Vi Bilägares forum

Toyota Prius 2016 (gen4)

Toyota Prius 2016 (gen4)

Gör ett nytt försök att starta en seriös tråd då det börjar dra ihop sig för premiär, själv är jag mycket spänd på detta!

Här är ett par bilder som säger sig vara den färdiga bilen, ser helt ok ut tycker jag!

http://www.carscoops.com/2015/08/all-new-2016-toyota-prius-this-is-it.html

Men mest nyfiken är jag på nya drivlinan förstås.

Uppdaterat: 2015-09-16 16:18

Kommentarer

Pi, ja kombin är troligen större i bagaget, men inte i övrigt.
Mer storbilskänsla i Prius jämfört med Auris.
Baksätet riktigt rymligt också.

Uppdaterat: 2015-11-18 19:15

Sen måste ju Toyota ha ett avsevärt "positionerings-problem" med Prius sen dom släppte Auris med samma drivlina. Alltså - vem är beredd att betala såpass mycket mera för en Prius som för de flesta familjer är ett utrymmesmässigt sämre val än en Auris Kombi HSD ? Som dessutom faktiskt kan få dra en lätt släpvagn om man beställer den med dragkrok från fabriken... Jo - väldigt lätt men trots allt... Blir väl lite bättre med nya Prius eftersom den då inte har samma drivlina som Auris men frågan är vad den kommer att kosta ? Det var nog trots allt lättare att sälja Prius (skulle jag tro) innan Auris kombi HSD lanserades.

Uppdaterat: 2015-11-19 09:44

Det är nog ingen risk att någon vill kopiera bilmärket som kommer stå för största lurendrejeriet i bilvärldens historia.Inte heller har konkurenterna med sina försök till hybridbilar kommit särskilt långt med ca: 25 % av hybridbilsmarknaden efter hela 18 år av hybridbilar.
Nuvarande Prius har 445 liter bagageutrymme upp till insynsskyddet och Auris kombi har 530 liter. Om jag valde Auris så skulle jag självklart välja hybriden som inte har några aggregatsremmar utan elektriskt trefas driven AC pump med mycket bättre verkninsgrad och som kan köras helt oberoende av bensinmotorns varvtal,ingen generator med kol i laddningsreläet så slipper man byta generator för att kolen är slut vilket verkstäder gör, stor slagvolym betyder lågt varvtal i motorvägsfart, elektrisk vattenpump som bara körs när den behövs, startmotorn MG 1 är på 42 kW vilket gör att bensinmotorn alltid varvas upp till över tusen varv innan bensinmotorn startar på först på två cylindrar och sedan fyra för mjuk start och hållbarhet osv. En drivlina som i den mjuka taxikörningen visat sig hålla i över 100 000 mil ,utan lameller i växellådan som tar slut och aldrig någon tvekan eller tjuvstopp när man kör iväg med kall bil vilket kan vara vanligt med andra bilar med klen cylindervolym.

Uppdaterat: 2015-11-19 11:05
Elbil2

Finns lite nya videos nu på youtube men jag tycker denna var extra sevärd då den beskriver det nya i drivlinan i mer detaljer. Ex har man flyttat 12 volts batteriet.

Gillar fortfarande inte utseendet på nya karossen eller designen i kupén men denna drivlina i t.ex. en ny Auris tror jag kan bli en verklig storsäljare.

https://www.youtube.com/watch?v=SHWHx-BxNx8

Uppdaterat: 2015-12-12 08:53

Toyota borde anställa nya designers dock för jag är ledaen men den ser för j...lig ut både inne och ute!

Uppdaterat: 2015-12-12 10:08

junkers, kanske består Toyota mest av tekniker?

Nya tekniken verkar riktigt bra, även så köregenskaperna, låg tyndpunkt etc.

Men kanske är det så att nya plattformen samtidigt för med sig att designen blir lidande?

