Nästa artikel
Så mycket kostar Superb som laddhybrid
Nyheter

Så mycket kostar Superb som laddhybrid

Publicerad 24 september 2019
Svenska priser på kontaktbara Skodan med elektriska tillägget iV.

Skoda har påbörjat försäljningen av laddbara Superb iV. Drivlinan i Skoda Superb består av en 1,4-liters bensinmotor som arbetar tillsammans med en elektrisk motor som hämtar kraft ur ett 13 kWh batteri.

Total effekt blir 218 hästkrafter och ett vridmoment på 400 Newtonmeter. Räckvidden på enbart el är uppmätt till 5,5 mil och ladduttaget sitter bakom en lucka i kylargrillen.

Priserna börjar på 420.100 kronor och då får man en sedanvariant i enklaste utförande Style. Kombivarianten kostar från 429.500 kronor. 

Diskutera: Vad tycker du om Skoda Superb iV?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2019-09-25 09:02
EnannanRobban

Klarsynt, sluta att sprida lögner! Vi EXPORTERAR el den största delen av årets dagar. När vi importerar så är det Norge till största delen som levererar och då är det Vattenkraft. Läs på! svk.se finns sanningen

#c • Uppdaterat: 2019-09-25 09:27
Klarsynt

@EnannanRobban
Sluta själv, vet jag. För en enskild tillkommande elförbrukare är miljöaspekten en ickefråga! All el som är mindre miljöpåverkande är intecknad över takåsarna. När en elförbrukning tillkommer så måste elen till den komma någonstans ifrån och då kommer den från utlandet. I utlandet är den mindre miljöpåverkande elen också intecknad och följdaktligen är det då kolel vi får hit.

Elsystemet i Sverige ingår i ett europeiskt system där fossil produktion utgör en viktig del. Detta innebär att en ökning av elförbrukningen i Sverige genererar en motsvarande ökning av fossil elproduktion någonstans i Europa. En övergång från att direkt förbruka fossil energi, som till exempel diesel och bensin, till att förbruka el blir därför som att gå ur askan i elden.

.

#d • Uppdaterat: 2019-09-25 11:54
mso 1000

Jag tycker superben är en av dom snyggare bilarna och dessutom riktigt bekväm.
Jag har hyrt en diesel i 200 mil och riktigt komfortabel bil med enormt utrymme..
Skulle jag ha behov av en stor bil så skulle jag absolut prova en.

Dom verkar ju inte ha förstört bilen som Ford gjort med att halvera kombiutrymmet med en stor valk innanför bagage dörren vilket ter sig som en extremt dålig nödlösning.

#e • Uppdaterat: 2019-09-25 12:01
Henrik M

Jag hade utan tvekan mycket hellre köpt Superben än Passaten. Tycker mest det är synd att de inte kastat in drivlinan i Kodiaq än, då den är enligt mig helt klart är den enda Skodan jag hade kunnat tänka mig egentligen.
508 som en del skriver om här anser jag vara för trång som familjebil, men är man bara 2 så fungerar den säkert med bra.
Men Superben är helt klart nu snyggare än Passat! Vilket iofs i mina ögon inte är nån större bedrift ;)

#f • Uppdaterat: 2019-09-25 13:20
EnannanRobban

Klarsynt, vi producerar mer är vi gör av med och har inga som helst problem att skruva upp ytterligare när så behövs. Så kan även vår största externa leverantör Norge göra om så behövs. Det minimala som vi tar in utanför Nordpol är få procent. Elsystemet i Sverige hänger i första hand ihop inom Nordpol och det är där det huvudsakliga utbytet sker så långt det är möjligt.

#g • Uppdaterat: 2019-09-25 13:59
johnkommentar

Är räckvidden uppmätt eller angiven? Européerna brukar inte klara vad som anges tyvärr...

#h • Uppdaterat: 2019-09-25 14:32
Klarsynt

@EnannanRobban Har du ens läst dagstidningar på sistonde? De är fulla av hur elen inte räcker till. Här ett exempel:

"Ingen garanti att elen räcker till datacentret i Staffanstorp"
https://www.sydsvenskan.se/2019-09-01/ingen-garanti-for-elforsorjning-av-datacenter-i-staffanstorp

"Stopp för elintensiv industri i Skåne – “Måste skydda kunderna” "
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/stopp-for-elintensiv-industri-i-skane

.

#i • Uppdaterat: 2019-09-25 14:36
EnannanRobban

Klarsynt, nu blandar du ihop effekt och ström.
Det är effektproblem på vissa ställen i landet och de som skriker högst om det är de som inte vill använda sina feta vinster till att bygga det som de lovat göra för de ökade nätavgifterna från kunderna då det är roligare att göra sina aktieägare nöjda. Effektproblem har inget med produktion att göra utan leverans av effekten just där och då.

#j • Uppdaterat: 2019-09-25 14:43
Klarsynt

@EnannanRobban I så fall är det svenska media som blandar ihop saker. det står uttryckligen "elen räcker inte till". Men visst, ström kan vi ju alltid få tag på: Till exempel kolel från utlandet som importeras via det nät vi alla är sammankopplade i.

Blanda inte ihop ett lands energimix med vilken strömkälla som en ökning av konsumtionen tas ifrån. All ökning av konsumtionen täcks upp av kol. Det blåser inte mer (energimixen ändras inte) bara för att du byter från diesel till el. Det enda som händer är att denna ökning måste tas någonstans ifrån.

.

#k • Uppdaterat: 2019-09-25 15:19
Henrik M

Detta har tagits upp flera gånger, det är absolut ingen elbrist utan en kapacitetsbrist i nätet på vissa ställen. Klarsynt har fel i det mesta han skriver men han har fullständigt rätt i att även media i väldigt många fall blandar ihop detta och skriver så folk missförstår.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.