Nästa artikel
Så mycket kostar Superb som laddhybrid
Nyheter

Så mycket kostar Superb som laddhybrid

Publicerad 24 september 2019
Svenska priser på kontaktbara Skodan med elektriska tillägget iV.

Skoda har påbörjat försäljningen av laddbara Superb iV. Drivlinan i Skoda Superb består av en 1,4-liters bensinmotor som arbetar tillsammans med en elektrisk motor som hämtar kraft ur ett 13 kWh batteri.

Total effekt blir 218 hästkrafter och ett vridmoment på 400 Newtonmeter. Räckvidden på enbart el är uppmätt till 5,5 mil och ladduttaget sitter bakom en lucka i kylargrillen.

Priserna börjar på 420.100 kronor och då får man en sedanvariant i enklaste utförande Style. Kombivarianten kostar från 429.500 kronor. 

Diskutera: Vad tycker du om Skoda Superb iV?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#l • Uppdaterat: 2019-09-25 18:57
PREVIA

Här läser man var elen vi köper kommer ifrån!
https://etcel.se/energi/sa-forvandlas-din-svenska-el-till-smutsig-kolkraft
”I Sverige gäller samma sak. Trots att den mesta elen är förnybar så säljs i Sverige 48,4 procent fossil el, 35,3 procent kärnkraftsel medan förnybar el endast står för 16,3 procent av försäljningen.

Det här är ju pinsamt eftersom Sverige ofta skryter om att den svenska elen till största del är ”klimatneutral”. Låga utsläpp redovisas från vattenkraft, kärnkraft, bioenergi och självklart vindkraft.

Men samtidigt är elen som sedan säljs smutsig. Varje kilowattimme såld el i Sverige har i snitt ett utsläpp på 350,51 g/CO2. Det är långt över alla redovisade utsläpp. (När jag skriver detta är de svenska utsläppen officiellt 64 g/CO2 per kWh, enligt en karta som visar utsläppen i realtid.)”
Samma system som när Tesla säljer sina miljöcertifikat till biltillverkare som på så sätt kan sälja fler fossilbilar utan att behöva straffbeskattas på grund av deras bilars utsläpp.

#m • Uppdaterat: 2019-09-25 20:00
Styggavargen

Vi har ingen elbrist, vi exporterar 10 - 22 TWh per år... problemet är att många bor i södra Sverige och elen måste transporteras hit i stor utsträckning. Dessutom har vi börjat använda allt mer energi, vilket leder till att stamnätet överlastas.

#n • Uppdaterat: 2019-09-25 20:46
EnannanRobban

Previa, det beror ju på att Svenne banan och företagen inte gör aktiva val i sina elavtal. Det är bara att läsa vilket företags hållbarhetsredovisning som helst så framgår det ganska tydligt att många ligger ganska lågt, trots att det är väldigt enkelt att välja fossilfri el för några ören extra.

#o • Uppdaterat: 2019-09-25 21:38
Klarsynt

Återigen: Blanda inte ihop ett lands energimix med vilken strömkälla som en ökning av konsumtionen tas ifrån. All ökning av konsumtionen täcks upp av kol. Det blåser inte mer (energimixen ändras inte) bara för att du byter från diesel till el. Det enda som händer är att denna ökning måste tas någonstans ifrån. Och det blir kol.

.

#p • Uppdaterat: 2019-09-25 22:35
J.L

Beträffande förbrukning så verkar Skodas uppgift mycket trovärdig. Kör en Passat GTE i nuläget och får medge att det går "billigt" med det körmönster jag har. Sommarhalvåret klarar jag mig med cirka 1,8 kW/mil i främst stadstrafik dvs hastigheter under 70 km/tim men mycket start o stopp. Klarsynt kör din fossilbil på det ! Långtidsförbrukningen ligger i nuläget på 0,37 liter/mil eller 3,4 kW/mil omräknat till energivärdet.

#q • Uppdaterat: 2019-09-25 22:53
Klarsynt

@J.L
Nej, det kan jag nog inte slå :) Men för att förtydliga så är jag inte på något vis emot att byta ut min bil mot något annat. Vad jag är emot är att våra politiker pumpar in våra pengar i ett alternativ som inte är bättre (för miljön). Fanns det ett alternativ som däremot var bättre för miljön så hade jag stött det.

.

#r • Uppdaterat: 2019-09-26 08:48
Reverend Benny

https://alltomelbil.se/den-norska-carporten-laddar-elbilen-med-solenergi/

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.