Vad som är ett ännu större mysterium är att denna Prius blev stoppad av nån hög chef och då han tyckte designen var misslyckad, hur ful var den inte då? Nya designen var han dock nöjd med, hur kunde han vara det?

Uppdaterat: 2015-12-12 12:43

Nä det kan man undra, kör ju själv som bekant Auris men den nya Priusen är det sista jag skulle köpa, känns som Passat GTE skulle vara ett mycket bättre köp rent ekonomiskt. Jag tror nämligen andrahandsvärdet på denna Prius kommer vara uruselt!

Uppdaterat: 2015-12-12 14:07
junkers skrev:

Nä det kan man undra, kör ju själv som bekant Auris men den nya Priusen är det sista jag skulle köpa, känns som Passat GTE skulle vara ett mycket bättre köp rent ekonomiskt. Jag tror nämligen andrahandsvärdet på denna Prius kommer vara uruselt!

Tyckte att din Auris är bättre än Prius. Passat GTE är inte bra som krypkörning rycker vanlig DSG och krånglig kvalitet och verkstadfusk. Om du byter ut Auris då kommer facelift senare om Auris eller någon annan modell med samma märke eller Lexus som har högst ägarnöjdhet ligger högst i topp!

Uppdaterat: 2015-12-12 15:54
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
junkers skrev:

Nä det kan man undra, kör ju själv som bekant Auris men den nya Priusen är det sista jag skulle köpa, känns som Passat GTE skulle vara ett mycket bättre köp rent ekonomiskt. Jag tror nämligen andrahandsvärdet på denna Prius kommer vara uruselt!

Faktiskt lite samma öde som drabbat gen3. Den jag köpte kostade ca 340,000 kr år 2010 (executive utrustning). Jag köpte den 3 år senare för 130,000 kr.

Auris har klart bättre andrahandsvärde.

Många vill inte köpa Prius då dom inte gillar hur den ser ut. Detta öde kan bli än värre med gen4.

Jag är inte så kinkig när jag köper en begagnad så jag kanske ändrar mig men då är det ju ändå frågan om år 2018 eller så och då kan det ju ha dykt upp nya alternativ med gen4 HSD. En bil som kan vara intressant är nya Lexus CT200h med gen4 HSD.

Uppdaterat: 2015-12-12 16:09

Alltså, mycket är positivt med nya Prius, nya drivlinan, mer komfort, lägre förbrukning, bättre köregenskaper etc. Men även här nämner man karossen och säger att den lyckas med det ovanliga att se mer utdaterad ut än förra generationen gör. Lägger man till också att det ska gå att ha drag och är lite rymligare så känns det som man verkligen träffat rätt i allt utom design. Tragiskt på vad som verkar vara en mycket bra bil! Notera även dom fula små lyktorna fram! Och detta med att ha svart pianolacks-liknande yta (central konsolen), när har det nånsin funkat bra? Damm syns direkt och solljus reflekteras. Och delen med växellådan som sticker ut nedåt i kupén med vit blank lack är inte bara fult utan verkar vara perfekt att slå knäna i så man får blåmärken eller värre.

https://www.youtube.com/watch?v=HZziTxD1SLM

Nej, bara att hålla tummarna att Toyota snabbt kommer med en ny Auris och att Lexus snabbt kommer med en ny CT200h.

Uppdaterat: 2015-12-12 21:13

Har du någonsin kört DSG? Jämfört med toyotas låda är den en fröjd...

Uppdaterat: 2015-12-12 21:33
brut 33 skrev:

Tro mig veta att toyota inte vill kopiera en golf för då måste toyota plötsligt få stora problem med motor och växelådsras lacksläpp mm:)

Den skulle även bli snygg, körglad, bekväm. Men sånt är inte viktigt för Toyota ägare. Huvudsaken är att det är en Toyota..Dina fantasier om ras och lacksläpp har du nog glömt när du nyktrat till.

