten? Tyckte du inte om dem när du testat deras modeller?

#4 • Uppdaterat: 2019-10-07 23:44
Henrik M

Intelligentes: Helt fel om du tror batteriet, eller batterierna om vi ska vara noga, ligger oskyddade innanför tröskellådeplåten om den nu skulle rosta hål i. Det är en bra bit in till batterierna och mycket mer skydd runt om. Kollar du upp fakta innan uttalanden så kommer du uppfattas mer seriös, bara ett tips i all välmening! ;)

#5 • Uppdaterat: 2019-10-08 08:57
Henrik M

Milky: Tror mer att det är så att de ärenden vi läser om som är negativa är inte hela sanningen, de positiva ärenden får du aldrig läsa om. Jag var senast på nu i söndags på en Teslaträff och vi pratade om detta med lack m.m och där var 2 stycken som haft klagomål på dåligt lackade ytor som fått de omlackade. Men ja, helt klart hade Tesla en batch med bilar som vi inte vet hur stor den var som gick ut undermåligt lackade och behandlade, tyvärr. Dock vet jag att det kommit fram att iaf en av de som gick ut stort på youtube med skador visade sig sen vara en lätt krockskadad bil som lagats av icke behörig firma. Vet inte om det kan spelat in. Dåligt med Servicecenter har de helt klart, det har inte växt i paritet med försäljningen, men är på gång, de öppnar 3 nya iaf snart samt anställer "rangers" över landet för mobil service. Var du tidigt ute och provkörde Performance och det var de Holländskskyltade demobilarna som var runt först så var det förseriebilar i väntan på riktiga. De hade inte heller samma säten som kom sen. Än så länge har jag inte hört om några treor med bussningsproblem på Teslaforumet och ändå en hel del som hunnit rejält med mil redan, men kanske kommer.
Men som jag skrivit innan med, de har mycket att lära på vissa områden fortfarande, precis som de traditionella har mycket att lära av Tesla med.

#6 • Uppdaterat: 2019-10-08 12:17
Henrik M

Hmm, att ställa en fråga som man inte kan se svaret på? Lät mer som Intelligentes saknes ;) Och han säger jag inte har humor....

#7 • Uppdaterat: 2023-05-03 17:59
Gäst (ej verifierad)

Henrik o. Milkylainen - skaffa er Chat Up och ta ert tjafs där ist.

#8 • Uppdaterat: 2019-10-09 15:08
jørgenn

det er meget få bilmærker der fortsat kæmper med rustproblener ,værst ser det ud for folkevogn og enkelte Hundai, men også Ford kæmper mod rust. forleden dag da vi skulle reparerer min søns audi , motor til rudehejs , så vi til vores store check at døren indvendig var meget rusten på en 8 år gammel bil uha audi?

#9 • Uppdaterat: 2019-10-07 20:05
milkylainen

När Model 3 rostar igenom i tröskellådan om 4-5 år på saltdränkta vägar så kommer vi få se Tesla (om de finns kvar) ge ägarna till 500k+ bilen kalla handen omgående. "Det är ert fel. Bilen designades för torra vägar i Kalifornien."

#a • Uppdaterat: 2019-10-08 06:34
milkylainen

Henrik M: De har ju kroniskt nekat alla form av "er lack är kass"-ärenden. I övrigt verkar ju garantiåtaganden ok, bortsett från att det knappt finns serviceverkstäder. Jag har kört Model 3. Körde deras Performance-variant och kunde urskönja glapp i bussningarna bak i sidled. Bilen tål uppenbarligen inte någon nämnvärd misshandling med sin effekt utan att köra slut på bussningar. Testbilen var ju i princip flång ny. Annars var den riktigt rolig att ratta med moderna mått mätt. Har tittat på konstruktionen där jag kommer åt också. Plåtomvikningarna är ett skämt i dörrar och skarvar. Lister och annat är fult skarvade.
Jag gillar dem och har funderat på att köpa en Model 3. Men räds deras kvalité i en bil för över en halv miljon.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.