Uppdaterat: 2015-12-12 21:37

HT 19, jag har åkte i en WV med DSG och redan när han skulle köra ut från den trånga parkeringsfickan insåg jag att jag aldrig någonsin kommer att köpa en bil med DSG innan de fått ordning på lådan, jag njuter av den steglösa och ryckfria CVT-lådan men skulle välja manuell alla dagar i veckan till en sportigare bil, men för vanlig körning finns inget bekvämare än en CVT

Uppdaterat: 2015-12-13 02:23

HT19, DCT är också en bra automatteknik med många kvalitéer. Det som är grejen här är dock att CVT jobbar ihop med elmotorer och att det sammarbetet blivit bättre för varje generation av HSD. En fördel med CVT är att det är konstant driv vilket passar bra ihop med elmotorer. Man kan ju om man vill jämföra HSD med VWs nya laddhybrid (Golf/Passat GTE) som ju har en DSG6 med våtkoppling för växling. Det man kan notera då är ju att direkt att bränsleförbrukningen är klart mycket högre än för CVT/HSD (när batteriet så att säga är urladdat på VW).

Uppdaterat: 2015-12-13 09:01

Benols, nej det är klart, CVT är inte riktigt lika energieffektiv som DCT sägs det. Men ändå riktigt bra. Vet dock inte hur energieffektiv man fått e-CVT i Prius gen4 HSD, gissar att man förbättrat den ytterligare. Så visst hade DCT kunna vara ett alternativ men man får tänka på att bensinmotorn är på 98 hästar och inte så högt vrid (atkinson). Det är liksom ingen mirakelkur att slänga i DCT i vad som helst.

Uppdaterat: 2015-12-13 12:37

Benols, man kan väl säga att det finns en trend nu som går från CVT mot DCT hos flera märken. Exempelvis Renault, Audi, Kia. Kan vara flera orsaker men huvudorsaken kan vara att folk i allmänhet ogillar CVT-känslan. Ska man dessutom konkurrera körglädje så försvåras det helt klart av CVT även om det finns dom som upptäcker en annan körglädje i CVT, så är det i alla fall för mig.

Å andra sidan finns det ju en trend också från DCT mot konventionella automater. Exempelvis gäller det väl Volvo, dom har väl övergett den s.k. Powershift nu eller är på väg att göra det.

Uppdaterat: 2015-12-13 14:11

Audi verkar också ha lämnat DCT på de lite dyrare nya A4

Uppdaterat: 2015-12-13 15:04

A4 med 3,0 TDI motorn har Tiptronic istället för S-Tronic helt riktigt Junkers. Men åter till ämnet.
Jag tycker att Prius Gen4 är fulsnygg och kan förstå mig på designkonceptet med bilen. Likt BMW i3 och VW XL1 så har Prius en futuristisk design som är en försmak på hur bilar kan komma att se ut i framtiden.

Uppdaterat: 2015-12-13 16:42

Diesel, mig veterligen finns ingen DCT som klarar av kraften i en 3,0 TDI, så det kan vara huvudanledningen där.

Kan hålla med om det fulsnygga så det är möjligt att Prius ändå kommer fungera designmässigt men än så länge är jag inte alls övertygad. I Sverige är vi också måna om ett bra andrahandsvärde och Prius har ju överlag haft ett riktigt dåligt andrahandsvärde, i alla fall för att vara en Toyota. Detta gör nog då att få vill köpa denna ny och dom Prius gen4 som säljs i Sverige kommer då förmodligen i första hand fortsätta säljas som förmånsbilar, taxibilar, företagsbilar och liknande, dvs ej köpas direkt av privatpersoner. Prissättningen har ju också varit lite sån i Sverige dvs Prius har varit anpassad för företagsmarknaden i första hand.

Man kan vända på det också, just av det skälet att Prius varit så ful, eller möjligen fulsnygg, har gjort enl mig att det varit en av de mest prisvärda bilarna på begagnadmarknaden, i alla fall om man kommit över säg 100,000 kr. Folk har nog i första hand ratat bilarna för utseende, i andra hand vad gäller köregenskaper och komfort, i tredje hand var gäller osäkerhet om tekniken, fjärde osäkerhet om förbrukning, femte ej dragkrog.

Med fjärde generationen försvinner nog några osäkerhetsmoment, kanske faktiskt möjligen alla utom utseendet då. Även utrymmena är lite bättre än tidigare. Så inte givet var detta tar vägen i Sverige men jag gissar att vi kommer få se färre gen4 än gen3, pga av att bilarna inte är lika förmånliga längre som förmånsbil.

Ett osäkerhetsmoment som kan kvarstå är dock rostskydd, ingen hjälp från Vi bilägare där heller.

Sen finns ju en svart häst här också. Det är plugin-varianten av fjärde generationen och då blir det nåt helt annat tror jag. Kanske är det den varianten som kommer säljas mest och då förstås igen som förmånsbil. Så där kanske jag får anledning att rätta mig och att vi kommer få se många gen4 Prius, men då som plugin. Jag spår då att folk som kör dom kommer älska bilarna men hata utseendet. :)

Uppdaterat: 2015-12-13 17:24

Bakåtsikten är dålig på gen3 men backkamera blev då allt vanligare. Gissar att ingen gen4 kommer säljas utan backkamera. Den blir inte så lätt översnöad men smutsig ibland så man får torka på den lilla kameran om man vill ha bästa sikt. Kanske kommer den sitta lite mer skyddad i gen4 så att den mer sällan blir så smutsig att man måste torka rent. Jag brukar använda en microfiberduk.

Uppdaterat: 2015-12-13 17:32

Kom på en positiv sak som det kan vara med dom nya smala framlyktorna. Förmodligen är det då LED halvljus och helljus standard. Och därmed också riktigt bra ljus som i princip aldrig går sönder. Igen designmässigt tveksamt men nåt alla kommer älska funktionen av. Bara glömma att byta lampor.

Uppdaterat: 2015-12-13 21:26

Jag tycker inte att de yttre formerna ser så tokiga ut, det finns ju hemskare, Lexus t.ex., den här Priusen har ju en ganska balanserad och diskret formgivning.
Det jag skulle ha svårt att vänja mig vid är ju bristen på instrument där jag vill ha dem, alltså i siktlinjen.
Och jag avskyr svart klädsel, men där finns kanske alternativ?

Uppdaterat: 2015-12-13 21:38
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse, ok, jag kanske har varit för negativ vad gäller designen, men hade väl större förväntningar och förhoppningar. Både invändigt och utvändigt. Samtidigt sägs en del som provat att materialkänslan är lite finare nu. Sen finns det ju en tillvänjningsfaktor, man kanske tycker om ett par år att den ser halvhyfsat ok ut ändå, ungefär som dagens. Sen är det väl så att man vill behålla signatur-looken och då finns det ju inte så stort svängrum när det gäller designen. Därmed kan man väl konstatera att Prius oavsett generation i framtiden aldrig kommer se riktigt bra ut.

Uppdaterat: 2015-12-13 21:45

Vidstige, jag tycker att yttre formen är helt ok, jag var tidigare rädd för att den skulle bli för grå och att den skulle se "sur" ut, men den är ganska sobert diskret.
Den sticker inte ut och det behöver den inte.
När det gäller instrumentplaceringen som jag hänger mig på, så ska man ju se bilen som en ren bruksbil och bortse från varje form av sportighet och det kanske är en medveten strategi från företaget?
Kanske är det en sådan här man ska ha att åka till och från med och en Morgan (eller Saab) att ha lite kul med?

Uppdaterat: 2015-12-13 21:57
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Finns feta Prius också :)

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2016-01-30 22:34

Har den en V8 i skuffen?

Uppdaterat: 2016-01-31 10:08
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse, tveksamt då den inte har några avgaspipor ;)

Uppdaterat: 2016-02-01 19:30

Nä men den ser ju ganska fräck ut så det går väl att maskera?

Uppdaterat: 2016-02-01 19:39
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Vidstige skrev:

Diesel, mig veterligen finns ingen DCT som klarar av kraften i en 3,0 TDI, så det kan vara huvudanledningen där

Du vet att Bugatti Veyron har DCT va? Och Porsche, Nissan GTR och diverse andra bilar med en hel del "kraft".

Anledningen till att Audi kör med ZFHP8 i de större dieslarna är att just S-tronic-lådan DL501 är byggd för max 600Nm och att det är onödigt att utveckla en helt ny låda för en marginalprodukt som BiTDI, när det finns en låda för ändamålet i koncernen redan.
Det är inte DCT som sådant som inte klarar kraften ...

Uppdaterat: 2016-02-01 21:18

Har kollat lite på videos för gen4.

Några saker jag upptäckt nu.

- grillen kan stängas helt (sker automatiskt) för att inte kalluft ska blåsa på motorn innan den blivit varm.
- sidrutorna har dubbelglas för att öka ljudisolering.
- det sitter li-jon i dom flesta varianter som säljs i USA, bara en variant har metallhydrid.

Uppdaterat: 2016-02-05 18:57
Vidstige skrev:

Har kollat lite på videos för gen4.
Några saker jag upptäckt nu.
- grillen kan stängas helt (sker automatiskt) för att inte kalluft ska blåsa på motorn innan den blivit varm.
- sidrutorna har dubbelglas för att öka ljudisolering.
- det sitter li-jon i dom flesta varianter som säljs i USA, bara en variant har metallhydrid.

Kul med stängning av grillen, det var en detalj som var vanlig på amerikanska premiumbilar på 1930-talet!
Dubbelglas måste ju vara utmärkt även för värmeisolering och förhindrar därigenom imbildning, men hur kommer man tillrätta med viktökningen?

Uppdaterat: 2016-02-05 19:28
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse, verkade vara limmat ihop, kanske inte blir så tjockt och tungt då.

Och det där med stängning av grillen blir ju extra effektivt nu när det är helt tätt under motorn! Jag upplever förvisso inte värmen i Prius gen3 som långsam när det är kallt (tvärtom snarare) men detta kommer väl snabba på ytterligare och minska energiåtgången lite.

Ytterligare en sak man sa var att karossen blivit 60% styvare (om jag minns siffran rätt) och att det även ger en mer solid känsla i bilen (högre upplevd kvalitet).

Uppdaterat: 2016-02-05 19:35

Vidstige, "saabnisse, verkade vara limmat ihop, kanske inte blir så tjockt och tungt då."
Då är det alltså vanligt laminerat glas som funnits i bilrutor sedan 1930-talet!

Uppdaterat: 2016-02-07 11:30
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse, det var i en video jag såg som den som filmade påstod att det var dubblat för bättre ljudisolering, har inte mer uppgifter än så just nu.

Uppdaterat: 2016-02-07 11:44

Ja några bilmodeller i det högre prisläget har dubbelglas just för ljudisoleringen, men där handlar det om glas som separerats med en spalt mellan.
Flera biltillverkare erbjuder tjockare glas för att få ner ljudnivån.
Ok det framkommer väl så småningom vad man valt.

Uppdaterat: 2016-02-07 11:57
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse, här kanske lite fler detaljer.

http://toyotanews.pressroom.toyota.com/releases/2016+toyota+prius+hybrid+all-new.htm

"A sound-insulating laminated windshield glass and numerous new sound absorbers in the dash structure reduce noise intrusion. Higher-grade models feature sound-insulating laminated front door glass, as well."

Så det kanske beror på vilken utrustningsnivå man väljer. I Sverige brukar ju den lyxigaste kallas Executive så kanske är det den nivån som krävs för att få laminerade sidofönster fram.

Uppdaterat: 2016-02-07 22:45

Det är alltså i princip vanligt laminerat glas, men kanske med tjockare klister mellan glasen.

Uppdaterat: 2016-02-08 08:43
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Är säkert samma som Volvo och VW använder.

Uppdaterat: 2016-02-08 16:51

Färsk provkörning i AMS.

http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20160210/toyota-prius-provkorning-pris-lansering-sverige

4wd-versionen kommer inte till Sverige.

Och frågan är om det inte är värt att vänta på plugin-versionen.

Uppdaterat: 2016-02-11 13:59

Den är aå ful att jag inte ens skulle komma på tanken att vistas i dess närhet.
Som laddhybrid kommer den att kosta lika mycket som en Passat GTE vilket gör den meningslös.

Tesla model 3 ska kosta 350000:- kan förhandsbeställas från april med leverans 2017, snygg, snabb, ren eldrift med lång räckvidd, habegäret går i spinn!

Uppdaterat: 2016-02-11 17:52

junkers, ska bli intressant att se hur Toyota kommer prissätta Prius och Prius plugin. Även på sikt då med hänsyn till den ökande konkurrens du beskriver.

Jag tror dock inte man ska underskatta tekniken i Prius, den är ledande när det gäller låg förbrukning. Sätter du samma grejor i nästa generation Auris så kan det bli en storsäljare, ännu mer så än dagens Auris med gen3 HSD.

Uppdaterat: 2016-02-11 22:17

De påstår att de har arbetat på att få motorn att inte rusa så mycket när man försöker accelerera och det är ju behjärtansvärt. Snart kanske de kommer på att man kan ha en motor av normal typ och inte Atkinsonvarianter utan vridmoment.

Uppdaterat: 2016-02-12 08:11

Arbetet med att inte få motorn att rusa handlar väl lika mycket om att sänka förbrukning som att vissa förare tycker det är konstigt när motorn varvar upp vid gaspådrag. Det är ju vid låga varv och lägre belastning som Atkinson kommer till sin rätt. En vanlig motor skulle vara klart törstigare.

Uppdaterat: 2016-02-12 09:06

Bra med den automatiskt stängda grillen spec i norra Sverige dör saknas det spec när det är -40 ,,vevhusvent fryser ej bättre värme kalluften kommer inte till torpedväggen med 25 sek.met.vid 90 km

Uppdaterat: 2016-02-12 11:38

...sen gäller det ju att den funktionen fungerar även vid -40 grader.... Toyota har ju f n en hel del problem med sitt autobromssystem när det närmar sig minusgrader.

Uppdaterat: 2016-02-12 12:23

Pi, hemskt vad du tar tillfällen att klaga på Toyota, jag antar att du egentligen förstår att dimma inte påverkar öppning stängning av grill som det gör på Autobroms

Uppdaterat: 2016-02-12 16:08

Simon - du kan möjligen inte ha en liten tanke på att det kanske delvis beror på vissa som är väldigt snabba att klaga på andra märken... Sen är det ju ett faktiskt säkerhetsrelaterat problem i detta fall.

Uppdaterat: 2016-02-12 17:19

Pi, okej, men det för inte med sig en bättre stämmning på detta forum och har fått bilden av dig som seriös debattör, men å andra sidan hamnar jag nog själv i fällan ibland :)

Ha en go kväll :)

Uppdaterat: 2016-02-12 17:28

Simon - jodå, jag försöker i mesta möjliga mån vara seriös men ibland rinner det tyvärr över - beklagar det.
Ha en god kväll själv !

Uppdaterat: 2016-02-12 18:21

Gäsp, blir du nöjd om jag säger imma istället ;)

Uppdaterat: 2016-02-12 22:51